Vrijwilligerswerk Ghana - Kinderen mee

Hallo allemaal,

Wij zijn serieus aan het overwegen om in de zomer van 2012 vrijwilligerswerk te gaan doen, en hoewel ons eerste keuze gevallen was op Senegal, neigen we nu meer naar Ghana toe.

Nu, onze eerste en enigste voorwaarde om effectief te vertrekken is dat onze (kleine) kinderen met ons mee reizen. Omdat we ervan overtuigd zijn dat het ook voor hen een hele ervaring is die ze, nu ze nog klein zijn (volgende zomer - datum vertrek - 2j, 3j en 4,5j) als minder confronterend en shockerend zullen ervaren. En, aangezien ikzelf in avondonderwijs Vroedkunde volg en we sowieso van plan zijn om na mijn studies minstens een half jaar in Afrika te verblijven met de bedoeling daar als Vroedvrouw aan de slag te gaan, we de kinderen een soort van “voorbereiding” op ons langere verblijf willen meegeven.

Ik ben zelf al meerdere keren naar Senegal gereisd. Zowel Dakar, als in the middle of nowhere - ik ken dus de levensomstandigheden en risico’s in Senegal. Maar nu we contact hebben met de organisatie “Meet Africa” spelen we dus met het idee om af te reizen naar Ghana.

Het enige waardoor ik nu weer begin te twijfelen aan onze plannen: is het wel verantwoord om onze kleine kinderen mee te nemen en te belasten met extra vaccinaties, medicatie tegen malaria, … Hoe groot zijn de gezondheisrisico’s? En hoe zijn de ziekenhuisfaciliteiten, de beschikbaarheid aan ziekenhuizen, de wegen ernaartoe, … ?

Iemand die ervaring heeft met Ghana en ons kan geruststellen (of ons ervan kan overtuigen dat het NIET verantwoord is om met 3 kindjes naar daar te trekken) ?

Alvast bedankt!

Beste,

Ik en mijn vrouw reizen al 10 jaar elk jaar naar Ghana. Wij hebben zelf geen kinderen maar wel veel mensen ontmoet die met kinderen gereisd hebben of zelfs in Ghana zijn gaan wonen. Ghana is en blijft een tropisch land met de daarbij behorende risico van ziektes krijgen. In de grotere steden zijn ziekenhuizen te vinden die over het algemeen goed uitgerust zijn en waar we vaak buitenlandse artsen zijn tegen gekomen die daar hun stage afwerkten of in een pragramma zaten om de lokale artsen te ondewijzen/ondersteunen.

Wij zijn bevriend met een Belgisch (zij) Ghanees (hij) echtpaar dat na 14 jaar in België gewoond te hebben met hun kinderen, toen 2 en 4, naar Ghana zijn verhuisd. De kinderen doen het prima en in de 3 jaar dat zij nu in Ghana wonen zijn er geen noemenswaardige problemen met de kinderen geweest. Natuurlijk hebben ze malaria opgelopen (net als mijn vrouw en ik meerdere malen) maar er zijn overal prima medicijnen te verkrijgen.

Wij gaan ook naar Ghana emigreren, mijn vrouw woont er al op dit moment. Wij hebben een guesthouse gebouwd en richten ons ook op vrijwilligers, als je op dat vlak meer informatie nodig hebt kijk dan op www.moonandstarguesthouse.com daar kun je ons ook een mail sturen als je meer vragen mocht hebben.

Ik geef niet het advies om wel of biet te gaan, die keuze blijft bij jullie als ouders natuurlijk. Ik kan alleen mijn ervaringen delen en wat betreft kinderen zijn die niet negatief.

Groet Wout

1 like

Dag Wout,

Ik dank je voor je reactie.

