Begin november gaan we naar Gambia?maar omdat er zoveel verschillende antwoorden zijn en het in feite nog niet weten zou ik graag eens willen weten welke inentingen dat verplicht zijn,we zouden ook een dag naar senegal gaan.
Beste Karina,
Voor wat betreft Gambia, zou ik gewoon naar de appotheek of de GGD gaan. Zij kunnen je precies vertellen wat ***moet ***voor Gambia en Senegal.
Ook zullen ze je adviseren wat verstandig is aan entingen.
Het voordeel is dat je dan ook gelijk een inentingsboekje krijgt waarin de entingen vermeld staan en kan je elk jaar evt. hiermee aanvullingen krijgen.
Sommige entingen zijn de eerste keer maar één jaar geldig maar na herhaling binnen een bepaalde tijd zijn ze 10 jaar geldig.
Andere zijn niet nodig maar er moet wel jaarlijks vermeld worden dat de ziekte niet in Nederland heerst.
Tevens kunnen ze je precies vertellen hoeveel pillen je nodig hebt tegen Malaria. Wat dat laatste betreft zou ikmet niemand in discussie gaan of het wel nodig is.
Als je géén russische roulette wilt spelen, gewoon slikken!!!
Ik blijf wat benoemen van entingen betreft bewust oppervlakkig, omdat ik niet voor arts wil spelen.
Vegeet verder geen DEET mee te nemen!!
fijne vakantie in november!! (ik ben jaloers)
Jack2 heeft gelijk even naar de GGD gaan. Maar omdat wij op 16 september naar gambia gaan, hebben wij net vorige week onze inentingen gehaald. Daarom kan ik je iets meer erover vertellen. Je krijgt 2 prikjes tegen:
•Inenting hepatitis A (tegen leverontsteking)
•DTP inenting ( is een inenting tegen difterie, tetanus en polio)
•Gele Koorts inenting is een inenting tegen de zeer ernstige tropische ziekte.
En natuurlijk de bekende malaria tabletten innemen Karina. 1 tablet per week, 3 weken van te voren innemen en dat 8 weken lang, of waar wij voor hebben gekozen, 1 dag voor vertrek, daarna iedere dag 1 tablet tot 1 week na thuiskomst.
Schrik trouwens niet van de prijzen de 2 prikjes kosten ons pp €105,00 en de malaria tabletten €60,00 pp. pff veel ons erg tegen. En dan moeten we nog weg haha.
inentingen of malariaprofylaxe zijn niet verplicht. Ga je naar Gambia, of welk ander land dan ook, en ben je niet bereid je te laten vaccineren of de nodige profylaxe te slikken dan moet je gewoon niet gaan.
Wel doen dus! Wil je vanuit Gambia naar Senegal dan is inenting tegen gele koorts overigens wel verplicht. Maar goed, speel niet met je gezondheid, en laat je goed voorlichten en haal de nodige prikjes.
Vaak wordt een gedeelte of soms alles vergoed door je zorgverzekeraar!
Maak bij je plaatselijke GGD een afspraak, via internet of telefonisch.
Kijk evt. op Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering: Landen - voor meer informatie. Je kunt Gambia als doel aangeven en zien wat verstandig is. Je ziet hier wel héél veel genoemd, maar wat Ronald schreef zal voor jullie opgaan indien je nog niet eerder gevaccineerd bent in het verleden. Ga na een half jaartje nog eens de Havrix spuit halen (hepatitis A) en je bent voor 10 of 15 jaar ingeënt…
Nog een tip:
(Dat gold tenminste voor mij…:))
Neem een flinke portie loperamide mee(tegen diarree),je krijgt het gratis en de afrekening komt bij de toiletten op het vliegveld(die je overigens niet op slot kunt doen…)
Gambia is nu niet het meest hygienische land…Pas op met lokaal water…Ondanks alle injecties en malariapreventie kwam ik er steeds doodziek vandaan(en ik ben er vrij vaak geweest voor de barracuda’s en heb ervaring met veel hotels)
Vergeet ook niet dat Gambia een armoedeland is en dat het wennen is aan alle klaplopers die je met veel vriendelijkheid aan de praat willen houden,tot vervelens toe.(Langs je koude kleren laten lopen…waden door het oceaanwater…zij wagen hun gekregen Nikes er niet aan)
Pas op voor de truc met het gratis kettinkje…ze willen er een fiets voor terug:)
Laat geen spullen liggen, je bent het kwijt.Er wordt veel theater verkocht en diensten aangeboden voor het regelen van goedkope tarieven…trap er niet in…
Misschien is het nu minder: de Dalasi was destijds (8 jaar terug) ongeveer 10 cent…Er waren er destijds zat die wat lastigheid ondervonden met die munt en 35 gulden neertelden voor een zakje pinda’s…
Armoedelanden: vol corruptie,bedelen,aftroggelen,stelen,belazeren you name it.En als dat niet lukt wordt er begonnen over slavernij,of proberen keurig lokaal geklede heren je met een lang verhaal geld afhandig te maken.
