Met verhuisbus via Syrie naar Libanon

Hoi, ik verhuis binnenkort naar Libanon en reis met een gehuurde verhuisbus door Syrie. Weet iemand of ik problemen kan krijgen aan de grens? Moet ik bijvoorbeeld betalen voor deze bus? En ik neem aan dat ik ook gewoon een doorreisvisum kan krijgen?

Je hebt in ieder geval een “carnet de passage” nodig voor het voertuig waarmee je reist. Uiteraard betaal je meer voor de grensformaliteiten.
Daarbij komt dat je verhuist, zorg dus dat je ook voor je spullen de juiste papieren hebt, niet alle goederen mogen in Syrië worden in- of doorgevoerd.
Tenslotte hoop ik dat je niet van plan bent een diesel te huren want die mag Libanon niet in.

Mijn advies is om dit project gewoon over te laten aan een internationaal verhuisbedrijf. Scheelt in ieder geval veel tijd, uitzoekwerk, papierwinkel en vertragingen aan de grens… Heb je weleens de rijen vrachtwagens aan de Turks - Syrische grens zien staan? Reken op tenminste tien uur voordat je aan de beurt bent.

1 like

Kan ik zo’n carnet de passage ook aan de grens krijgen, net als het visum?
Ja, dat van de diesel wist ik, en een verhuisbedrijf ben ik ook mee bezig, maar het ziet ernaar uit dat het me 7.500 euro kost om 15 m3 spullen overzee te vervoeren. Dus ik denk dat ik het voor de helft minder beter zelf kan doen. Bedankt voor je reactie trouwens.

Een carnet de passage kun je niet aan de grens krijgen. Vanuit Nederland doe je dat op de website van ADAC:

Succes !

1 like

TimJim, misschien dat je ook weet wat ze bedoelen met; international grey card (is dit gewoon de groene kaart?) en een triptych. Dit staat op de site van de syrian ambassy in Belgie, dat je die nodig hebt.
Geen idee wat ze bedoelen.
Er word niet gesproken over een “carnet de passage”, is deze echt nodig? Heb je ook een idee hoe lang de aanvraag bij de Adac duurt?

Groeten Ger

Wat je nodig hebt is een "Green/Grey "card, d.w.z. je internationale verzekeringsbewijs. Dat Tryptich bewijs is het “carnet de passage”. Hoe lang dat duurt weet ik niet uit ervaring maar Duitsers zijn in de regel toch behoorlijk efficient.

Succes,

Pim van den Berg

1 like

Ik weet niet of je verhuizing al achter de rug is, maar sinds medio december is er een ferry van Mersin (Tr) naar Libanon. Neemt ook auto`s mee. Tot april 1x in de week, daarna vaker.
Scheelt in ieder geval één grensovergang.

1 like