De uiteindelijke beslissing blijft uiteraard bij ons als ouders liggen. En moesten we nog steeds enkel en alleen Senegal overwegen, dan werd het zeker en vast “ja”. Omdat - als er iets zou gebeuren - we daar vrienden en connecties hebben die ons meteen op de juiste weg zouden kunnen zetten of ons zouden kunnen brengen naar het ziekenhuis of …
Nu Ghana ons totaal vreemd is, ben ik een beetje aan het twijfelen. Maar uit je post kan ik opmaken dat de voorzieningen daar toch beter meevallen dan ik eerst had gedacht. En uiteraard willen we als vrijwilligers aan de slag op een “redelijke” afstand van een grootstad, en dit omwille van een zekerder gevoel voor mocht er iets voorvallen met de kinderen. Al ben ik daar heel realistisch in: malaria valt te verwachten, en ze kunnen in België ook verkeerd vallen en moeten gehecht worden of in de gips. Dus op zich is het niet zozeer “Ghana” dat ons tegenhoudt, maar vertrekken met 3 kleintjes vergt toch net iets meer voorbereiding (en verantwoordelijkheid).

Ik surf later vandaag even naar jouw link - moet nu de oudste klaarmaken voor school.

Groeten,
Ellen

Beste Ellen,

Ik had precies dezelfde twijfels als jou voordat ik vertrok (en ik heb niet eens kinderen). Ik woon nu drie jaar in Ghana. Net zoals Wout heb ik ook een guesthouse in combinatie met vrijwilligerswerk. Wij zitten in een afgelegen gebied, ongeveer een half uur van een ziekenhuis vandaan. Ik ga zelf wel altijd naar een ziekenhuis (prive kliniek) vlak voor Accra (ongeveer een uur bij ons vandaan) . Het heet Finney hospital (ze hebben ook een website). Ze zijn daar erg goed en het is daar schoner dan de ziekenhuizen in Nederland. Zelf heb ik nog geen 1 keer malaria gehad, mijn vriend wel al vijf keer. Dat komt omdat ik zorg dat ik voor 18.00 uur lange kleding aanheb en me heb ingesmeerd. Coartem is het malariamiddel voor mensen die in een malaria gebied wonen en het nemen voor de behandeling van malaria (dus niet ter preventie). Als je op een forum kijkt van expats (in het engels) dan zie je ook veel handige tips. Veel van die expats hebben ook kinderen en lopen tegen dezelfde vragen aan voordat ze vertrekken. Mocht je vragen hebben dan kan je mij altijd mailen via info@one-love-foundation.com. Succes met je keuze!! Groetjes Stefny Poillot

Hoi,

wij hebben vorig jaar met 1 kind (2 jaar) 6 maanden in Ghana gewoond en (vrijwilligers) werk gedaan. Vaccinaties en malaria pillen hebben wij allemaal geregeld en de risico’s zijn zover ons bekend voor kinderen vergelijkbaar als voor jezelf. Langer dan 6 maanden malaria pillen slikken is misschien wel wat veel. Wij hebben lariam geslikt en niets gemerkt van alle horrorverhalen over die pillen. Met klamboe, lange mouwen en deet kom je ook heel ver en dit ook allemaal bij je kind(eren). Je kan je nog afvragen of je rabiës vaccinaties moet doen, dat is een afweging. De grootste kans op ellende is in veel Afrikaanse landen overigens het verkeer en niet allemaal enge ziektes.
Waar je vooral aan moet denken is waar je wilt wonen, Accra en Kumasi hebben goede ziekenhuisvoorzieningen (ben daar 2 x in het ziekenhuis geweest). Verpleegafdelingen in de ziekenhuizen zijn niet goed (= vies). Apotheken zijn er veel met goede medicijnen, ook makkelijk te krijgen goede malariakuren (en tests voor thuis om te kijken of je malaria hebt) voor een paar euro. Gezien het verkeer moet je je niet verkijken op de plek waar je terecht komt. Goede voorzieningen ‘in de buurt’ zijn voornamelijk afhankelijk van de aanwezigheid van de (verharde) wegen en vervoer (chaos). 10 km kan 3 uur duren of 10 minuten. Vlak buiten Accra of dichtbij Kumasi zegt dus niks.

Ik denk als je goed nadenkt en streng bent t.a.v eten/ drinken/ klamboe etc. dat het verantwoord is om met kids naar Ghana te gaan. Het is in ieder geval een veilig land met vriendelijke bevolking en zeer puur.
Los van je vraag is het ook nog moeilijk om een goede organisatie te vinden voor vrijwilligerswerk. Als er nog vragen zijn mail dan met h-rm@live.nl

1 like

Hallo allemaal,

Eerst en vooral wil ik jullie bedanken voor de reiservaringen.

