Met de camper naar noorwegen, overtocht Hirtshals, naar Kristiansand

van 20 juni willen we met de camper (ruim 7 mtr) naar Noorwegen. moeten we de overtocht van Hirtshals, naar Kristiansand van te voren boeken of kan dit ook bij aan komst in Hirtshals.?

alvast bedankt

Hoi,

Wij hebben Noorwegen via Denemarken en Zweden, prachtige bruggen en prachtig en machtig uitzicht, bezocht.
Maar wat j e vraag betreft zou ik zeker op voorhand boeken !!
Het toeristisch seizoen begint vanaf 20/06 in Noorwegen, dus waarschijnlijk druk !!

Lokale overzetten moet je niet op voorhand reserveren.
Mobilhome ruim 7 meter zal geen goedkope overzet worden, maar daarvoor ga je natuurlijk niet naar Noorwegen :slight_smile:

Mvg en Prettige Feesten en een fantastische reis toegewenst (en weinig regen :-))

John Mertens

1 like

Zeker vooraf boeken! Sterker nog, zo snel mogelijk boeken. Is bijna altijd goedkoper om vroeg te boeken, hoe minder plaats over hoe duurder.

Ter plaatse boeken is vaak duurder.

http://www.colorlineferries.nl (meestal goedkoper)
http://www.fjordline.com (alternatief)

Andere optie: Hirtshals - Larvik (soms net goedkoper en scheelt qua afstand bijna niets.)

Prettige dagen!

Ps. Vergeet je toll niet vooraf te regelen via internet. Echt veel makkelijker dan ter plaatse betaalpunten zoeken.

1 like

Hoi,

Wij hebben nergens tol betaald, behalve bij een manueel tolpunt.
Als de Noren alles willen automatiseren en via foto’s van de nummerplaat achteraf de rekening sturen moeten zij weten.
Ik heb geen probleem met tol te betalen zoals bvb. in Frankrijk, Spanje,:chin: etc. maar niet in Noorwegen.
Schrik voor controle moet je niet hebben en ze sturen geen rekening achterna, want er zijn geen overeenkomsten met de EU.
Ze maken naar het schijnt gebruik van een Engelse firma om je gegevens op te sporen, maar dat is schending van de privacy !!
In een bepaalde regio van Noorwegen is men zelfs gestopt met het innen van tol voor buitenlandse nummerplaten !!
Natuurlijk als je de tol wil betalen is het eenvoudiger via internet.
Wij hebben geen enkele rekening of aanmaning thuis gekregen.

Onze reis is van 3 jaar terug.
:chin:

Mvg,

John

Ik vind het eigenlijk gewoon een kwestie van fatsoen om te betalen. Als ik gebruik maak van hun wegen is het toch logisch hun regels te volgen.

Overigens wordt de controle, volgens mij, strenger. Betaling kan gewoon worden afgedwongen hoor, wat schending van de privacy gaat mijn inziens niet op. (Op welke grond zou dat moeten zijn?)

Dit zegt de anwb er over:http://www.anwb.nl/bestemmingen/landeninformatie/vakantie/bestemmingIndex.html?btiId=BTI_20&themaId=BEST_P_56

Ik zou niet weten wie mij gaat verplichten om een creditcard te hebben.
Nogmaals als de Noren alles willen automatiseren en ik zo goed als geen mogelijkheid heb om manueel te betalen is dat hun probleem.
Als men een foto neemt van de nummerplaat van het voertuig waarmee ik rij en men wenst dat op te sturen naar mijn land dan zitten de Noren met een probleem.
Er is geen overeenkomst met de EU. om mijn gegevens vrij te geven zodat de Noren hun tol alsnog te innen. Men heeft dit trachten op te lossen door met een Engelse privéfirma te werken, maar een privéfirma is niet gemachtigd om persoonsgegevens op te vragen.
Indien zij dat toch zouden doen is dit schending van de privacy !!!
Als Noorwegen er voor zorgt dat er weer overal manueel kan betalen dan betaal ik overal tol !!

:chin:

John

Je hoeft helemaal niet met creditcard te betalen, kan overal gewoon contant betalen, meestal bij tankstation of supermarkt dichtbij. Is meer werk maar kan wel. Creditcard is dus geen argument.

Ps. Die schending van de privacy valt volgens mij wel mee want is vast al eens een proces over geweest en de rdw werkt nog steeds mee.

Overigens, iedereen moet zelf weten of hij/zij het risico wil nemen. Voor mij is het echter niet meer dan normaal om de tol te betalen. Kwestie van respecteren van de plaatselijk wetten.

Is Fredrikshavn - Larvik ook een optie? Ik wist niet, dat er vanuit Hirtshals overtochten zijn naar Larvik.

Fredrikshavk - Larvik bestaat bij mijn weten niet.

Fredrikshavn - Larvik bestond wel. Ik heb nagekeken via google. Kennelijk is die vervangen door Hirtshals - Larvik.