heeft iemand ervaring met de dagtrein van Jakarta na Yogyakarta eerste klas reizen. Hoe zit het met je koffers ?
Ja, dat heb ik wel eens gedaan. Eerste klas is prima en comfortabel. Qua comfort te vergelijken met een vliegtuig. Allemaal stoelen 2-aan-2 met gangpad in het midden. Airco staat meestal zeer koud dus sweater meenemen. De rit duurt ruim 7 uur (als er geen oponthoud is) en er is eten en drinken aan boord.
Ik kan me niet meer herinneren wat er met de bagage gebeurde maar ik vermoed dat die bovenin het bagagerek is gelegd.
bedankt voor je reactie Villa Ditya, hier kunnen we ook al wat mee.
Bagage zoals bij ons in de trein, boven je hoofd. Inderdaad vliegtuigstoelen, comfortabel dus. Stel je in op de hele dag reizen en neem een goed boek mee. En die sweater gezien airco inderdaad, maar dat geld voor alle ‘VIP’ openbaar vervoer. Er is een catering wagon om een nasi te kopen. Wel handig om zelf voor wat snacks en water te zorgen voor onderweg.
Ticket van te voren kopen, kan uitverkocht raken. Paspoort nummer moet je opgeven bij aankoop ticket.
Ook koffers die wel rond 27 kilo per stuk wegen,omdat we vanuit Amsterdam naar Bali reizen voor 5 weken. Zet je die dan ook boven in? De trein nemen we om ook wat van het land te kunnen zien.
Een erg mooie reis om in Java mee te beginnen! Zover ik mij herinner hielpen mensen elkaar om ook zwaardere koffers in het rek boven het hoofd te plaatsen. 27 kg lijkt me echter wel wat zwaar, maar daar is vast wel een oplossing voor te vinden…
Waarom zo veel meenemen? In veel hotels kun je je kleren laten wassen (of zelf met de hand doen) en toilletspullen en dergelijke kun je ook daar kopen als het op is.
Zelf neem ik nooit meer mee dan 8-10 kilogram voor 1-1,5 maand.
bedankt voor de reactie, we gaan ons dat allemaal nog even bekijken…
Hoever van te voren moet je de tickets kopen? Wij willen rond 21 juli van Jakarta naar Yogja. We zijn van 18 juli tot 21 juli in Kuala Lumpur. Is het dan aan te raden om in die tijd te boeken of al eerder?
Alvast bedankt!
21 juli is de week na Idul Fitri én het is hoogseizoen. Het zal erg druk zijn.
Dus een maand van te voren de tickets boeken?
Ik zou boeken zodat het kan. Ik weet niet hoe lang van tevoren dat mogelijk is.
Nu nog niet in ieder geval ![]()
Waar boek je het beste een ticket? Wij gaan in Juli ook naar Java en gaan ook ineens door naar Yogykarta en eventueel met trein. Of is bus beter aan te raden?
Ik lees op veel site’s dat het in juli het einde van de Ramadan wordt gevierd en dat het vervoer dan zeer snel volgeboekt is of duurder is. Klopt dit echt zo?
2dagen op voorhand een ticketje boeken of zelfs de dag zelf is dan mss niet aan te raden?
Heb je mijn blog al gelezen over reizen tijdens de ramadan? IkReis - Indonesië en de Ramadan 2023
Twee dagen van tevoren een tickets boeken is echt niet voldoende. Sterker nog, ik zou aan het eind van de ramadan zoveel mogelijk op één plek blijven.
Je accommodatie kun je rond idul fitri het best vooruit boeken.
Hey,
Ik reis 10 mei met de trein van Jakarta naar Bandung, volgens hotel kan ik de avond voor vertrek nog treinkaartje kopen in hotel…! Zal ik de gok nemen?
@Nannelies: Rondom Idul Fitri (17 + 18 juli 2015) en een aantal dagen erna is het overal erg druk. In deze periode reizen is af te raden. Treinen en bussen zijn overvol en je zal lang van tevoren alles geregeld moeten hebben (vervoer en overnachtingen). De prijzen zijn dan ook een stuk hoger (toeslagen van minimaal 20%). Tijdens de Ramadan is het overal rustiger dan normaal.
@Bjorn: Hou er rekening mee dat men in Maleisie ook de Ramadan en dan met name het einde van de Ramadan viert. Kijk dus goed of alles wel geopend is en regel voor deze periode zoveel mogelijk van tevoren
Inderdaad vlak na Idul Fitri liggen de prijzen hoger en zal alles volgeboekt zijn.
@Jolanda, in de maand mei zal dit inderdaad niet zo’n probleem zijn. En eerste klasse vindt ik zelf ook persoonlijk niet nodig. Vorig jaar heb ik nog samen met mijn zoon van 14 tijdens de Ramadan de trein genomen in de laagste klasse en de trein was beter dan de doorsnee Belgische trein. Wij hebben toen ook de avond voordien ons ticket gekocht. Ik raad wel aan dit te doen in het station zelf, want ook hotels en sommige shops bieden tickets aan, maar hun prijs ligt vaak vier maal hoger.
Wij konden afgelopen juli niet meer een week van tevoren boeken, of alleen nachttreinen, dus ik zou vooraf boeken wel aanraden!
Kennen jullie de website Utiket al? Je kunt er voordelig en eenvoudig tickets kopen voor de trein in Indonesie. Kan alleen op internet niemand vinden die er gebruik van heeft gemaakt maar lijkt me wel betrouwbaar.