Ervaringen en tips gezocht

Hallo lezers,
mijn vrouw en ik zijn ervaren Azie reizigers. O.a. Thailand, Maleisie en Indonesie hebben we meermalen verkend. Altijd alles op eigen houtje geregeld. We kennen dus de kansen en risico’s van het reizen in de Aziatische landen.

China is echter nog een onbekend gebied voor ons, en het zal ongetwijfeld anders reizen zijn (weinig engels bijv)
Dit jaar willen we een snuffeltocht maken door China. We denken er aan om in de maand september de volgende route af te leggen:
Europa-Beijing(6)-Xi’an(2)-Yangshou(4)-Hangzhou(3)-Shanghai (4)- Europa. Tussen haakjes het aantal dagen dat we ongeveer ergens willen verblijven (reisdagen niet meegerekend).

We beseffen dat het wel erg veel dagen in steden zijn, maar vanuit die steden willen we wel diverse ( dag- of meerdaagse) tochten ondernemen. En, zoals gezegd we willen een eerste verkenning doen, het land en de bevolking leren kennen wat uiteindelijk misschien wel zal leiden tot een volgende trip waarbij we meer buiten de steden zullen gaan reizen.

Wat ik graag zou willen horen van ervaren China gangers:

1. Namen van (tips) veilige en hygienische guesthouses / hotels of hostels in bovengenoemde plaatsen. Onze voorkeur gaat uit naar een tweepersoonskamer met eigen toilet/badkamer tussen de 10 en 25-30 euro p/nacht voor een kamer.

2. Ervaringen mbt treinreizen/bussen op trajecten tussen bovengenoemde steden.

3. Zou er nog ergens een “verplichte” stop moeten zitten in bovenstaand traject (bijv Yichang of Guangzhou?) > missen we iets?

4. algemeen: heeft iemand ervaring met het nachtreizen in een softseat (trein), is dat te doen?

Ik ben benieuwd. Anyway, alvast bedankt voor de info.
Paul

Leuk traject. Reizen door China lijkt moeilijker dan het is. Chinezen zijn vaak behulpzaam en als je een reisgids met Chinese tekens erin hebt dan kun je makkelijk plaatsen, hotels, sightseeings e.d. aanwijzen.

Wat betreft 2 en 4: China heeft een prima trein- en busnetwerk. Bedoel in de trein soms softsleeper? Vind zelf dat er nauwelijks verschil is tussen hard- en softsleeper. In softsleeper alleen iets meer ruimte in je bed en coupé. Slapen allebei even ‘hard’ is mijn ervaring. Ideaal om een afstand te overbruggen: slapen en reizen ineen.

Cheers!

Redankt voor je reactie.
Ik bedoel met softseat, dus ook echt softseat (stoel). Hoe zijn de ervaringen hiermee ? Mijn ervaringen in Thailand en Maleisie zijn namelijk dat in veel treinen de softseats voldoende volstaan om de nacht in door te brengen, daar is het dus niet per se nodig om een bed te nemen.

Ik lees veel over de goede trein- en busverbindingen, maar kan mbt de bussen weinig op internet vinden. Kennen ze in China bijvoorbeeld ook de VIP bussen (max 24 -30 stoelen)??

En, waar ik natuurlijk nog (steeds) erg nieuwsgierig naar ben, zijn de tips over leuke goede, veilige guesthouses/hotelletjes. Ook hier op internet veel over te vinden, maar ik zou het leuk vinden om ervaringen van mensen op dit forum te lezen.

gr
Paul

Ik heb de reis Xian-Guilin (naar Yanshuo kan je vanaf daar alleen maar met de bus) afgelegd op een hard seat! en dat zou ik je niet aanraden!
Een softseat heb ik niet gehad, ook omdat de prijzen bijna gelijk zijn aan een hard sleeper… En een hard sleeper is echt super :slight_smile: