Overland Afrika via oostkant of westkant?

Hallo,

Wij zijn bezig met het plannen van een reis naar Afrika. We hebben een 4x4 auto welke we nu klaar aan het maken zijn. We willen voor minimaal een jaar weg. Het liefst zouden we een “rondje” Afrika doen.

Het liefst zouden we via Marokko door west-Afrika reizen, maar als we het reisadvies van Binnenlandse zaken moeten geloven wordt dat ten strengste afgeraden voor veel gebieden. (grote kans op aanslagen, ontvoeringen, overvallen etc.)
Als alternatief via oost-Afrika is volgens verschillende bronnen ook niet verstandig om dezelfde redenen.

In principe is het voor ons geen optie de auto naar Zuid-Afrika te verschepen om vanuit daar een (kleinere) ronde te maken. We willen zo veel mogelijk van Afrika zien en beleven en het mag best ooit eens flink tegenzitten, ons oordeel is dat je daar alleen maar veel van leert. Haast hebben we overigens niet, dus het mag best wat langer duren (wat in Afrika ook regelmatig het geval zal zijn).

Waar we dus een beetje mee zitten is het volgende; Is het verantwoord om over land door Afrika te rijden rekening houdende met de huidige politieke situaties (we gaan er “gemakshalve” even vanuit dat het er niet snel beter op zal worden). In hoeverre zijn deze dreigingen reëel? Zijn er mensen met ervaringen in deze conflictgebieden? We begrijpen dat we de problemen niet op moeten gaan zoeken, maar het lijkt me sterk dat een compleet land in zijn geheel als gevaarlijk wordt beschouwd.

Wie heeft er tips & tricks voor ons?

Bedankt!

Hi Nisa,

Echt super gaaf dat jullie Afrika gaan doorkruisen! Ik kan maar één ding zeggen: gewoon doen!
Ik heb zelf eind 2014 tot half 2015 een overland reis gemaakt door Afrika. Gedeeltelijk ging ik met een reisorganisatie mee (dus dat is wellicht anders dan bij jullie). Wij hebben de westkust genomen. Vanuit Spanje met de boot naar Marokko en vervolgens naar het zuiden via Mauritanie, Senegal, Mali, Ivoorkust, Togo, Benin, Nigeria, Kameroen, Gabon, beide Congo’s en Angola. Je komt zeker door ‘onveilige’ landen, maar wat is onveilig…
Ik moet zeggen dat juist de ‘onveilige’ landen zoals Mali, Nigeria en Congo echt helemaal super waren! Ik heb qua terrorisme helemaal niets meegemaakt, ik heb me bijna overal veilig gevoeld en overal gewoon wild gekampeerd. In de Republiek Congo wel wat dingetjes meegemaakt zoals een bijna-beroving en een inname van paspoorten door de corrupte politie. Verder liep alles van een leien dakje. Ik zou je zeker niet tegen willen houden door de reisadviezen van de Nederlandse overheid. Heel veel plezier met de voorpret en met alles regelen!
Mocht je nog meer vragen hebben, dan laat maar weten…

Ik heb het bericht even verplaatst naar het Afrika Reiscafé.

Tot aan Gambia kan het in ieder geval geen probleem zijn. Jaarlijks is er een groep- individueel reis van veel auto’s in de tocht "Amsterdam Dakar. Daar doen ze een week of drie over - op hun gemakkie - . Verder ken ik iemand uit Gambia die regelmatig naar Nigeria reist zonder grote problemen. Verder weet ik het niet. Maar vroeger was het tot aan Congo wel veilig. Gewoon er rekening mee houden dat er verschillende culturen zijn. Zo hebben wij in Gambia een bekeuring afgekocht met een lege waterfles. En neem veel pennen mee, daar zijn ze gek op.

Tot aan Gambia kan het in ieder geval geen probleem zijn. Jaarlijks is er een tocht van veel auto’s in de tocht "Amsterdam Dakar. Daar doen ze een wwek of drie over - op hun gemakkie - . Vertder ken ik iemand uit Gambia die regelmatig naar Nigeria reist zonder ect grote problemen. Verder weet ik het niet. Maar vroeger was het tot aan Congo wel veilig.

Hi Nisa,
te gek dat julllie willen overlanden door Afrika. Zelf 2 jaar geleden de Cape to Cairo gedaan met onze eigen Landcruiser, een onvergetelijke ervaring!

Mbt ‘onveilige landen’ was onze grote les “See for yourself”. Zo keken we bijv erg op tegen Egypte (veiligheid, bureaucratie, hassle) en was dit uiteindelijk een van de gaafste landen tijdens onze trip. Uiteraard wel even goed de reis adviezen in de gaten houden (oranje/rode gebieden zoveel mogelijk vermijden) en verder helpt het om lokaal advies te vragen en op te volgen. Grootste hassle in West Afrika is zover ik begreep het verkrijgen van visa voor een aantal landen (oa Angola). Mocht je nog tips willen voor Zuid Afrika t/m Egypte, let me know.

Ben je al bekend met het Horizons Unlimited forum? Dat is een echte aanrader, een heel actief forum van motorrijders en 4x4 rijders die hier alle tips en actuele reisinformatie uitwisselen: http://www.horizonsunlimited.com/hubb/

Groetjes, Marloes.

Hoi Nisa,

Ben je ondertussen al vertrokken? Wij gaan over 3 weken aan onze reis beginnen, wij gaan eerst naar de Noordkaap en uiteindelijk via Spanje naar Afrika en dan ook de gehele westkust volgen. Wij gaan per motor en zit af en toe wel met dezelfde vragen als jij heb/had mbt de veiligheid in met name Mauritanië. Dus misschien heb ben je al vertrokken en heb je nog wat tips voor ons?

Gr. Ferry