Wij hadden het plan om vanuit Nederland met een paar campers (goedkope campers) en jongeren naar st. Petersburg te reizen. Nu komen we een aantal problemen tegen;
Toeristen visum, lijkt me meer dan voldoende aangezien we maximaal een week in Rusland blijven.
We willen onze camper in Rusland verkopen, en terug vliegen. Is dat mogelijk of is het handiger om weer terug naar Nederland te rijden.
Ik zag dat europese autopapieren niet gelden in Rusland, is dat een probleem? Haha, waarschijnlijk een groot probleem bij de grens?!
We wilden de grens oversteken, via Riga in Estland. Komen we verder misschien nog rare/onverwachte dingen tegen?
Zorg dat je visum een voldoende ruime termijn heeft, zodat je ook in geval van oponthoud niet in de problemen komt met het visum.
Blijf je langer dan 7 dagen dan moet je je ook nog registreren.
Als je de grens overgaat moet je je voertuig tijdelijk invoeren, dit word in je papieren vermeld, als je Rusland weer uit gaat moet je dat voertuig weer bij je hebben.
De autopapieren zijn geldig, maar ik zou wel even een internationaal rijbewijs gaan halen bij de ANWB.
De grensovergang richting St Petersburg vanuit Estland staat bekend om lange wachttijden.
Het verkeer in Rusland is vaak intens, campers zie je er nauwelijks of in het geheel niet. De regelgeving m.b.t. het slapen in een camper zou ik eerst maar eens gaan uitzoeken.
Allereerst bedankt! Ik heb wel stukjes gelezen op je site! Super gaaf wat jullie gedaan hebben!!
We gaan inderdaad internationaal rijbewijs aanvragen, 15 euro bij de ANWB las ik op internet! De regelgeving moeten we inderdaad even bekijken.
Ik had ook nog het wilde plan om even een uitstapje te maken (met camper natuurlijk) naar Minsk in Wit-Rusland. Hebben we dan 2 keer vertraging aan de grens of is het dan makkelijker om de tweede keer Rusland binnen te komen?
Ik ben nog nooit in Wit-Rusland geweest, maar voor zo ver ik weet is er geen oponthoud aan de grens van Rusland en Wit-Rusland. Je moet wel voor beide landen een visum hebben.
Ik denk dat een van de andere Rusland-gangers dit nog wel even verduidelijken zal.
Ik heb kortgeleden onderstaande Russische-camper site geboekmarkt, ik heb zelf nog geen tijd gehad om het allemaal door te lezen, maar mogelijk vind je er iets nuttigs op m.b.t. de regelgeving. http://www.lifeintravel.ru
Het was voor mij een geweldige ervaring, ik raad het je aan. Zorg wel dat je alles in orde hebt zodat je niet in de problemen komt.