1e keer Thailand

Hallo,

Wij gaan eind juni voor het eerst naar Thailand (backpacken). We gaan slechts 16 dagen en hebben tot op heden alleen retour Bangkok geboekt.

Planning is voorlopig als volgt:

Bangkok (2 dagen)
Damnoen Saduak (1 dag)
Ayutthaya (1 dag)
Koh Phi Phi (4 dagen)
Ko Tao (5 dagen)
Bangkok (2 dagen)

Hoe kunnen wij dit qua vervoer het beste doen? Zelf zit ik te denken aan een binnenlandse vlucht van Bangkok naar Phuket, de boot naar Koh Phi Phi. Om daarna van Phuket naar Samui te vliegen en hier de boot naar Ko Tao te pakken. Vervolgens de boot terug naar Samui en vanaf daar vliegen op Bangkok. Hebben jullie nog tips voor hotels bij de plaatsen hierboven?

Ook tips voor andere plaatsen, hotels, excursies en bezienswaardigheden zijn welkom.

Mvg,

Maurits

Hou er rekening mee dat vliegen naar en van samui duur is.
Ik zou ervoor kiezen om of de kant van phuket of de kant van samui te kiezen ivm met tijd.

Ik sluit me aan bij Baco. Als je maar 16 dagen hebt, zou ik er optimaal gebruik van maken. Met die trip van Phuket naar Samui ben je direct een dag vakantie kwijt…
Ik zou voor één vd twee strandbestemmingen kiezen en de andere houden voor een andere keer. Op die manier heb je volgend jaar ook direct een excuus om terug te gaan. ;):chin:

Oh, was ik even vergeten. Als jullie gaan backpacken kan ik in Bangkok guesthouse ‘shanti Lodge’ in Thewet aanraden. Toffe sfeer, rustige wijk en vlak bij een halte van de river taxi. Met deze boten kan je voor een prikje alle haltes langs de rivier bereiken.
En als je even wat romantischer wil, de penthouse in de Shanti is heerlijk: je eigen huisje in een privé-tuintje op het dak van de guesthouse. Kost wel een beetje meer, maar is wel de moeite.:chin:

Grts,

Jelle

zoals Baco en Jelle ook al zeggen beperk je tot of de andaman kust (Phi Phi, Phuket, Krabi, Koh Lantha) of tot de golf van thailand (koh Samui, Koh Tao, Koh Phangan) mocht je toch beide willen bezoeken ga dan van Phi Phi naar Krabi en neem van hier de bus naar Surat Thani vanwaar je de boot kan nemen, zo duurt de reis wel langer maar zie je nog wat onderweg en het is behoorlijk voordeliger

verder is 1 dag naar Damnoen Saduak vrij lang deze dag zou je kunnen door reizen naar Kanchanaburi (bridge on the river kwai) en hier de brug en het stadje zelf bekijken (stadje is niet bijzonder) de volgende dag kan je dan naar de erawan watervallen (zwemmen onder/in deze prachtige watervallen) en dit bijvoorbeeld combineren met de hellfire pass (ook onderdeel van de beruchte Birma spoorlijn)

ook vanaf Koh Tao naar bangkok hoef je niet te vliegen maar je zou bijvoorbeeld de boot naar surat thani kunnen nemen en vanaf hier de nacht trein zo reis je 's nachts wat weer een overnachting in een hotel/guesthouse scheelt en bovendien is de nacht trein meestal erg gezellig en het slapen is ook prima te doen, de 2e klasse heeft mijn persoonlijke voorkeur

Hee Maurits,Volgens mij is de kans groter dat boten niet varen vanaf de Phuketkant, dan aan de Krabikant.Het is moessontijd, dus met het weer kan het alle kanten op…Misschien kan een enkele expert hier meer over zeggen, maar ik zou er met je planning rekening mee houden, mocht je die kant op willen, dan via Krabi.Hans.

