Mijn vriend en ik hebben onze vliegtickets naar Bangkok geboekt; van 4 t/m 16 december zijn we 12 dagen in Thailand. Ik ben de laatste dagen bezig geweest om een reisschema in elkaar te zetten. We hebben allebei zo onze voorkeuren voor wat we willen zien/doen, dus ik probeer daar een leuke combinatie van te maken in een -ik ben me ervan bewust- toch wel erg korte tijd.
Een van de belangrijkste aspecten van onze vakantie is dat het (voor een deel) een roadtrip moet zijn. Mijn vriend heeft een hekel aan openbaar vervoer (vliegen uitgezonderd) en voor hem is de hele dag in de auto zitten en de vrijheid die daarbij hoort de ultieme vakantie. Daarnaast houden we allebei van berglandschappen/watervallen/regenwouden. Ik zou zelf graag ook nog een mooi strand/eiland willen zien om een enkel dagje te kunnen relaxen tegen het einde van de vakantie.
Nu hebben we besloten om in ieder geval 2 dagen in Bangkok te blijven en daar niet zelf te rijden in het centrum. Mijn vraag is dan ook, wat te doen daarna?
Optie I - Zuidoost en Zuidwest
Mijn eerste idee was om een binnenlandse vlucht naar Koh Samui te pakken, daar 1 dag te blijven en dan een auto te huren richting het zuidwesten. Via Khao Sok rijden we dan naar Krabi en kunnen we daar eventueel nog een dagtripje naar Kho Phi Phi doen. Vanaf Krabi vliegen we 1 dag voor vertrek terug naar Bangkok.
Maar ik zie toch ook veel mooie verhalen over Noord/Centraal Thailand en het gemiddelde decemberweer voor Koh Samui klinkt niet heel aantrekkelijk (veel regen en bewolking). Gezien onze voorkeuren en wens om met de auto te reizen, is het mogelijk om het noorden (bv. Sukothai/Chiang Mai) en zuiden te combineren in 10 dagen tijd?
Optie II - Noord + Zuidwest
Auto huren op het vliegveld van Bangkok en dan rijden richting Sukothai. Daar een nachtje slapen en de volgende dag richting Chiang Mai. Daar blijven we dan 2 nachten en nemen we vervolgens een binnenlandse vlucht naar Krabi (overstap in Bangkok geloof ik). De volgende dag in Krabi wederom een auto huren en hiermee naar Khao Sok rijden en daar overnachten. Via Khao Lak aan de kust terug naar Krabi rijden. Daar kunnen we nog 2 dagen de provincie verkennen met de auto voor we terugvliegen naar Bangkok.
Dit is zowaar een nog drukker schema dus twijfel ik over de haalbaarheid.
Optie III
??
Ideeën en tips zijn zeer welkom! We willen veel zien in een korte tijd dus daar zit de uitdaging
Wij zijn deze zomer voor 18 dagen naar Thailand geweest.
Een auto in Bangkok is onnodig:je bent sneller op de meeste plaatsen met een tuktuk, metro, skytrain of een boot.
Wij huurden na ons verblijf in Bangkok een wagen vanaf de luchthaven van Bangkok. Wij bezochten Ayyutaya op geroganiseerde wijze vanuit Bangkok. Met de auto van Bangkok naar River Kwai, met slapen in Kanchanaburi. De volgende dag bezoek van Erawan NP, s namiddags naar Sukothai, slapen in Sukothai. De volgende ochtend bezoek met fiets van Sukothai, s namiddags met wagen naar Chiang Mai. Dan enkele dagen in Chiang Mai, met behoud van de wagen om van daaruit wat uitstapjes te doen. Nadien met vliegtuig naar Pukhet voor een aantal dagen strand, met bootuitstap naar ko Phi Phi en Phangnga bay. Schitterende reis.
Alles goed te doen, maar rit van Erawan naar Sukothai is niet te onderschatten.
Links rijden, maar dat went snel.
