Amersfoort - Kaapstad en Carnet

Volgend jaar vertrek ik samen met mijn vriendin met een Toyota Landcruiser vanuit Nederland naar Zuid-Afrika. We zijn nu druk aan het plannen en uitzoeken hoe we dit het beste kunnen doen.
We willen reizen via het Midden-Oosten reizen en dan via Egypte, Soedan, Ethiopië enzovoorts naar Zuid-Afrika afreizen.

Volgens verschillende reisfora en overlanders die ons voor zijn gegaan is een Carnet de Passage noodzakelijk. Nu zegt de ADAC (Duitse ANWB) dat het dan wel noodzakelijk is om de auto weer in Europa terug te brengen ivm het terug krijgen van de borg.

Heeft iemand ervaring met het verschepen van een auto van Kaapstad naar Nederland? En zijn er geen andere mogelijkheden? Wat raden jullie me aan?

Daarnaast ben ik benieuwd naar mensen met ervaring met het Carnet. Wat als onze auto het onderweg toch begeeft. Hoe zit dat dan met de borg?

Alvast bedankt!

Groeten Tijs

Hallo Tijs,

Ik heb een dergelijke reis in 2001 gedaan in omgekeerde richting.
http://home.wanadoo.nl/schoelink

Wanneer ik het weer zou doen zou ik een auto kopen in Zuid Afrika (niet te duur) en deze terugrijden naar Nederland en daar evt. laten overschrijven of afschrijven.

Gr. Hans

Hallo Hans,

Heb je dat dan zonder Carnet gedaan? Levert dat geen moeilijkheden bij bepaalde grenzen op? En betaal ik dan niet veel meer bij alle grensposten en invoer van een auto in NL zodat ik beter voor verschepen en Carnet kan kiezen?

In ieder geval dank voor je snelle reactie al!

Ik zou een 4x4 kopen met Zuid Afrikaans kenteken en bij elke grens een TIP (Temporary Import Permit) kopen. Of een Carnet de Passage bij de AA van Zuid Afrika. Wanneer je een goedkope wagen koopt is het Carnet ook goedkoper…

Links:
www.africa-overland.net
www.aa.co.za/live/index.php

1 like

Als je je auto wilt laten verschepen, vraag dan een offerte aan bij Stuttafordsvanlines.co.za. Dan kun je kijken hoeveel het kost en besluiten of het beter is om terug te rijden of te laten verschepen. Probeer ook altijd te kijken of je een betere prijs kunt krijgen door te zeggen dat je ook een andere offerte hebt, die wat goedkoper is, maar dat je graag gebruik wilt maken van hun.

Succes!

1 like