Hallo allemaal,
Wij zijn serieus aan het overwegen om in de zomer van 2012 vrijwilligerswerk te gaan doen, en hoewel ons eerste keuze gevallen was op Senegal, neigen we nu meer naar Ghana toe.
Nu, onze eerste en enigste voorwaarde om effectief te vertrekken is dat onze (kleine) kinderen met ons mee reizen. Omdat we ervan overtuigd zijn dat het ook voor hen een hele ervaring is die ze, nu ze nog klein zijn (volgende zomer - datum vertrek - 2j, 3j en 4,5j) als minder confronterend en shockerend zullen ervaren. En, aangezien ikzelf in avondonderwijs Vroedkunde volg en we sowieso van plan zijn om na mijn studies minstens een half jaar in Afrika te verblijven met de bedoeling daar als Vroedvrouw aan de slag te gaan, we de kinderen een soort van “voorbereiding” op ons langere verblijf willen meegeven.
Ik ben zelf al meerdere keren naar Senegal gereisd. Zowel Dakar, als in the middle of nowhere - ik ken dus de levensomstandigheden en risico’s in Senegal. Maar nu we contact hebben met de organisatie “Meet Africa” spelen we dus met het idee om af te reizen naar Ghana.
Het enige waardoor ik nu weer begin te twijfelen aan onze plannen: is het wel verantwoord om onze kleine kinderen mee te nemen en te belasten met extra vaccinaties, medicatie tegen malaria, … Hoe groot zijn de gezondheisrisico’s? En hoe zijn de ziekenhuisfaciliteiten, de beschikbaarheid aan ziekenhuizen, de wegen ernaartoe, … ?
Iemand die ervaring heeft met Ghana en ons kan geruststellen (of ons ervan kan overtuigen dat het NIET verantwoord is om met 3 kindjes naar daar te trekken) ?
Alvast bedankt!