Zeker gps reserveren, maar niet steeds gemakkelijk om de correcte naam in te voeren.
Mijn naam is Thirza en ik ben werkzaam voor een autoverhuur bemiddelingsbureau.
Ik heb gekeken naar ons aanbod in Thailand, waarbij specifiek voor de route van Koh Samui naar Krabi, van Bangkok naar Chiang Mai en in Krabi zelf. Hierbij heb ik gelet op de domestic one way (het ophalen van een auto in de ene stad en het achterlaten van de auto in een andere) en gps. Alle verhuurbedrijven waarmee wij contracten hebben in de desbetreffende plaatsen staan een domestic one way toe, maar zullen hiervoor wel een extra bedrag vragen. De gps is voornamelijk in de grotere steden beschikbaar. Mochten jullie geïnteresseerd zijn in onze diensten, neem dan even een kijkje op onze website.
Als je maar zo’n 12 dagen hebt om Thailand te verkennen,dan kan je best niet te ver gaan.
Ik zou voorstellen om met de auto naar Ban Phe te rijden (3uurtjes vanuit Bangkok) daar de overzetboot nemen naar Koh Samed,waar je rustig kunt relaxen aan het strand van Hat Sai Kaew.
Of je kan ook altijd richting Hua Hin ligt circa 200 km ten zuidwesten van Bangkok met de auto.(veel te ontdekken in deze stad!)
Excursiemogelijkheden genoeg naar bevoorbeeld,Nationaal Park Khao Sam Roi Yod ,Kaeng Krachan National Park.
Iets buiten de stad kan je de apenberg Khao Takiab bezoeken,ook heb je daar een tempel als je die beklimt dan heb je een prachtig zicht over de stad,Hua Hin.
Ik ben zelf inmiddels ook tot de conclusie gekomen dat een combinatie Noord en Zuid in 12 dagen toch iets te lastig wordt. Het wordt nu waarschijnlijk rondrijden in het noorden/midden (Chiang Mai afdalen naar Sukothai) en dan naar het westen of het oosten om aan het strand nog een beetje te relaxen/snorkelen.
Als we naar het oosten gaan pakken we Khao Yai NP mee en rijden we door naar Ko Samet of Ko Chang. Ko Chang heeft eigenlijk mijn voorkeur (kun je ook met de auto op), maar dan moeten we onderweg bv. overnachten in Pattaya waar ik tot nu toe nog geen leuk verhaal over heb gehoord… Ook gezien de afstand vanaf Bangkok zou ik liever Ko Samet doen, maar is dat wel een goed idee met de olie nu?
Ik ga nu ook eens naar het westen kijken, bedankt Georgessiam In plaats van Khao Yai National Park ten oosten van Bangkok kunnen we dan via Kanchanaburi/Erawan naar Hua Hin. Ook wel een mooie optie denk ik…
Wat zeggen jullie:
Chiang Mai - Sukothai - Kanchanaburi - Hua Hin
of
Chiang Mai - Sukothai - Khao Yai NP - Ko Samet/Ko Chang
Pattaya moet je een keer gezien hebben! Ook ik was bevooroordeeld, maar ik kon gewoon met mijn twee (toen nog) pubers normaal op een terrasje zitten zonder opdringerige ‘‘dames van plezier’’, zelfs op Walking street voelen ze dat prima aan.
Dan werken jullie dus niet samen met Budget Thailand? Via Budget Thailand is een one way rental bij minimaal 7 dagen huur (en dat is wat ze willen zo te lezen) gewoon gratis en is het altijd mogelijk om een GPS te huren.
Dat klopt. Wij werken in de steden die ik eerder heb genoemd samen met Avis, Sixt en Thai Rent. In sommige gevallen is de domestic one way gratis wanneer de auto wordt gehuurd voor meer dan bijvoorbeeld vijf dagen. Maar dit is afhankelijk van de route, het verhuurbedrijf en de verhuurperiode.