Reis van half jaar door Afrika 2012

hallo Mensen,

wij willen graag overland met auto een half jaar door Afrika reizen in 2012 of 2013 en van +/- april tot september.

maar hebben een aantal vragen.

we hebben geen vaste lasten meer als we weg gaan, maar wat zou het budget moeten zijn om een half jaar rond te reizen, brandstof, eten, visums, verzekeringen, enz. (de auto hebben we al en slapen zoveel mogelijk in de daktent).
zelf ben ik automonteur (geweest) en erg technisch.

wat zou de beste, mooiste en voor Jana veiligste route zijn.

wij willen eigelijk alles met de auto doen en niet verschepen of zoiets.

en is het aan te raden om een hond mee te nemen (ik woon zelf in Slowakije en daar werkt een hond super tegen diefstal enz.)

Jana is vooral bang voor verkrachting of overvallen is dat erg realistisch.
uitkijken doen we zoiezo wel.

ik heb al een aantal reis verslagen gelezen en daar kwam eigelijk weinig verkrachting of overvallen in voor. en er staat ook weinig over kosten in die reisverslagen die ik heb gelezen.

help ons AUB

Je zult goed na moeten denken over de route die je wilt rijden: oostelijk moet je door Soedan / Eritrea / Ethiopië, niet echt veilig, en als je langs het westen begint zul je onder Congo naar het oosten moeten en dan kom je door Centraal Afrika en Tchad, ook niet aan te bevelen.
Veilig zoals hier is het nergens. En een hond meenemen lijkt een mooie optie maar is niet haalbaar omdat je iedere maand nieuwe injecties moet gaan halen…

Ik ben via de oostkust van ZA naar NL gereden, kosten waren ongeveer 900 euro pp per maand (benzine slurpende auto met 3 mensen). We hebben gewoon alles gedaan wat we wilden doen, dus ook wat duurdere uitstapjes zitten bij deze kosten in. Ik ben niet door Egypte gegaan, dit om kosten te besparen, schijnt vrij lastig/duur te zijn. Voor veiligheid is een hond op zich een goed idee maar ik heb geen idee hoe moeilijk ze hierover doen bij grensovergangen. Zou hiervoor eerst goed informeren. Overigens heb ik me geen enkel moment echt onveilig gevoeld, ook niet in Sudan/Ethiopie. Visums opmerking over Sudan/Ethiopie is onzin. Doe geen domme dingen en slaap altijd op campings. Als dat niet mogelijk is, parkeer ergens waar je vanaf de weg niet zichtbaar bent en zoek een plek voordat het donker is zodat je niet opvalt bij het zoeken naar een plek. Over de westkust heb ik genoeg verhalen gehoord van mensen die daar rondtrokken en heb het idee dat het daar ook allemaal best meevalt qua veiligheid. Ik snap niet waarom Visum aangeeft dat je vanuit Congo naar het oosten moet. Je kan gewoon verder afdalen via Angola/Namibie. Maar goed, daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Misschien kunnen deze mensen je helpen wat betreft dingen regelen voor je hond:
http://www.hondjeafrika.nl/

hey Martijn, bedankt voor je reacties.

ik heb ook van meer mensen gelezen dat ze een hond mee hadden zonder problemen als je alles maar goed voor elkaar hebt.
en dat wat visum zegt,over elke maand injecties halen is volgens mij niet zo.
daar hoor je niks van als je deze mensen hoort.

Martijn mag ik vragen met wat voor auto jullie zijn gegaan.

ik vraag immers op dit forum om met een Iveco daily te gaan of met een Volvo V70.
en ik heb er nog over nagedacht om een Patrol te kopen maar ik vind het ook wel een uitdaging om met mijn Iveco te gaan, ik was bij de dealer en die monteur zei dat in Afrika ook wel dealers zijn hij was zelf in Kenia geweest.
ik bouw er een dikke lier op en en ga hem verhogen, maak een dikke bescherm plaat onder de motor en bak neem twee dikke lange rijplaten mee.(ruimte zat) het enige waar ik bang voor ben is dat het een automaat is ( wel mechanisch ) die elektronica kan een probleem geven.

verder ben ik niet zo bang meer om met de Iveco te gaan ik heb ook van mensen gelezen die met een transporter T2 gingen en hond ook zonder 4x4 en weinig problemen gelezen. en mensen met een transporter T4.

en ik heb vrij veel ervaring met terrein rijden ik heb jaren met mijn patrol’s bij een 4x4 club gereden.
en daar komt bij dat ik ook heel veel rij ervaring heb in sneeuw enz. ik rijdt ongeveer 150.000 km per jaar met mijn Iveco.

