Volgens mij gaat/ging er vanaf Italië een boot naar Egypte. Ook vanuit Turkije. Dus dan kan je Syrië vermijden. Dit is de enige echt praktische manier om via de oostkust naar ZA te gaan. Dit is denk ik de veiligste route op het moment. Via de westkust zal denk ik niet zo’n probleem zijn mits je de woestijngebieden vermijdt. Wegen zijn wel stukken beroerder dan via de oostkust. Een fatsoenlijke 4x4 is hier een must. Aan de oostzijde niet echt persé, al is het wel fijn. Een carnet de passage voor Egypte schijnt duur te zijn, dus dat kan ook weer een reden zijn om via de westkust te rijden. Of heb je al een route gekozen? Hoe dan ook: Hier staat veel info -> http://www.horizonsunlimited.com/hubb
dus kort samengevat : oostkust veel woestijn maar betere wegen ; westkust geen woestijn maar slechtere wegen
ik hoop via dit forum in contact te komen met verschillende mensen die afrika al goed kennen, en weten hoe goed / slecht de wegen zijn (of het rijgedrag !!!) of welk land veilig is om alleen te doorkruisen
de algemene reisinformatie over veiligheid in landen is altijd vaag ; ik ontmoette iemand die met de fiets afghanistan doorkruiste en die zei “nooit een probleem” en “iedereen zeer gastvrij” dus het beeld dat we krijgen via de media of ambassade info klopt niet altijd
Ja reisinfo van ambassades is vaak vaag, al staat op rijksoverheid.nl tegenwoordig wel een kaartje per land, zodat je kan zien waar gevaarlijke gebieden zijn, in plaats van dat ze een heel land als onveilig bestempelen, zoals ze dat eerst deden. De info is nog steeds niet heel concreet, maar het is een begin. Ter plekke vragen is nog altijd de beste informatie
Wat je ook nog zou moeten overdenken: Wat voor reis wil je eigenlijk doen? Wil je veel dieren gaan spotten? Dan is de oostkust beter… Ook het overwegen waard: Wanneer wil je vertrekken? Komt je reisplan wel uit met eventuele regenseizoenen? Aan de westkust kan dat je reis aardige vertragen…
haalbaar (wegens technisch niet handig, fysiek niet sterk)
veilig (qua wegen, conflicten, voeding, ziektes, overvallen, tentje plaatsen …)
betaalbaar
veel dieren zien zou leuk zijn, maar ik was nooit verder dan marokko en tunesië, dus alles is nieuw, en alles dat nieuw en anders is, is prima.
doel is niet in de wildernis gaan crossen, gewone risicovrije hoofdwegen zijn meer dan prima.
vertrekdatum : ergens tussen midden april en midden juni ; naargelang papierwerk enz. in orde kan komen
Ben ook enkele jaren bezig geweest om deze droomreis te maken, zelfs een bijna complete
auto voor de deur staan, maar helaas door omstandigheden is het niet door kunnen gaan!
Volgens mij moet je voor zowat elk afrikaans land een Carnet hebben en deze was/is alleen
verkrijgbaar via de Duitse Tuff, en zou voor onze auto ongeveer 5000€ bedragen!
Deze krijg je terug bij terugkeer MET de auto binnen een jaar!
Alternatief is bij (elk ) land invoerrechten te betalen, vaak berekend over de nieuwprijs, en
zie deze bij verlaten van dat land op een andere plaats maar eens terug te vangen!
Bijkomend nadeel is dat je de hele reis met veel geld aan boord zit!
Mocht je wel een Carnet aanvragen en je moet je auto onverhoopt achter moeten laten of
onderweg verkopen, ben je dat geld kwijt!
Voor het WK voetballen in ZA in 2010 is een hele groep gaan rijden van Nederland naar ZA. Door een ongeluk zijn ze helaas nooit in ZA aangekomen. Probeer ze de Googlen en te vinden, zij hebben zeker veel info en ook ervaring. Suc6
April-Juni, dan zou ik zorgen dat de airco van je auto goed werkt Heb je eigenlijk al een auto?
Gezien je 3 criteria zou ik zeggen: Ga lekker via de oostkust. Das de makkelijke route. Misschien kan Peter1950 je meer vertellen over het carnet vanuit Duitsland, daar weet ik niet veel van. Ik weet dat de Adac ze verstrekt. Ik heb destijds gereden met een Zuid-Afrikaans carnet. Daar hebben ze 2 varianten, namelijk 1 waarvoor je echt een smak geld moet neerleggen, die is dan overal geldig, en 1 die alleen aan de oostkust geldig is. Die kost je ongeveer 200 euro. Wellicht heeft de adac die goedkope variant ook. Voor Egypte moet je dan een los carnet kopen, dat doen ze tegenwoordig wel volgens mij.
Nou bedankt voor het leuke aanbod, maar gaat helaas niet lukken!
Ik denk dat je simpelweg niet zonder carnet kunt riskeren zoals ik al schreef!
Zou best eens de reden kunnen waarom de barrels met spullen die naar Afrika rijden
niet meer mogen kosten dan 500€, om het hele invoer/carnet verhaal te omzeilen!
Je zou kunnen proberen in contact te komen met Marc Lotz (voormalig prof wielrenner) en zijn Belgische vrouw Els. Zij rijden met een oude brandweerwagen van Nederland naar Zuid Afrika en terug. Wij zijn ze in Kaapstad tegen gekomen.
Nou ik heb de meeste lonken van de sites van mijn pc gehaald,
maar even googlen geeft met enig zoek werk, tientallen of misschien wel honderden
linken naar reizigers die onderweg zijn en of de reis ooit gemaakt hebben!
Inderdaad 5000 Euro is een smak geld, maar deze krijg je terug!
Tel voor de reis ook ongeveer 100€ per dag, zonder al te veel stukken onderweg!