Bedankt voor jullie reacties. Is het openbaar vervoer in Thailand veilig (bus) ? Dien ik boottickets van te voren te reserveren of kan dit voor juni/juli ter plaatse?

…en mocht shanti volzitten (had ik) dan is Tavee guest house (2 deuren terug) een heel goed alternatief om te verblijven, de mooie douches zijn beneden achterin, heel luxes, niet door iedereen gevonden bleek. Het ontbijt zou ik echter bij shanti of elders/of op straat doen. smerige koffie bij Tavee, verder prima verblijven daar!
Ik ben mijn laatste nacht voor terugreis omdat dus zowel shanti als Tavee vol waren, daar tussenin beland. Dat was de eerste keer dat ik het bed op bedwantsen keurde (wat moest ik zoeken eigenlijk?) bloedhete kamer, en de moeder van de eigenaarsse was een “bijzondere” bezienswaardigheid. Soort levende mummy, beetje eng, maar heel vriendelijk. Dus zoek je avontuur en een heeeel goedkope kamer, 1 w.c en douche voor 10 kamers denk ik ,op naar het adresje tussen beide vernoemde guesthouses. lol2

Of in dit geval vanaf Koh Tao naar Chumphon en vanaf daar de nachttrein…

Ohoo, voor ontbijt moet je gewoon eens een noedelsoepje aan de overkant vd straat (tov Shanti Lodge) proberen! En voor koffie gaan wij altijd 5 minuten verderop: morningcoffee op de Th Pitsanulok… Beste espressomachine in Bangkok. :wink:
Tavee heb ik echter nog nooit gedaan.

Leuk marktje vlakbij trouwens.

Ja dat marktje heb ik meteen de eerste dag gedaan BOEM ik was meteen geland. Heftige geuren, kleuren en kronkelend levend spul. George kent Tavee ook, en was er ook over te spreken dacht ik, toch G?

:chin:vervoer per bus is zeker goed tedoen maar loop gewoon niet tekoop met waarde volle spullen. :thailand::cambodia:

Ik had de bus van samui naar phuket, echt waardeloos.
Bus wordt overvol geladen en weinig airco, ben meer dan 2 uur gaan staan voor de wapper voorin.

Ik had dat beter moeten uitzoeken…
Probeer altijd te kijken naar de 6 a 8 persoons mini bus optie.

Ik zou phuket boven samui verkiezen door er wat langer van het strand te genieten.
Men heeft de neiging om het als te commercieel af te schilderen maar ik vond het prima en je kan er nog steeds goed tot rust komen in dien nodig…

Had wel een goeie VIP bus vanuit cha-am (onder BKK) naar samui.
Oh…, de trip naar samui doe je met de ‘kotsboot’ natuurlijk :slight_smile:
's ochtens lekker weinig eten, alleen maar snoep kunnen krijgen bij je vertrek op de boot en dan lekker … op de boot.
Thai lopen daar constant rond met rollen papier :slight_smile:

Motto, wel goed eten vooraf natuurlijk en niet net voor je vertrek op de boot.

Wij zitten er nu aan te denken om de nachttrein (trein+bus+ferry) naar Koh Samui te pakken. Stuk goedkoper dan het vliegtuig en misschien nog wel leuker. Heeft iemand hier ervaringen mee? Is dit ter plaatse te doen of moet er gereserveerd worden? Hier blijven wij circa 5/6 nachten en daarna naar Koh Tao voor een nacht of 4. Is het gemakkelijk om dan via Chumphon terug te reizen naar Bangkok?

Verder willen we vanuit Bangkok naar Kanchanaburi + Erawan en Ayutthaya. Hoe is dit het beste te doen?

Mvg,

Maurits

Hier kun je je train tickets reserveren http://www.thairailticket.com/esrt/Default.aspx?language=1

Vanaf koh tao of chompun kun je makkelijk je reis naar bkk organiseren ook met de trein

shanti Lodge ziet er wel heel erg leuk uit,ik denk dat ik nog even om ga boeken…thanx!