Wij (m’n vriendin en ik) zijn van plan om in juni of augustus met onze Lada Niva naar Moskou te rijden, via Berlijn, Gdansk, Kaliningrad en Riga.
Twee vragen waar ik mee zit:
[ul]
[li]Gezien we via de Russische enclave tussen Polen en Litouwen rijden denk ik dat we 2 visa nodig hebben voor Rusland: eentje voor de Russische enclave en eentje voor Rusland zelf. Iemand hier ervaring mee?
[/li][li]Weet iemand of je via de P515 van Zelenogradsk naar Klaipeda (Litouwen) kan rijden? Dit lijkt me wel een leuke alternatieve route…
[/li][/ul]
Het terugkeren doen we waarschijnlijk via Kiev, Krakow en Dresden.
Qua slaapplaatsen:
[ul]
[li]In Berlijn kunnen we terecht bij een tante
[/li][li]In Polen hebben we al positieve ervaringen met campings en hostels gehad
[/li][li]Kaliningrad heeft blijkbaar 1 hostel, anders couchsurfen (is nieuw voor ons)
[/li][li]Litouwen is nieuw, dus we proberen eens hostels en misschien couchsurfen. Iemand ervaring met campings in Litouwen?
[/li][li]Tot Moskou zullen we waarschijnlijk motelletjes o.i.d. aandoen en in Moskou zelf hebben we waarschijnlijk een slaapplaats via-via-via bij mensen thuis. Na Moskou zullen het terug motelletjes worden.
[/li][li]Ukraïne is nieuw voor ons, maar ik heb zo een gevoel dat we onderweg wel campings zullen vinden. In Kiev zelf mogelijks een hostel.
[/li][li]In Krakow weten we een leuke hostel zijn.
[/li][li]Dresden/Duitsland zullen wel campings worden.
[/li][/ul]
1.visum-klopt-dat moet dubbel-en dat is erg moeilijk te regelen.
Waarom wil je eigenlijk via dat gat (kal grad?) sinds Polen-Litouen-Letld allemaal zelfs in Schengen zitten is er zelfs geen pascontrole meer, zien de Russen dat meest als nogal suspect, and zijn de wegen direct enorm verbeterd (als je mogelijk dacht dat dit de betere weg zou zijn op graond van verouderde info).
2.er is ook een nog veel grotere site-hospitalityclub- iets hoger nivo als couchsf. Schijnt onder de Russen erg populair te zijn.
op sites als hostelz, hostelbookers, hostelworld vindt je zat hoStels in die streken. Riga gaat er zelfs zowat aan ten onder.
3.slot-ik blijf het altijd wat vreemd vinden dat elke NL uit Madurodam schijnt te komen en toch blijft klagen over te kleine bedjes, te kleine dit+dat (vliegtuigen etc.). Wel is het zo dat Langs de grote wegen in Rusld en Oekraine (=apart forumdeel) steedsmeer motels komen met bewaakte parking.
Ok, dit zorgt voor wat extra werk/kosten, maar niets onoverkomelijk. De reden waarom we via Kaliningrad gaan is omdat we op reis zijn. Je rijdt niet elke week gedurende enkele weken naar-en-van Moskou. Kaliningrad mag misschien een “gat” zijn, het is anders toch ook wel een stad met enig historisch belang.
Een deel van het plezier van reizen is het avontuur en het onbekende. Is Kaliningrad echt niets, dan rijden we gewoon verder. Je kan niet alles op voorhand met zekerheid weten.
We rijden via die Russische enclave omdat we Wit-Rusland willen mijden en we bv. Noord-Polen, Litouwen en Letland wel willen aandoen. Alsook het feit dat mijn vriendin een gezonde Rusland-obsessie heeft maakt dat we toch zeker eens daar geweest moeten zijn.
Bedankt voor de website. Ik kende deze nog niet. Over het algemeen prefereren we onze tent, maar in steden zijn hostels inderdaad eenvoudiger.
Ik weet niet wat je met deze opmerking bedoelt, maar om te beginnen: wij zijn geen Nederlanders, maar Belgen/Vlamingen. Mij heb je nog niet horen klagen over te kleine bedden (hoewel we in Gdansk ooit in een éénpersoonsbed sliepen dat zogezegd een tweepersoonsbed was :p).
We zijn geen blijters en zijn al het één en het ander gewoon (ex-scouts :p). Er zijn nu eenmaal landen (bv. Rusland) waar ik me iets veiliger voel in een motel dan in een tentje langs de kant van de weg. Ik kan me misschien vergissen, maar dat zal de ervaring leren.
ben recent naar Kalingrad gereisd. Via visumbureau visum netjes geregeld. Alles was goed. BIj de grens (Polen) natuurlijk de voor ons ongewone lange wachttijden en niet te begrijpen vragen (ik spreek geen Russisch en zij geen Engels enz), maar een bijzondere ervaring.
Aan de Litouwse kant er weer uit gegaan (zelfde probleem bij de grens).
Ik was op de motor en daar snapten ze helemaal niets van.
Kortom: een bijzondere ervaring en het visumbureau had alles goed geregeld (voor maar weinig extra geld als je het zelf aanvraagt).
Bij de grens nog wel een 2-tal formulieren zelf invullen, maar ik werd geholpen door behulpzame Polen die de grens overstaken om wat bij te verdienen met kleine handel.
In Kaliningrad Oblast is niet zo veel te beleven maar het verschil in de stad tussen arm en rijk (Maffia?) is enorm.
Mocht je meer vragen hebben over het visum(bureau) stuur met dan maar een rechtstreeks mailtje.
Gewoon een multiple entry visum nodig… stuk duurder maar dan heb je Kaliningrad ook gezien.
Waarom wit Rusland mijden? Minsk is best de moeite waard.
je moet waarschijnlijk wel een hotel van te voren boeken met de reis data vastgelegd, informeer bij Rusreis.nl
op mijn website staat een reisverslag van bijna hetzelfde rondje in 2009, ik heb Kaliningrad toen niet gedaan maar wel Belarus. Als in Kiev bent kun je ook even langs Tsjernobyl!
Ik ben nu in Torun, Polen en ik ben van plan morgen naar Kaliningrad te gaan met mijn eigen auto. Visum heb ik al, alleen hoorde ik dat de wachttijden aan de grens tot 8 uur kunnen oplopen. Je bent in Rusland niet verzekerd, maar dat schijn je aan grens bij te kunnen verzekeren. Is het handig om de auto mee te nemen en heb je een idee van de kosten? Zijn er meerdere grensovergangen?
Alvast bedankt voor je reactie.