met de dagtrein Xi"An-Chengdu

Kan iemand mij vertellen hoe het is om met de dagtrein van Xi’An naar Chengdu te reizen in mei? Is het vies of te doen, hoe zijn de zittingen, is het qua uitzicht/natuur wel de moeite waard?
Graag alle tips en dank alvast.

De meeste treinen hebben verschillende klassen waarvoor je een kaartje kunt kopen.
Sta-tickets: de naam zegt het al. Je krijgt geen zitplaats aangewezen. Zorg er voor dat je vroeg {2 tot 3 uur van tevoren} op het station bent en voor de ingang van het perron zit. Zodra de poort open gaat zet je het op een lopen en probeer je een van de stoelen in de voor jou bestemde coupe te bemachtigen.

Hard seat: een iets duurder kaartje waarbij je je eigen stoel krijgt toegewezen. De stoelen zijn prima te doen.

Soft seat: zachtere stoelen voor een hogere prijs. Persoonlijk vind ik dat de hard en soft seat weinig van elkaar verschillen.

Wat is vies? Het is een redelijk lange rit en de Chinezen nemen van alles mee om te eten en drinken. Er is niet voldoende plaats om al hun afval ergens kwijt te kunnen. Verpakkingen komen op de grond terecht, soms worden de lege bakken noodles in toiletten gegooid en ligt de grond bezaaid met de omhulsels van zonnebloempitten.
Het is vaak wel zo hoe hoger de klasse hoe schoner.

Het uitzicht kan ik niks over zeggen helaas, heb alleen de nachttrein genomen op deze route.

Hoi Yvonne (goyvon),

Dank voor je antwoord en advies. De treinreis schijnt wel mooi te zijn, door de bergen (volgens onze gids in Chengdu). Inmiddels hebben we besloten te gaan vliegen om tijd te winnen.

groetjes,
Varron