Met de trein door Italië: losse tickets of Interrail One Country pass?

Hallo,

Volgende week vertrek ik voor ruim 2 weken naar Italië. Op de heenreis vlieg ik naar Venetië, vanwaar ik een paar dagen later vertrek naar Florence. Daarna door naar Rome om te eindigen in Napels. Terugreis is weer vanaf Rome.

Voor deze 4 reizen (Venetië-Florence, Florence-Rome, Rome-Napels en Napels-Rome) heb ik prijzen opgezocht op www.trenitalia.it. Daarbij viel het mij op dat er wel erg veel verschillende prijzen worden weergegeven en dat de prijzen voor de (inter)regionale treinen behoorlijk veel lager liggen dan die van de Intercity’s. Logisch misschien, maar het verschil vond ik erg groot. Nu was het idee eerst om deze reizen daarom met de goedkope regionale treinen te doen. Ik zou dan op ongeveer 50 euro uitkomen voor deze 4 reizen samen.

Nu begin ik toch te twijfelen of dit een goed idee is. Ik heb het idee dat er aan het Italiaanse treinsysteem dusdanig veel (voor mij onbegrijpelijke) regeletjes verbonden zijn dat ik straks dingen over het hoofd zie en alsnog verplicht wordt 45 euro te betalen voor een reis die ook voor 18 euro kan.

Een tweede optie is dan ook om een Interrail One Country pass te nemen waarmee ik 4 dagen kan reizen, en dan wel met de Intercity. Deze kaart kost 90 euro.

Mijn vraag is nu welke optie de beste is. Is de regionale trein voor zulke afstanden goed te doen, gaat deze regelmatig en wat is het ‘risico’ om op deze trein te gokken? Of is de Interrail kaart de beste optie?

Alvast bedankt!

Ciao Suusjaaah,
Ondertussen zul je je reis wel heben gemaakt. Ben benieuwd naar je ervaringen.
Grognardo

Deze berichten zijn redelijk gedateerd. Maar voor diegene die opzoek zijn naar wat ervaringen met treinreizen hier kort mijn ervaring. I
kzelf ben nu terug uit Italie. Ik ben naar pisa gevlogen en na twee weken vanuit Rome weer terug naar Nederland gevlogen. Ter plekke heb ik rondgereist en alles per openbaar vervoer gedaan. Dit gaat prima! Al was het een heel gesjouw met mijn tent.
Je komt overal wel waar je wilt zijn, en het is helemaal niet duur! Van te voren nog getwijfeld of ik geen interrail pas moest aanschaffen, maar ben blij dat ik dat niet gedaan heb. Ik had het bedrag er echt niet uigehaald. Werkelijk 2 weken alles met OV gedaan (meer trein dan bus) en niet meer dan 80 euro betaald.
Gr Nienke