Vrijwilligerswerk? Ghana!

Hoi,

voor het geval je vrijwilligerswerk wilt doen en je twijfelt over Ghana:
Het is alweer enkele maanden geleden dat ik terug ben gekomen vanuit Tamale, Ghana. Mijn mening hierover is: MOET JE OOK DOEN!!

Echter bereid je dan wel goed voor. een paar maanden voorbereiding is zeker nodig. blijf ook niet te kort, zeker als je met kinderen gaat werken is een periode van minimaal 3 maanden noodzakelijk. Immers voordat kinderen zich normaal gaan gedragen t.o.v. een vreemde duurt even. en idere paar weke een nieuw gezicht zal de ontwikkeling alleen maar verstoren! Bovendien heb je zelf ook een paar weken de tijd nodig om wegwijs te worden in die hele andere wereld.

Ik heb zelf ook gemerkt dat het aanpassen aan een totaal andere cultuur al enorm moeilijk is. Je komt in een gastgezin te wonen, waarbij het leven totaal anders is en wat erg wennen is (zeker als je al ruim 4 jaar op jezelf woont :smiley: ). En dat allemaal bij zo’n 40 graden (of meer…). daarnaast een vreemde werkplek met rituelen en de gewone werknemers die eerst de kat uit de boom kijken!

Kies daarom ook een betrouwbare partner uit voor werk. Wie is betrouwbaar? Dat is moeilijk in te schatten want de websites lijken veelal op elkaar. Echter ga niet alleen op de prijs af, want goedkoop lijkt wel duurkoop. Toen ik nl. al weer een paar maanden in Ghana was kwamen er opeens een aantal nieuwe organisaties uit de grond, die eigenlijk alleen maar uit waren op winst maken. Bij deze organisaties ging veel (zo niet alles) mis en dat wil je er niet bij hebben. In Tamale zijn Child Aid en CIDGhana daar **helaas **voorbeelden van.

Zelf ben ik met norghavo gegaan en k heb er geen seconde spijt van gehad. De organisatie is gedegen, betrouwbaar, heeft een ruime **ervaring **en de staf is zowel in Nederland als in Ghana enthousiast, **betrokken **en erg aardig.

DOEN DUS!

groetjes,
Sylvia

He sylvia,

Ik ben ook van om over een tijdje naar afrika te gaan. (op dit moment nijg ik naar Ghana) Ik vermoed alleen dat er wel echt heel veel vrijwilligers aanwezig zijn. Hoe heb jij dat gehad? had je op het werk veel vrijwilligers om je heen of meer Ghanezen? of buiten in Tamale, zie je daar enkel vrijwilligers lopen?

En bij het gastgezin hoe is dat bevallen? zat je daar in je eentje of zaten er nog meer vrijwilligers bij?

Dit heb ik namelijk liever niet, en het is beetje hetgeen waar ik nog tegen aan loop te hikken. Ik hoop dat je me verder kunt helpen.

Groeten Rene

Beste Sylvia, Ik vraag me echt af waarop jij je baseert om CIDGhana zomaar als puur uit op winst ? Zelf ben ik met Cidghana gegaan, en ik heb daar zeer goede ervaringen mee. Er waren trouwens een aantal Nederlandse meisjes toen daar een stage aan het doen voor dezelfde school, sommige via CID, andere via Norghavo, en CID heeft zeker minstens even goede reacties gekregen. Zelf heb ik wel in Bolgatanga gezeten.

Voor Rene, als je wil ontsnappen aan al teveel vrijwilligers om je heen, is Tamale geen goed idee. Dan was het in Bolga veel authentieker, en gezelliger, en makkelijker om je vriendschappen vooral met Ghanezen aan te knopen. Via CID kan je in Bolga geplaatst worden, als je dat wil, VSO is een andere optie.

Veel geluk !

Hoi allemaal!

Afgelopen twee maanden heb ik doorgebracht als vrijwilliger in het zuiden van Thailand. Ik heb met behulp van sport en spel engelse les gegeven aan jonge Thaise. Dankzij subsidieprogramma Xplore was het voor mij mogelijk om op reis te gaan. Xplore verstrekt vrijwilligers subsidie om zo interesse voor ontwikkelingssamenwerking onder jongeren te versterken. Xplore wordt gefinancierd door het ministerie van Buitenlandse zaken/Ontwikkelingssamenwerking. Voorwaarde van deze subsidie is dat je na je reis honderdvijftig jongeren moet vertellen je ervaringen.

Super kans dus! Je ziet een ander land, leert de cultuur kennen, kan je steentje bijdragen en krijgt je kosten terug.Als je alleen of met zn tweetjes op reis wilt: kijk dan op de site van Joho. Zij hebben een regeling met Xplore. Bel even en zeg dat je geïnteresseerd bent, dan sturen ze alle informatie op.

Als je vragen hebt: dinekehelmink@hotmail.com

Hallo,
Ik ga w.s, in juli vrijwilligerswerk doen in Ghana en zoek een reismaatje die met mij rond 13 juli 2012 naar Accra wil reizen met de KLM.
Ik zou dat veel gezelliger vinden dan dat ik alleen moet gaan.
hartelijkee groet

Kijk eens op de site "Moon and Guesthouse " in Ghana. Ontzettende vriendelijke nederlandse mensen. De KLM vliegt rechtstreeks naar Accra