gr Anton en jana

we hebben overigens de reis planning wat aan gepast we gaan niet dit jaar maar volgend jaar en misschien wat langer dan een half jaar we maken een bepaalt budget en als dat op is gaan we weer terug dat leek ons verstandiger omdat we echt geen idee hebben wat het gaat kosten en erg rijk zijn we nu ook weer niet. maar we denken ongeveer € 1000,- tot 1200,- per maand met z’n tweeën, slapen doen we alleen in de bus dus geen hotels (we zijn ook niet echt hotel mensen ondanks dat ik er veel slaap).

we hoeven geen luxe en dure dingen te doen, het gaat om het reizen op zich
rond kijken we kunnen ergens best wel lang blijven omdat we genoeg ruimte hebben voor eten en water. en de landen waar we met een gids moeten reizen die slaan we over dat is volgens ons erg duur, maar niemand praat over geld in hun reis verslagen, jammer is dat.

kan iemand mij laten weten of het handig is om veel westers eten mee te nemen in blik of poeder (zoals soep, bruine bonen, groente enz) dat is meestal meer dan een jaar houdbaar en lekker omdat we dat gewent zijn, hihi lekker Nederlands.

we kunnen zelfs ons eigen brood bakken met een broodbak machine we hebben dik 2000 watt stroom aan boord. hihi dat zal lekker ruiken in de woestijn lol2
we hebben ook een kleine wasmachine mee die zijn echt handig.

gr Anton en jana.

Vind je budget wat krap, aan de westkust is dat vast wel voldoende maar de oostkust van Afrika is alles eigenlijk helemaal niet zo goedkoop. Het zal op 1000-1200 euro per maand vast wel lukken maar de duurdere uitjes zoals safaris zul je denk ik dan moeten overslaan. Ook de grensovergangen en visa kosten toch iedere keer best wel wat geld, ben benieuwd of het lukt om binnen je budget te blijven. Ik geloof overigens zeker wel dat het lukt om met een Iveco Afrika rond te gaan maar je zult je routes toch wel goed moeten plannen, je kan zeker niet zomaar iedere route nemen in zo’n bus. Ik zou in ieder geval niet mijn hele bus volladen met NL eten. In tegenstelling tot wat je op het journaal hoort is in Afrika ook gewoon eten te koop hoor :wink:

hallo,

Wij zijn van plan eind volgend jaar een half jaar te gaan. We hebben de route al een keer gedaan (toen vanaf west afrika doorgestoken via tsjaad naar ethiopie en dan naar beneden). nu willen we langs de oostkust, maar zijn vanwege de onrust in veel landen ook aan het puzzelen welke route we gaan doen. We hebben ons nooit onveilig gevoeld in afrika, met uitzondering van de route van Ethiopie naar Kenia (Marsabit). de shifta’s waren daar actief en moesten we met gewapende militair doorheen. Dit is de enige plek waar we liever niet weer langs gaan, maar het zal ons zeker niet weerhouden om te gaan.
Ik denk dat het ook ligt aan wat je uitstraalt en hoe je er rond loopt en gedraagd. We hebben wel verhalen gehoord van overvallen, maar die man liep dan ook met zijn camera om zijn nek te koop.
Budget is erg moeilijk te zeggen. Kook je zelf, welke luxe, welke activiteiten bepalen heel erg veel.
Misschien een tip voor je geld en papieren. Berg ze op in een dubbele bodem of een andere verstopplek en heb ook ergens geld liggen in een wat zichtbare kluisje. Als ze je auto doorzoeken, zullen ze stoppen als ze het zichtbare kluisje met geld gevonden hebben, terwijl je dan je kostbare spullen nog hebt.

Veel plezier en wie weet komen we jullie ergens tegen…
Groetjes, herald en susanne

Beste mensen,

Wij gaan de reis maken vanuit Zuid Africa naar Nederland met een Land Rover.

Wij willen hier zo’n 2 maanden over doen.

Wij vragen daarom om hulp bij onze voorbereiding zoals:

  • de Route door Afrika
  • Auto verschepen vanuit Nederland of daar kopen?
  • geld opzak hebben, dollars? en hoeveelheid altijd contant?

Alle andere informatie of suggesties zijn welkom!!

groet fam Jaarsma

Hoi fam. Jaarsma,

In 2 maanden van Zuid Afrika naar Nederland? Dat is erg krap gerekend. De kortste route, alleen maar rijden, zonder dingen te bezichtigen of ergens een dagje te staan en zonder tegenslagen met de auto zou het theoretisch misschien kunnen, maar lijkt me niet aan te raden.
Wat betreft de auto daar kopen of verschepen: Verschepen is duur, maar dan kun je wel je auto hier in Nederland Afrika-proof maken. Of je moet een auto kunnen vinden die misschien al voor zo’n doel gebruikt is. Misschien mensen die hem overland naar Zuid Afrika hebben gereden en hem daar willen verkopen. Maar dan moet ie nog in goede staat zijn.
Succes!
Groetjes, Susanne

1 like