Met de bus van cairns naar brisbane, of toch de auto in 16 dagen

Hoi,
Samen met mijn 17 jarige zoon maak ik een reis van cairns naar sydney, waarbij we van cairns naar brisbane over land gaan. We hebben 24 dagen, waarvan ik er 16 denk te spenderen aan de rit van cairns naar brisbane, om dan te vliegen naar melbourne voor 3 dagen (great ocean road en philipines island) en vervolgens nog 5 dagen sydney (blue mountains). Mijn vraag is, heeft iemand ervaring met de bus van cairns naar brisbane ( bijv. Greyhound). Raad je het aan? En is het te doen in die tijd?, of raad je aan meer tijd te pakken voor dit stuk en melbourne te laten vallen? We gaan overigens van half december tot half januari, dus moeten in het noorden rekening houden met regenseizoen.
Wat raad je aan, doen die bus? Of…pak toch een auto?

In verband met t regenseizoen ben ik ook nog op zoek naar een zeiltocht zuidelijker dan de whitsundays, om naar t great barrier reef te gaan, om minder last te hebben van t regenseizoen (bijvoorkeur ten zuiden van rockhampton, zoals heron island, maar daar kan ik geen zeiltocht naar t reef vinden…).
We willen in ieder geval een nacht op een zeilboot doorbrengen en snorkelen. Zou graag schildpadden zien.

Hartelijk dank alvast voor alle tips!

Hallo,

kijk hier eens naar https://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g255074-i1309-k316969-Is_the_southern_most_point_of_the_Great_Barrier_Reef_worth-Great_Barrier_Reef_Queensland.html
en hier: http://www.cntraveller.com/recommended/beaches/the-ten-best-island-resorts-on-the-great-barrier-reef/page/heron-island

De auto geeft je natuurlijk oneindig meer vrijheid om een leukere route rijden dan de vermaledijde Highway 1. Van Cairns via de Athterton Tablelands Waterfall Way, onderweg Paronella Park meenemen, dan de Sarina - Marlborough Road via Lotus Creek en vanaf Gympie via Amamoor en Kenilworth en bij Beerwah de Glasshouse Mountains. En dan iets ten zuiden van Brisbane even doorschieten naar Byron Bay en vooral Nimbin. Google een en ander maar eens en bij vragen meld je je maar.
Enne, het zal wel zo uitkomen, maar wat een beroerde periode qua weer bij Cairns en qua drukte vanwege het hoogseizoen.
Groet, sterkte bij het plannen.
Willem