De markten zijn een belevenis apart…moet je ook aan wennen…ze trekken je hun “winkeltje” in…(“come in my shop…”) en kunnen erg vasthoudend zijn.
Het helpt nog wel eens als je zegt: “i don’t buy today”…
Als je meer over de taal wilt weten kun je (dacht ik) www.mydictionary.com proberen…daar vind je woordenboeken Mandinga en Woloff
Resume: prachtig landje, leuke bevolking,corrupt,een varieteit aan (leuke/vervelende)mensen.heel goed vissen(Oceaan,riviermond/delta = aan te raden!!) maar onthou: je blijft een witte…een Tubab
En daar helpen al die injecties geen barst… say Nanga Dev and have a good time…Jammarek…
Ruim 40 dalasi voor een euro, en dat is erg hoog! Als je nagaat dat ik eind 2007 slechts 25 dalasi kreeg… Februari 2011 zaten we op 38/39 dalasi. Koers vrij stabiel momenteel en blijft aangenaam hoog :cheer:
40 Dalasi voor een euro…pff…een gigantische geldontwaarding!! Zal weer eens wat geld opsturen naar bevriende families daar.
ik weet wel dat destijds de president van Gambia dikke mik was met Kadhafi en er een vrij grote geldstroom was naar het landje( vliegveld, ziekenhuis op de North Bank,e.d.) hele fraaie architectonische stijl.
Ik weet niet hoe het er nu bij staat…Gambia(net als menig Afrikaans land) kent geen onderhoudscultuur,zeker geen preventief onderhoud! In no time is de boel verpauperd,vervallen,kapot…een “gimme country” en en verbruikers mentaliteit.
Dat is ook een groot verschil met Nederland…heb je ook geen injecties voor.
Oh ja, dat was iknog vergeten:
Het gemiddelde salaris van een politieagent bedraagt 700 Dalasi per maand, 6 dagen per week 40 dalasi voor 1 euro,dus een salaris van 17,50 euro per maand!!
De klaplopers/bumsters troggelen toeristen al gauw 10 euro per week af…Is het verwonderlijk dat politie de lui wel kunnen schieten?!
Er lopen toeristen rond die een lokale bumster een compleet nieuwe outfit geven(hun ontwikkelingshulp, of zo), zodra ze in het retourvliegtuig zitten verkoopt die knaap meteen zijn outfit en gaat achter de meiden aan…
Ook de witte insiders weten waar ze moeten zijn…(bijv. 1e verdieping Ali Baba, buurt rond Amsterdam Dolphin, sávonds binnen en buiten de muren van het hotel
(pas op voor de politie, die pikt er ook een graantje van mee:), “no problem sir”…)
Blonde witte vrouwen zijn erg in…kunnen rekenen op grote belangstelling:)
Heb je ook geen injecties voor nodig…condooms wel…
ik ben afgelopen zomer geweest en het was geweldig. Qua vaccinaties is het ook mogelijk om via internet contact op te nemen met de traveldoctor. Hij geeft je een goed advies, afhankelijk van je gezondheid, je plannen in Gambia enz. Na het advies kunnen de vaccinaties ter plekke gezet worden. Het kost geld maar je moet geen risico lopen. Met je gezondheid moet je niet spelen.
De dalasi was eind juli 40 dalasi voor een euro. Als je op het vliegveld wisselt, ter plekke even natellen. Ze vergeten je weleens genoeg geld te geven.
Als je later steeds geld wisselt bij dezelfde bank is het risico kleiner.
Op het vliegveld hadden wij veel last van de bumpsters, de jongelui die van alles willen, voor je doen, tegen betaling. Dat is even wennen. Gewoon nee zeggen als je niet wilt. Als ze je vragen of je voor het eerst in Gambia bent zeggen nee, ik kom hier al voor de 5e keer. Dit helpt ze weten dan dat jij weet hoe het spel gespeeld wordt.
Als je wat van het land wilt zien dan raad ik je aan een gids/taxichauffeur te nemen. Je krijgt dan veel te zien, veel informatie en hebt nauwelijks nog last van de bumpsters. Als je hierover meer wilt weten dan vertel ik je graag meer. Ik kan je ook een goede gids aanbevelen.
Ik kan je ook vertellen wat wij gezien hebben en onze ervaringen. Je mag me mailen op ansvandersanden@onsneteindhoven.nl
Gambia is een mooi land, veel te zien qua natuur en geschiedenis en met ontzettende lieve mensen.