Mijn idee is om op vakantie te gaan naar Italie en de 3 grote/belangrijke steden te bezoeken.
Aan de mensen die bekend zijn met Italie heb ik een aantal vragen.
Ik start in Rome en blijf hier 5 dagen (ook 1 dag naar Cala Violina).
Dan wil ik vanuit Rome naar Milaan via het ov. Ik had ergens gelezen dat treinkaartjes zo’n 10 euro kostten, maar kon dit niet vinden van Rome naar Milaan. Zag wel al een vliegticket voor 50 euro.
Vanuit Milaan (zo’n 4/5 dagen) wil ik dan verder naar Venetie waar ik ook 4/5 dagen blijf en van daaruit weer naar Nederland vliegen.
De vraag is vooral of er via het ov te reizen is tussen deze steden?
Ik heb al wat gesurft op trenitalia maar kom er niet helemaal uit…
ik ben zelf ook aan het kijken voor deze steden en ik ga ook met ov.
als ik kijk op trenitalia, is rome - milaan met de intercity 9 euro maar ook 6 uur reistijd en ik zie hem voor 29 euro en dan 3 uur reistijd.
ik probeer er zelf ook achter te komen wat handiger is ver van te voren kaartjes kopen of op het station zelf ( het lijkt er op dat ver van te voren goedkoper is)
het is dus wel te doen met de trein, ik hoop dat je hier wat aan hebt…
Oke, dank jullie wel. De trein klinkt dan wel prima.
Vreemd is dat ik de ene keer de prijs 39,00 is van rome naar milaan en de andere keer tussen de 80 en 120 euro uitkom!
De goedkope versie is bij lefrecce, de ander trenitalia.
Hier word ik wel wat nerveus van…
Denk ook eens aan een Interrail One Country Pass. Dit kan veel geld schelen op lange trajecten. Een Interrail Pass stelt u in de gelegenheid een beperkt aantal dagen (3,4,6 of 8) binnen een maand, vrij te reizen met de trein. Voor Italië zijn de tarieven voor de One Country Pass als volgt (2013)*:
[ul]
[li]3 dagen flexibel binnen 1 maand: €127[/li][li]4 dagen flexibel binnen 1 maand: €149[/li][li]6 dagen flexibel binnen 1 maand: €181[/li][li]8 dagen flexibel binnen 1 maand: €212[/li][/ul]
** Bent u 26 jaar of ouder, dan gelden andere tarieven! (zie website)*
Voor hogesnelheidstreinen en soms ook voor intercity’s geldt een reserveringsplicht en -toeslag. Deze toeslag geld per persoon, per trein en moet ook als u met een Interrail Pass reist worden voldaan. Directe treinen zijn dus vaak de goedkoopste optie. Ook voor nachttreinen geldt een toeslag, die is vaak hoger, maar voordeel is dat u het geld niet hoeft te besteden aan een (vaak duurder) hotel.
Als u de “3 dagen flexibel binnen een maand” kiest, voldoet dat prima aan uw reisplan.
Rome - Milaan en Milaan-Venetië kunt u dan op onder de pass laten vallen. Dan blijft nog een dag over voor een dagretour naar een plaatsje in de buurt. U bepaalt op welke dag u reist; geen ticket op datum is fijn als u toch besluit een dagje langer in bijv. Rome te willen blijven. Naast de vrijheid die het u biedt, heeft u ook geen onzekerheid over fluctuerende tarieven.