Intussen hebben wij hier een aantal serieuze gesprekken gevoerd, en gemaild en gebeld met allerhande vrijwilligersorganisaties, alsook met onze connecties in Senegal.

We hebben beslist om niet naar Ghana te gaan (ondanks al jullie positieve ervaringen) maar toch maar naar Senegal te trekken.
We gaan een maandje “op vakantie” bij Saybatou en zijn familie, en daarna gaan we een maand op een klein project van een kleine vzw vrijwilligerswerk doen in een opvangtehuis voor straatkinderen.

Ik heb alle links opgeslagen onder mijn favorieten, wie weet maken we er ooit nog gebruik van :wink:

MVG,
Ellen

Hallo,

Wij vertrekken a.s. zomer voor 3 weken met onze kleine kids (5, 3 en bijna 2 jaar) naar Ghana (ook voor vrijwilligerswerk met groep). Ben nu aan het nadenken welk anti-malaria middel ik mijn kinderen zal geven. Lariam of Malarone… Heeft iemand tips?
En is het beter dat de kids elke dag een lange broek en shirt met lange mouwen dragen ivm malaria-muggensteken?
Alle tips voor het reizen/leven met kids in Ghana zijn welkom!!

Hallo

Het is moeilijk te zeggen welke pillen te nemen. Ik ga al 10 jaar naar Ghana zonder ook maar iets te nemen en heb 1x malaria opgelopen. Mijn vrouw gebruikt Lariam en heeft al 3x malaria gehad. Ik weet dat malarone minder heftige bijwerkingen heeft (maagklachten het meest voorkomend) en lariam kan hele heftige hebben (waanideeën, pshychoses). Wat wij altijd doen is zodra het gaat schemeren de lange broek aan en een shirt met lange mouwen en ons gezicht, voeten en enkels insmeren met Deet 50% (vraag advies bij de apotheek want kinderen mogen maar een bepaalde dosering deet gebruiken). De muggen die malaria kunnen dragen komen met de schemering en 's nachts en zijn overdag niet actief. Zij steken bij voorkeur in enkels en voeten maar dat is geen garantie natuurlijk.
Op het moment dat iemand besmet is met malaria begint het met griepverschijnselen(spierpijn koud hebben terwijl het 30 graden is) en dan is het raadzaam een test te doen wat in de meeste lokale klinieken met een vingerprik kan gebeuren. De medicijnen zijn in ons geval altijd voorhanden en afdoende geweest.

Als advies zou ik jullie aanraden een goede tropenarts op te zoeken en jullie goed voor te laten lichten. Ik ben geen arts ik vertel alleen wat ik in 10 jaar in Ghana heb meegemaakt.
Veel succes en vooral veel plezier en een bijzondere ervaring in Ghana toegewenst.

Wout

Hoi, wij hebben Lariam gedaan, is in poedervorm in capsule (aangepast aan gewicht van kind). Wekelijk op broodje in boter gestrooid :-), werkte prima. Volgens mijn info zijn de malariamuggen actief vanaf het einde vd middag, dus wij deden (zelf ook) lange mouwen, lange broek/ sokken (enkels bedekken!) na +/- 16.00 en evt nog wat deet (niet te zwaar). Onder de klamboe slapen is volgens mij ook zeer belangrijk. Verder zijn Ghanezen gek op kinderen met veel enthousiasme, je kinderen (en jullie) moeten daar aan wennen!, ze duiken bovenop witte kids. Verder vooral genieten van de mensen en het land, het is er prachtig. Andere tip, fufu eten!

Nog wat tips (wij hadden 't makkelijk met 1 kind van 2jr). In o.a. Accra, Kumasi is alles te krijgen voor kinderen (luiers, doekjes, koekjes, melk etc etc.), je hoeft niets mee te nemen (alles wat je daar koopt is goed voor de economie!). Neem sowieso niet teveel mee, daar kopen!! Wij hadden zelf het idee speelgoed, pennen etc mee te nemen, foutje, niet doen!! Kan je allemaal beter daar kopen op de markt ipv meenemen, wordt er ook nog geld verdient. Als je nog kan oppikken hoe je handig de kleinste kids op je rug kan binden is dat voor vervoer ook zeer handig. Als me nog wat te binnen schiet laat ik het wel weten. Als je vragen hebt dan zie ik het wel verschijnen.

