Met de auto van Amsterdam naar Tehran: tips?

Wij zijn van plan om met de auto van Amsterdam naar Tehran te reizen. Wie heeft tips voor de route, het aantal dagen rijden, te mijden gebieden cq. landen, enz. Dank voor je reactie alvast.

Khoda Hafez
Groet,

Arnold

Je grootste zorg wordt het carnet de passage.
Verder is het veel makkelijker als je wat concrete vragen gaat stellen.

Zie post hierboven met een verhaal / tips over het zgn. “carnet de passage”.

hallo,
ik zou carnet de passage gewoon aanvragen bij de adac in duitsland. is makkelijkst en waarschijnlijk zelfs het goedkoopst. en een visa aanvragen in den haag is ook nodig.
verder is het best makkelijk om te gaan. dag of 10 moet genoeg zijn. het enigste gebied wat ik kan bedenken dat je zou kunnen vermijden is het uiterste zuidoosten van turkije. in de hoek bij hakkari. daar is de weg namelijk vol met roadblocks en was de sfeer vorig jaar niet heel ontspannend.
vervolgens is de grens overgang essendere-sero vele malen kleiner en rustiger en minder op je geld uit dan de overgang bij bazargan. aanrader dus. denk eraan dat je dan niet via hakkari erheen rijdt.
als je vragen hebt, hoor ik het wel
groetjes brend

1 like

Heb je slechte ervaringen met de grensovergang in Bazargan? Ik ben erg benieuwd, want ik ga eind maart met m’n zoon van 8 daar de grens over. We reizen op een iraans paspoort. Zou dat nog wat uitmaken?

tjaaa wat is slechte ervaring…wij spreken geen farsi dus dat bespoedigt het proces absoluut niet. je bent dan snel aangewezen op een ritselaar ook al wil je het graag zelf allemaal regelen. zo’n ritselaar probeert natuurlijk gewoon geld afhandig te maken. ook duurt de grensovergang door de drukte een stukje langer!

daarom vond ik de kleine overgang stuk fijner, minder hectisch en overzichtelijker en sneller.

mvg brend maten
ps. de grenzen tussen senegal/mauritanie en libie/egypte zijn nog vervelender bijvoorbeeld. grens turkije stelt daarintegen weer niks voor vergeleken met bazargan border.

1 like

welke grensovergang is de “kleine” grensovergang?

1 like

sorry voor late reactie! ik zit niet zo vaak op deze site!

maar met kleine grensovergang bedoel ik die bij essendere/esendere. (ff maps.google.nl en dan die plaats intypen)
dit is zuidelijer dan de grote grensovergang bij bazargan. stukken rustiger, het is sneller en er lopen minder mensen rond die je geld proberen af te troggelen.

het is wel aan te raden om vanaf Van aante komen rijden en niet direct vanuit het westen vanuit de richting van hakkari. dat gebied was in ieder geval vorig jaar onrustig.