Welke seat naar Datong?

Wij willen met ons gezin (ouders + 2 pubermeiden) op 12 juli de middagtrein van Beijing naar Datong nemen. Dat is vlgns mij om 15.33 - 22.11. Maar welke seat kunnen we het beste nemen? Ik neem aan dat we niet gaan slapen?? We willen liever niet met rokers in een coupe. Ik dacht er over om gewoon een hard seat te nemen maar zag een filmpje op youtube waarin het nogal crowded was en rokers. Of kun je beter een hard/soft sleeper nemen en dan niet slapen maar ‘gewoon’ als zitten gebruiken?

Wie heeft ervaring?

Ik neem aan dat op verdere treinreis de nachttrein van Datong naar Pingyao het wel handig is om een soft sleeper te nemen.

Wat betreft de nachttrein zou ik met vier personen altijd voor de soft sleeper gaan. Een dergelijke slaapcoupé bestaat namelijk doorgaans uit exact vier bedden (hard sleeper 6 of meer). De kans lijkt me reëel dat een familie bij elkaar wordt geplaatst. Heb nooit meegemaakt dat er wordt gerookt in de soft en hard sleepers. Dat deden ze meestal stiekem in het gebied tussen twee wagons. Heb verder helaas geen ervaring hoe het zit qua rookbeleid bij soft en hard seats.

Wij hebben ook die trein genomen en gekozen voor een hardseat.
Opzich is dat prima
Druk, maar prima
Roken doet elke Chinees, voornamelijk in het tussenstuk.
Het nare is dat geen enkele Chinees de deur achter zijn kont sluit (slecht voor het geloof)
Hierdoor komt de rook altijd overal binnen en heb je er altijd last van.

Hardseat tip: probeer dus stoelen te vinden midden in de cabine
Tip 2: check goed wanneer je er uit moet, niemand verteldt je dat (en niemand spreekt Engels)

Wij hebben ook regelmatig een hardsleeper gehad (nee je kan er niet rechtop zitten),
Op een of andere manier kregen we meestal de laatste 6 bedden naast de tussendeur, waar iedereen dus rookt en plast/poept (niemand sluit de deur en de volgende ochtend loopt de plas langs je bed)
Daarnaast snurkt elke Chinees, spugt hij en maken ze altijd lawaai
Ben je een lichte slaper: 0 kans dat je een goede nachtrust hebt

Hardsleeper tip: zie hardseat + neem oordoppen mee
Tip 2: ze maken je hier gelukkig wel wakker als je er bijna uit moet
Tip 3: treinkeuze? kies de trein die begint op de plek waar jij vertrekt, anders stap je waarschijnlijk in een beslapen bed

Met soft hebben wij geen ervaring, maar de softsleepers hebben volgens mij een deur: die GOD is wat mij bertreft (als je toch met 4 man in 1 hut zit)