Dankjewel Wout en Act voor jullie tips/ervaringen! Erg goed voor ons om te lezen!
Morgen worden we alvast ingeënt voor gele koorts en hepatitus A en wij als ouders krijgen nog een DTP erbij.
Denk dat we wat betreft malariatabletten eerst gaan kiezen voor lariam en dit een aantal weken van tevoren gaan uitproberen ook ivm evt. bijwerkingen. Al lees ik op internet inderdaad veel horrorverhalen…maar denk dan maar dat mensen met negatieve ervaringen dit natuurlijk veel sneller op internet zetten dan mensen die geen last hebben van bijwerkingen.
Goed om ook te horen dat je daar luiers/doekjes/etc. goed kunt kopen. Scheelt weer ruimte in de koffers en is idd goed voor de economie daar.
Gebruiken jullie allemaal geïmpregneerde klamboes of ‘gewone’ klamboes? Zit nl. erg veel verschil in de kosten van beide klamboes. En kun je die beter van tevoren in nederland kopen en meenemen of in Ghana (wij zitten in accra) zelf?
Mochten er in de voorbereidingen meer vragen bij ons naar boven komen dan weten we dit forum te vinden :wink: Dankjewel voor het delen van jullie ervaringen en tips!

Hoi

Geen probleem hoor, als ik kan helpen met ervaringen delen graag zelfs.

Wij namen in de 1e jaren altijd onze dure geïmpregneerde klamboe mee vanuit Nederland en ik moet zeggen die hebben altijd prima hun werk gedaan. In Ghana zelf kun je ook prima klamboes kopen voor weinig geld, deze zijn veelal niet geïmpregneerd en je moet ze op je 1e dag maar zien te vinden.

Aangezien je altijd 's avonds land in Accra zou ik zeggen, gezien je de 1e nacht waarschijnlijk al een klamboe nodig hebt, neem er 1 mee vanuit Nederland. Mijn vrouw en ik gebruiken op de kamers in ons guesthouse de klamboes uit Ghana en tot dusver voldoen die prima.

Nog een tip, omdat je 's avonds aankomt in Ghana is het verstandig om je, terwijl je in de rij voor de douane staat, in te smeren met deet op je enkels, armen en in je nek. Zodra je buiten komt zijn de muggen ook daar namelijk. Niet dat je gelijk aangevallen wordt door hele zwermen maar ze zijn er nu eenmaal. Mocht je ons willen mailen met vragen kan dat altijd op moonandstarguesthouse@hotmail.com

Groet

Wout

Hallo,

Wij wonen Sinds 2007 in Ghana (buitenwijk van Kumasi) en hebben inmiddels sinds 2008 twee kinderen. Ze hebben voor zover wij weten nog nooit malaria gehad…

Zorg inderdaad voor lange mouwen en lange broeken overdag (tegen bulten) en een kindvriendelijke antimuggen crème(niet op basis van DEET) wanneer je merkt dat er veel muggen zijn want dat fluctueert nog al.
's avonds zodra de muggen komen natuurlijk binnen blijven en altijd onder een klamboe slapen!

Het is verstandig om eenmaal in Ghana een malaria kuur te kopen en voor het geval je toch ziek wordt en niet meteen naar een ziekenhuis kan. Voor kinderen zijn er speciale zetpil varianten te verkrijgen. Die zijn het makkelijkst in gebruik.

Overigens runnen wij hier een hele kleine organisatie die ook samenwerkt met vrijwilligers. Speciaal voor koppels met kinderen hebben wij bij een van onze projecten een gastverblijf (2 kamer appartement). Overdag kunnen de kinderen meedraaien op de daycare terwijl de ouders kunnen meedraaien op hun project… (www.goodworldghana.org)

Veel plezier in Ghana

Marlieke en Yao

Beste Marlieke en Yao,

Bedankt voor jullie reactie! Goeie tip om van tevoren al een malaria kuur te kopen.
Gebruiken jullie kinderen ook malaria tabletten? Lariam of Malarone of iets dergelijks?
Had in voorgaande berichten geschreven dat de kids maar aan de lariam moesten maar hoor nu telkens meer vervelende verhalen dus begin te twijfelen of ik nog wel lariam wil geven aan de kids…

Veel succes met jullie werk!

