Help gevraagd 16 dagen Thailand van 20-08 tot 05-09

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier en kwam hier terecht omdat ik wat informatie aan het zoeken was voor mijn vrij last-minute reis naar Thailand. Ik heb gisteren geboekt samen met mijn vriendin en dacht het vanuit daar wel te bekijken.
Dit wordt onze eerste keer Thailand en nadat ik hier het een en ander heb gelezen merk ik toch wel dat ik zeker aangezien onze korte tijd daar graag wat meer wil plannen.
Hier zou ik graag wat advies bij krijgen, aangezien er zo ontzettend veel te doen is.

Tot dusver is het enige wat vast staat onze aankomst op woensdag 21-08 om 19:50 en 2 nachten Bangkok daaraan vast.

Wat ons het meest trekt zijn de mooie stranden en wateren van Thailand, maar zou ook graag wat natuur zien.
Ik zat zelf te denken om vrijdag met de nachttrein richting het zuiden te gaan om zo de kosten te besparen. We zouden graag naar phuket/ phi phi islands gaan, maar ook Ko Samui /Paghnan zouden wij graag willen zien. Wat betreft natuur had ik hier wat tips gezien over Khao Sok, wat me erg gaaf lijkt.

Mijn vraag is eigenlijk vooral of dit allemaal te realiseren is in 16 dagen met een beperkt budget en zo ja, wat dan de meest logische route is. Misschien is het wel handiger om bijvoorbeeld met de nachttrein heen te gaan en terug te vliegen naar Bangkok (we vliegen 5 september om 20:30 terug vanuit Bangkok).
Ook zou ik graag willen weten waar wij ongeveer op moeten rekenen qua budget als wij niet teveel eisen hebben qua luxe (als het schoon is zijn we snel blij zeg maar).

Heel erg bedankt voor de reacties vast!

Zelf hanteer ik altijd 1000 bht per overnachting, 1000 voor eten en 1000 voor drankje of excursie. Dit budget mag je halveren als je goedkoper overnacht ( fan room, geen zwembad, etc) en als je niet elke avond gaat stappen. Ipv trein of vliegtuig de nachtbus kan ook nog wel wat schelen.

Ga vanuit Bangkok naar khao sok voor 2-3 dagen voor wat natuur. Daarna door naar koh phangan en / of koh tao. Phuket en phi phi zijn relatief duur net als koh samui. Vanaf deze eilanden neem je de boot en bus terug naar Bangkok.

Google op lomprayah voor meer info.

1 like

Wat je nog kunt doen om budget vrij te maken, en toch een leuke vakantie te hebben is het volgende:

Realiseer je dat Bangkok-Phuket-Phi Phi en Samui dure bestemmingen zijn.
Dit geldt ook voor Khao Sok, echter in veel mindere mate.
Ik zou kiezen voor ofwel de Andamaanse kant (Phuket-Phi Phi e.d) of de andere kant (Samui), omdat je slechts 16 dagen hebt.

Je route zou kunnen zijn: Bangkok-Nachttrein tot Phun Phin - Khao Sok - Phuket - Phi Phi als dagtocht- en dan terug met de trein, wederom vanuit Phun Phin, waarbij je de volgende plaatsen zou kunnen aandoen, maak hier een keuze uit:
Prachuap Khiri Khan
Cha Am
Hua Hin
Phetburi

In alle plaatsen (behoudens Cha Am, zal iets duurder zijn) kun je prima overnachten tussen 200 en 350 baht.
Houd er rekening mee dat in PKK en Phet weinig engels wordt gesproken, de beide steden zijn wel typisch Thais.

Hans.

1 like

Heel erg bedankt voor de reactie allebei! We zullen dus een keus moeten maken tussen phuket/ phi phi en koh samui/koh tao, wat ik ik eigenlijk wel verwacht had inderdaad.

Beide opties klinken aantrekkelijk! Ik ga er nog eens rustig een avondje voor zitten denk ik zo :wink:

Hou er rekening mee dat Phuket wat dichterbij Khao Sok ligt, dan Samui-Phangan.
Phangan is de budgetvriendelijkste strandoptie van alle.

Hans.

:chin:En Bangkok heeft ook nog wel meer te bieden dan 2 dagen >>>

Fransjes: dat verwacht ik ook. Daarom zullen wij daar op het laatst ook nog een aantal dagen verblijven denk ik, ligt een beetje aan hoe het de eerste 2 dagen zal bevallen

Hoeveel zouden jullie trouwens vooraf regelen/boeken? Mij lijkt het persoonlijk prettiger om het globaal in mijn hoofd te hebben maar daar pas te regelen. Zat bijvoorbeeld te denken aan +/-5 dagen strand (weten dus nog niet zeker waar) en dan ter plekke te beslissen om bijvoorbeeld al dan niet in hetzelfde hotel/guesthouse te verblijven (afhankelijk van de ervaring).

In hoeverre is alles daar te regelen en zouden jullie dit aanraden?

Hee Demandi,

Ik bereid wel voor, maar boek niets

Wij zijn net terug van een 4 weekse reis. Vanuit BKK zijn wij de laatste week met de nachtbus naar Sura Thani gereisd en van daar met een minibus naar Khoa Sok. Hadden daar een kamer voor 1 nacht in de Junglehuts. Gezinskamer voor 4a5 personen voor 500 bath. Mooie kamer, erg ruim en prettige badkamer. Met fan en schoon. Toppertje dus. Meteen 2 daagse trek geregeld voor de volgende dag. Was echt heel erg mooi. Wel een hele hoge waterstand dus de trek de eerste dag was ronduit nat. Waterstromen heel erg snel en als we erdoor heen moesten had je steun aan touwen. Overnachten in een hutje op het water en dan nog een tweede dag. Zeker doen. Vanuit de trek zijn wij niet meer teruggegaan maar hebben ze ons gedropt bij een minibus station, waar we naar de pier zijn gereden om daar meteen de nachtboot naar Ko Pangnan te nemen. Boot was 400 B en je kon aan boord gewoon op een matras liggen. Kwamen m half 6 's morgens aan en zijn naar Bounty resort gegaan. Mooie kamers met fan of à/cent zwembad en privestrandje voor 500 B per nacht. We hebben daar 4 dagen geze ten en zijn toen terug naar BKK gegaan om weer terug te reizen naar NL. Ben nu net 1 dag thuis…