met een auto door het land

hi there !

we vliegen naar Ecuador en bezoeken daar een vriend
met de auto van de vriend mogen we dan een rondje Peru, Bolivia en Chili maken

mogen we met een auto met een ecuadoriaans kenteken die niet op onze naam staat door genoemde landen rijden?
zijn er verder nog dingen waarop we moeten letten?

een fijne dag nog

Het antwoord is kort maar krachtig. Nee. Dit is niet mogelijk. Alleen de eigenaar van de auto mag de grens over naar Peru.

dit is uiteraard om ervoor te zorgen dat er geen autos gestolen worden in ecuador en daarna naar peru gebracht worden.

je zou het kunnen proberen met een notarieel certificaat, maar zelfs dan denk ik dat het in peru niet geaccepteerd zal worden.

Uiteraard zijn we van plan het een en ander door een notaris te laten bevestigen.
Het lijkt me niet logisch dat de dief en de eigenaar elkaar bij de notaris ontmoeten.
Volgens Lonely Planet kan het wel.
Hoe zit het dan met voertuigen van commerciele aard, bussen, vrachtwagens, camionettes?
De chauffeurs zijn in de regel ook geen eigenaar.
Het is inderdaad zo dat sommige wetten van sommige landen niet op logica gebaseerd zijn.
Deze vraag heb ik bij de ambassade voorgelegd.
Hopelijk krijgen we een duidelijk antwoord.
Stel je voor dat het lukt vanuit Ecuador Peru binnen te komen, het land in richting Bolivia verlaten en om op de terugweg voor een gesloten Peruaanse deur te staan.
Dan zitten we met een probleem.
Peru omzeilen door de blubber van het Braziliaanse woud lijkt me niet geweldig.

Andreee, bedankt voor het wakker schudden

Een paar jaar terug kreeg ik de wagen van een vriend uit Cusco in bruikleen.
Wij reisden naar Juliaca en Puno. Bij een grote controle aan de poema van Puno werden we gemaand te stoppen.
Na veel miserie en na 40 S/. ‘coima’ betaald te hebben konden we verder rijden. Als excuus om ons geld af te troggelen vond de politie dat de nummerplaat niet in orde was. De wagen was/is eigendom van een provinciale (departement) afdeling van het ministerie van landbouw van Cusco.
Hiermee bedoel ik dat je zelfs met een Peruviaanse wagen die helemaal in orde is niet kunt ontkomen aan corrupte verkeersagenten. Sindsdien huur ik telkens ik in Peru vertoef een wagen wat de politie wat soepelder maakt maar velen proberen toch nog geld te ontfutselen van de gringo.

De meeste Peruvianen raden je aan om niet 's nachts te rijden, iets dat ik volkomen begrijp. Veel voertuigen, van fietsten tot vrachtwagens, rijden rond zonder lichten, er lopen mensen over straat, kinderen spelen 's avonds op straat en het aantal dieren dat over straat loopt is ontelbaar. Bussen en dus ook personenwagens worden meestal 's nachts overvallen.
De weg van Tumbes naar Lima is tegen de 1.400 km lang en erg eentoning wat 's nachts geen voordeel is om niet in slaap te vallen achter het stuur.

Hallo Lazio, heb in eerste instantie op hetzelfde bericht van je in het Argentinie forum gereageerd en geschreven dat het in Peru officieel niet mag en zat er net met mijn vrouw over te praten maar zij zegt dat ze de laatste keer dat we de grens Huanquillas - Tumbes overgingen ( maart 2014) er een bericht aan de muur van de peruaanse douane hing waarop stond dat een door de notaris beëdigde machtiging wél geaccepteerd wordt!

Vind niks bij de peruaanse douane (SUNAT) en ook niet van ecuadorianse voertuigen die naar Peru reizen maar vond deze link van de chileense douane
http://www.aduana.cl/consejos-para-viajar-a-peru/aduana/2011-02-21/163933.html#vtxt_cuerpo_T3

Belangrijkste is
"El vehículo debe ser conducido por su propietario o un tercero con autorización notarial del propietario para la salida del vehículo al extranjero, con esta autorización puede salir de Chile. Para ingresar al Perú le solicitarán que dicha autorización notarial esté debidamente legalizada con los timbres y estampillas del Consulado peruano en Chile. "

Als het vanuit Chili kan gaat t ook vanuit Ecuador.
Goede tip is dus om de notariële machtiging ook door het peruaanse consulaat in Ecuador geldig te laten verklaren.
Dit zal vereist worden omdat ook notariële verklaringen in zuid amerika makkelijk vervalst kunnen worden…