Nee, we geven ze geen profylax, jaren achter elkaar dat spul slikken lijkt ons niet echt gezond (wij slikken zelf ook geen pillen meer). We zijn wel redelijk strikt met binnen spelen vanaf de schemer.
We houden ons huis zo veel mogelijk vrij van muggen (alles is met gaas afgeschermd etc) dus binnen is het ‘veilig’.

We hebben wel permanent malaria kuren in huis en ook een serie zelftest kits (van het ziekenhuis). Ik heb overigens wel enkele keren malaria gehad. Maar dat komt misschien ook omdat ik mezelf wat minder goed besherm (bliksemafleider).
Ik ken de symptonen nu redelijk goed en kan snel ingrijpen, meestal ben ik er dan met een paar dagen wel weer overheen.

Lariam is inderdaad een lastig middel, sommige mensen kunnen er goed tegen. Maar bijna iedereen die wij kennen en het slikte heeft wel een vorm van bijwerking gehad. De meest voorkomenden is slaapproblemen. Daar heb je de eerst weken niet zo’n last van, maar na langere tijd vormt dat toch wel een probleem.

Malarone is dan beter, meer heel veel duurder.

Daarnaast is het zo dat geen enkel middel 100% beschermd, beter is om gewoon niet geprikt te worden… Maar dat is natuurlijk makkelijk gezegd dan gedaan!

Groeten!
Yao.

Geachte

We zouden met de kerstvakantie naar senegal willen gaan met 10 personen waarvan 4 volwassenen, 4 van 17j en 2 kinderen 7 en 9 j.

Dit om daar ter plaatse te gaan helpen en school, kledij en medicatie te brengen alsook geschenkjes voor kerstmis.

Daar ons budget gelimiteerd is proberen we uit te zoeken wat de mogelijkheden zijn daar de vlucht toch een enorme kost is.

We zijn momenteel ook bezig met brieven naar bedrijven te schrijven om oa.oude laptops te krijgen, schoolboeken en materiaal ed. daar dit ook enorm gevraagd wordt voor de studenten in senegal

We willen in de buurt van ile de dionewar zijn of toch een vrij goede verbinding met bus en boot. Is het mogelijk advies te krijgen aub?

Het is dus niet de bedoeling om als toerist te gaan maar om te helpen in dorpen en kledij, medicatie, schoolgerief ed mee te brengen alsook

onze kinderen gewaar te maken.

dank bij voorbaat

metvriendelijke groeten

Natascha Peeters

Dag Natascha!

Gewoon uit pure interesse: hebben jullie een organisatie of een gastgezin waar jullie met de spulletjes heen trekken?

Puur praktisch denk ik dat wat Senegal zelf betreft je je alvast geen zorgen hoeft te maken!
De gewone preventiemaatregelen (Vaccinatie Hepatitis, voorzorgen Malaria met medicatie en geïmpregneerd muskietennet en hoge deetfactor anti-muggenstick, inenting Gele Koorts, …) volstaan zeker. Vraag wel de nodige inlichtingen bij het Tropisch Instituut!

Als je een “deal” sluit met een luchtvaartmaatschappij, kan je per persoon méér kilo’s meenemen (ik weet dat KPM daarvoor open staat…) en kan je dus de nodige extra kilo’s investeren in wat jullie meenemen om weg te schenken.

De post naar Senegal - als je kleinere pakketten al op voorhand wil opsturen - komt in 90% van de gevallen wél terecht, al duurt het ongeveer 6 tot wel 12 weken eer de paketten bij de bestemmeling worden afgeleverd (1 keer was ons pakker na amper 30 dagen al ter plaatse, maar dat was éénmalig).
Ik weet de kostprijs niet vanuit Nederland. Maar voor België betaal ik 60 EUR voor een pakket tot 5 kilo, en 120 EUR voor een doos van 5 tot 10 kilo.

