Wij gaan een reis maken door India maken. Om grote afstanden te overbruggen zullen we ook wel eens met de trein gaan en daar maak ik me toch wel zorgen over. Ik hoor/lees allerlei verhalen over kakkerlakken in je haar en ratten in je coupe. Kan iemand mij vertellen hoe het nu werkelijk is?
Die heb ik allebei nog nooit gezien in een Indiase trein. Op de stations wel, rennend tussen de rails (ratten) maar in de trein? Nee, ik niet.
nee in de trein heb ik dat nog nooit gezien.
ligt er misschien aan in welke klasse je reist.
ik heb geslapen in de 2AC en 3AC en daar heb je daar zeker geen last van. hier krijg je (op het oog) schone lakens, deken en kussens.
dus ik zou zeggen, maakje niet druk
1,echt lange afstdn doe je beter per plane. inmiddels is het oude staatsmonopoly van Indian air al lang weg-er zijn diverse prijsboksers met goede servcie, zoals JET en Kingfisher. Kijk op een site als whichbudget.com voor een overzicht.
EN; AIRPORTS in India staan nog meer bekend om kakerlaken etc.
2.trein info: seat61.com. Nu gewoon ff met die grijze massa boven nadenken, daar is dat spul voor gemaakt; Alles wat je zegt komt WEL EENS voor-maar niet altijd. Daar is verschil tussen. Dat geldt vrijwel altijd voor al dat type waarschuwingen. Weet je- avontuurlijke bekpekkers, die eigenlijk niet zo veel hebben meegemaakt, mogen hun reis graag wat sjeu geven met dat soort verhalen achteraf.
3.als je maar iets van India afweet dan moet je hebben gelezen dat veel religies daar het doden van dieren (=je mogelijke voorouder of zo) niet toestaan. Dus gesellig je bergschoen op die kakerlak is not done-en dan blijven ze maar komen.
Hoi,
Ook wij hebben in de trein geen kakkerlakken en/of ratten gezien. Zelfs de wc (waar ik het meest bang voor was) viel heel erg mee.
Hoi daar,
Met respect voor degene die je aanraadde per vliegtuig te gaan, dat is inderdaad efficient, maar nog niet half zo leuk als met de trein. Ik neem aan dat als je naar India gaat - en sommige mensen noemen dit het meest vieze land van de wereld - dat je niet zo bang aangelegd bent. Ratten en kakkerlakken kun je in India overal tegenkomen, ook in keukens van restaurants, als je daar net als ik eens zou belanden net zoals ik, op zoek naar een toilet. Dus, hoewel ook ik nog nooit ratten en kakkerlakken heb gezien op de trein, stel ik me voor dat het niet onmogelijk is. Ik zou dan trouwens eerder een kakkerlak verwachten dan een rat.
Maar maak je geen zorgen. Een (lange) treinreis is zo veel meer waard dan zorgen. Let eens op de chai en kopi walla’s de schoenenpoetsers, de travestieten, speelgoedverkopers en mensen die etenswaren langs leuren. Let eens op de heerlijke gesprekken die overal plaatsvinden (hoe anders dan bij ons). Het is een openbaring, en echt een geweldige ervaring met de trein te reizen in India. (je kunt mijn gepubliceerde boek lezen voor veel meer info en grappige verhalen, zie mijn eerdere bericht)
Cheers,
Jasper Buijs
Maak je geen zorgen, ben al verschillende keren met de trein van Delhi naar Ghorkapur gereden en nog nooit een kakkerlak of rat gezien.
Tis puur genieten, het kost een scheet en je ziet vanalles.
Gewoon doen ( Zou Frans Bauer zeggen ) … het is een mooie ervaring.
Persoonlijk vond ik de dagtrein nog het leukste, er is onderweg vanalles te zien in de trein, je verveeld je geen moment.
Veel plezier !
Bob