Weet iemand een manier om zonder carnet de grens te passeren?
Yep, een ‘oplossing’ gevonden. Aan de grens kun je een transitpermit krijgen voor 10 dagen. Je kunt iets langer blijven (max 15 dagen) en voor deze 5 dagen overschrijding krijg je een boete van rond de 50 euro. Langer dan 15 dagen wordt de boete 400 euro per dag !. De kosten voor mijn 4WD zouden 200 euro + 50 euro boete = 250 euro zijn. Je mag overgens niet terug naar het land waar je vandaan komt.
Een alternatief wat misschien zou kunnen werken: de Turkse ‘ANWB’ geeft ook carnets uit (goedkoper dan in NL en 300 dollar borg, stukken minder dan de borg in NL). Mij werd verteld dat als iemand van de Nederlandse ANWB zou bellen om toestemming te geven dan zouden zij een carnet kunnen uitvaardigen. Het is mij niet gelukt …
Ik heb uiteindelijk de auto niet meegenomen naar Iran omdat 15 dagen voor mij niet voldoende was.
Goede middag bvdbilt,
Binnenkort ga ik met een paar maten naar Mongolië, met twee vitara’s.
Alleen de grensovergang naar Iran wordt waarschijnlijk een probleem, tot ik dit bericht las…
De vraag is: hoe kan ik een transitpermit krijgen voor die 10 dagen? is dit bij de grens van Iran?
10 dagen is wel genoeg voor onze reis door Iran…
alvast bedankt!