Qua “materiaal” kan je zeker en vast bij grote banken gratis balpennen en ballonnen vragen, en bij hotels zeep. Sommige winkelketens (of plaatselijke filialen van winkelketens) willen misschien wel de “defauts” doneren aangezien ze die meestal toch niet verkopen…
Ronsel alvast ook bij vrienden en kennissen zonnecrème (zelfs verpakkingen die al een tijdje openstaan maar nog niet leeg zijn…)

Je doet er de mensen én de kinderen alvast veel plezier mee!

Qua “sponsoring” om je materiaal ter plaatse te krijgen, kan je uiteraard altijd een benefietje voor de buren ineen boksen: je organiseert een rommelmarktje waarbij de opbrengst integraal jullie project ten goede komt, en hetgeen niet verkocht geraakt is kan je eventueel nog meenemen. Speelgoed of kledij komen daar uiteraard ook altijd van pas!
Of je plant een tuinfeest waarbij je “inkom” vraagt die ten voordele van jullie plannen valt. Of… Ideetjes genoeg alvast!

Als je het héél groot gaat zien, denk ik dat je wel een soort van vzw zal moeten oprichten, want zomaar gelden laten overmaken op een privé-rekening… Ik weet niet of dat wettelijk gezien mag, nog los van de vraag of “vreemden” daar wel toe bereid zullen zijn…

De vluchten zijn voor ons ook dé grootste kostprijs. Je moet rekenen op ongeveer 1.000 EUR per persoon…

Moet er nu dringend vandoor, maar ik lees graag jouw reactie!

Hallo prinseslina
Je bent enorm bedankt voor je tips!!! Het is voor ons idd de eerste keer dat we zo een actie op touw willen zetten met onze familie.
Ik ga zoals je hebt voorgesteld, al zeker langs de banken en hotels gaan
Die benefiet klinkt ook wel goed,
Het is echt wel schrijnend dat op zich een land dat zo een armoede kent zo duur is om er naar toe te gaan.
Het toerisme zou toch meer floreren mochten de vluchten betaalbaarder zijn.
Qua inentingen zijn mijn man en ik al in orde daar we onlangs naar senegal geweest zijn, de kinderen moeten hun inentingen nog krijgen.
We willen ze echt graag meenemen omdat het ook voor hen goed is om te begrijpen dat het andere kinderen anders vergaat en om te begrijpen hoe belangfrijk het is om het hoofd niet in het zand te steken en te helpen. Als is het maar een beetje, als iedereen "een beetje"helpt zou het al veel verschil kunnen maken.
Ik hoop dat ik iets kan regelen wat betreft de tickets want dat is momenteel onze grootste struikelblok.
groetjes

Wij gaan in de zomerperiode 2012 naar Senegal, ook mét de kinderen. Die van ons zijn wel een pakje jonger (nu bijna 4, bijna 2 en bijna 1), maar ook wij vinden het belangrijk om ze met een open blik groot te brengen.

Zelf zullen we bij een gastgezin (mensen die ik ontmoet heb tijdens een inleefreis in Senegal en waar ik intussen al 5 jaar maandelijks een pakket naartoe stuur) logeren in een achterbuurt van Dakar, Pikiné genaamd. Het risico dat er iets met de kinderen gebeurt, en de nabijheid van goede ziekenhuizen in en om Dakar, zijn voor ons een extra geruststelling.
We zijn ook van plan om een uitstap naar M’Bour te maken, aangezien de Belgische Vroedvrouwenorganisatie daar een project lopen heeft en ik als vroedvrouw-in-spe mij daar op termijn graag voor wil inzetten.

Ik heb in België een organisatie gevonden (Bevrijde Wereld, genaamd) die op regelmatige basis mensen naar Senegal laten afreizen, en af en toe lukt het mij om dingen met hen mee te geven (kwestie van de zendkosten van de pakketten wat te drukken…), maar uiteraard alleen maar als die mensen nog plaats en gewicht te spenderen hebben :wink:

Hoe regelen jullie de overnachtingen? Slapen jullie op hotel?

Hoi Lina
We hebben contact met iemand van ile de Dionewar en we zouden mss via hem een logement kunnen bemachtigen, maar er staat nog niets vast, ik heb ook een vakantiehuis dat we mss kunnen huren daar we met 10 zijn.
het hangt allemaal afvan de vluchtprijs, om te kijken wat het voordeligst is.
Hoe lang gaan jullie?

groetjes