Wij gaan in september/oktober richting China. :vak01: Nu vind ik het lastig om informatie te vinden over de treinreizen en dan voornamelijk over waar de tickets kunnen worden gekocht. Zouden jullie mij willen voorzien van wat informatie? Het gaat om de volgende trajecten:
Mijn broer en ik hebben verleden jaar 2 maand door China getrokken met het openbaar vervoer. Bestel 3 a 4 dagen vooraf uw ticket in een station of in steden zijn diverse kantoren om tickets te bestellen. Vraag in het hotel, waar ze meestal Engels kunnen, om datum en bestemming in het chinees op te schrijven anders geraak je niet ver. Alle plaatsen op de treinen zijn voorbehouden zetels, dus zonder reservering kan je er niet op. De sneltreinen zijn aan te raden, niet zoveel duurder, heel snel, veilig en comfortabel en zeer stipt, het is een plezier om in China met de trein te reizen. Pas op voor verlofdagen van de chinezen want dan reizen ze massaal en heb je de week vooraf nog geen plaats. Er zijn ook lange-afstandsbussen, minder comfort maar wel voordeliger, bij kortere afstanden rapper ter plaatse.
Je kunt de website: http://www.travelchinaguide.com/ als routeplanner voor de trein gebruiken. Het is inderdaad net zoals Manu S al zegt, handig om het type treinkaartje (traject, datum, treinnummer) door iemand van het hotel op te laten schrijven. Dit kun je dan zo laten zien wanneer je de kaartjes haalt. Vergeet overigens niet je paspoort mee te nemen als je zelf treinkaartjes koopt. Dit moet je laten zien. Het beste koop je de treinkaartjes een paar dagen van te voren als je perse een bepaalde trein moet hebben.
Houd er rekening mee dat het in de eerste week van oktober moeilijk kan zijn om aan treinkaartjes te komen! Dit is de zogenaamde Golden Week en heel China gaat dan op reis.
Leuk dat jullie naar China gaan!
Ik zie dat je in september en oktober gaat. Weet je dat alle Chinezen in de eerste week van oktober een week vrij hebben en massaal op reis gaan? Dit kan er voor zorgen dat treinkaartjes niet meer te verkrijgen zijn.
Treinkaartjes kun je op de stations krijgen. Het is het makkelijkst wanneer je het treinnummer vooraf weet en daarmee naar het loket gaat. Probeer kaartjes te kopen zodra je op het station aankomt, zodat je weinig tijd verliest. Je kunt het ook laten doen door het personeel van je ho(s)tel.
Voor de rit Luoyang-Hangzhou zou ik een vlucht overwegen; deze rit duurt minstens 20 uur en dat is een hele dag. Behoorlijk lang! Zeker wanneer je maar een beperkt aantal reisdagen hebt.
Ik zie dat je eind september – begin oktober wil gaan reizen met de trein, tijdens deze periode hebben de Chinezen vrij omdat ze dan de “Stichting van de Volksrepubliek China” vieren dit is van 1 – 7 oktober.
In deze periode is het extra moeilijk om treinkaartjes te kopen omdat er een zeer grote vraag, het is zeer verstandig de kaartjes te kopen wanneer deze worden vrij gegeven dat is 20 dagen voor het vertrek van de trein. Het is zeer onverstandig de kaartjes pas te kopen wanneer je in China aankomt omdat de bedden dan al zijn uitverkocht en mogelijk de stoelen ook al, dit kan dus betekenen dat je een dag moet wachten op een andere trein.
Beijing – Datong
[ul][li]Een traject van ongeveer 6 uur.
[/li][li]De treinen hebben de beschikking over ‘zachte’ bedden deze kosten ongeveer €17,-
[/li][li]Harde’ bedden €12,-
[/li][li]Stoelen €6,-
[/li][li]Een beperkt aantal treinen per dag.
[/li][li]http://www.treinkaartjeschina.nl/beijing-naar-datong/
[/li][/ul]
Datong – Pingyao
[ul][li]Een traject van ongeveer 8 uur.
[/li][li]De treinen hebben de beschikking over ‘zachte’ bedden deze kosten ongeveer €19,-
[/li][li]Harde’ bedden €13,-
[/li][li]Stoelen €7,-
[/li][li]Slechts 4 treinen per dag.
[/li][li]http://www.treinkaartjeschina.nl/datong-naar-pingyao/
[/li][/ul]
Pingyao – Xian
[ul][li]Een traject van ongeveer 8 uur in de langzame trein en 3 uur in de nieuwe sneltrein.
[/li][li]De langzame treinen hebben de beschikking over ‘zachte’ bedden deze kosten ongeveer €23,- , 'harde’ bedden €15,- en stoelen €9,-.
[/li][li]De sneltreinen hebben 1ste en 2de klas stoelen deze kosten €21,- en €17,-.
[/li][li]Beperkt aantal treinen per dag, een zeer populair traject.
[/li][li]http://www.treinkaartjeschina.nl/pingyao-naar-xian/
[/li][/ul]
Xian – Luoyang.
[ul][li]Een traject van tussen de 2 en 5 uur.
[/li][li]De langzame treinen hebben de beschikking over ‘zachte’ bedden deze kosten ongeveer €17,- , 'harde’ bedden €11,- en stoelen €6,-.
[/li][li]De sneltreinen hebben 1ste en 2de klas stoelen deze kosten €30,- en €19-.
[/li][li]Over de gehele dag treinen.
[/li][/ul]
Luoyang - Hangzhou.
[ul][li]De treinen doen 13:40, 16:22 en 18:48 uur over dit traject (niet minimaal 20 uur).
[/li][li]De treinen hebben de beschikking over ‘zachte’ bedden deze kosten ongeveer €45,- , 'harde’ bedden €30,- en stoelen €17,-.
[/li][li]Slechts 3 treinen. [/ul]
[/li]6. Hangzhou.- Shanghai
[ul][li]Een traject van tussen de 1 en 3 uur.
[/li][li]De langzame treinen hebben de beschikking over ‘zachte’ bedden deze kosten ongeveer €12,- , harde bedden €8,- en stoelen €3,-.
[/li][li]De sneltreinen hebben 1ste en 2de klas stoelen deze kosten €14,- en €9,-.
[/li][li]Over de gehele dag treinen.
[/li][/ul]
Bedankt allen voor de reacties! tickets zijn al geboekt dus we kunnen niet meer van datum wijzigen ivm voering Stichting van de Volksrepubliek China. Hebben wij weer ;).
Nog even een vraagje. Er wordt aangegeven dat “Stichting van de Volksrepubliek China” is van 1 – 7 oktober. Heeft de bevolking alleen in deze periode vrij (en gaan ze dan reizen) of ook al eerder? Ik kan de reis namelijk zo plannen dat we voor 1 oktober in Shanghai zijn en dan niet meer hoeve te reizen, nou ja, alleen nog met het vliegtuig terug naar Amsterdam. Hoor graag en alvast bedankt!