Trein Java tijdens Ramadan

Hallo vrienden,

Ik heb deze vraag ook al op een ander forum gesteld maar wil toch wat meer meningen weten.

Wij willen tijdens de ramadan graag reizen in een aantaldagen van oost naar west.
Wij kunnen kiezen uit trein van Jakarta naar Yogjakarta en dan vliegen naar Den Pasar of, vliegen naar Yog. en dan met de trein naar het zuiden.

Welke van de 2 is de mooiste route met de trein?
In het redelijk te doen zo met de Ramadan maar toch ruim voor het suikerfeest?
(terug vliegen we van DP naar Adam)

Alvast bedankt !!!

Wij zijn ook van plan om in augustus met de trein van Jakarta naar Yogyakarta te reizen. Waarom is het reizen met de trein tijdens de ramadan haast niet te doen?

Grt. Loes

Boomaap schreef, 14 dagen voor het einde van de Ramadan.
Wij hebben hierover op dit forum reeds het eea geschreven.

De treinen, de wegen zijn dan overvol omdat iedereen naar zijn kampung halaman (-geboortedorpje) afreist, om daar het suikerfeest (Lebaran) in familiekring (ouders) te vieren.
Veertien dagen daarna (na Lebaran dus), is het ook niet raadzaam om per trein of auto te reizen, want dan gaat de hele zwik weer terug.

Tijdens ramadan moet je ook niet te veel verwachten op Java en in de bovengenoemde periode ook niet eens te veel activiteit. Ik ken iemand die daar zakelijke activiteiten wilde onderneemen, inkoop van goederen, transport e.d. Dat raadde ik hem dan ook af.

Een kampung halaman kan ook een (middel)grote stad zijn en dan kan het daar een paar dagen na Lebaran wel eens behoorlijk druk zijn. De winkels blijven dan wel open.

p.s. misschien kan iemand die bewuste thread opzoeken?