Auto verschepen naar Afrika

Wij willen volgend jaar naar afrika.
Zouden graag met onze eigen auto daar rond trekken, maar moeten hem dan verschepen.
Iemand ervaring mee? Tips voor verscheepinstantie?
Hoe verloopt de procedure zodra aangekomen in afrika, zuid of west.

Hoe lang gaan jullie, welke landen en gebieden wil je bezoeken, wat voor auto heb je.
Soms is een auto met stuur links niet handig. Soms niet geschikt voorde wegen etc.
Meer info is nodig.
Hans

Wij hebben geprobeerd onze camper te verschepen naar Zuid Afrika. Dit lukt niet omdat het stuur links is. Als de camper wel zou voldoen aan de eisen moet je 14% import-VAT betalen. Niet aan te raden dus. Beter om daar een auto te kopen

Ja hoor je kunt je nederlandse auto wel verschepen. Je moet echter wel een Carnet de Passage hebben. Voor info hiervoor contact op nemen met Petra Rolvink van de afdeling Grensdocumenten bij de ANWB.
Met dit document kan de auto 1 jaar zonder invoerbelastingen te betalen in t land blijven. Er komen echter altijd wel kosten bij om de auto aan land te krijgen (handling charges, docking charges, storage charges etc…), buiten de kosten die je in NL al betaalt aan de scheepvaartmaatschappij.
Een mogelijkheid om te v erschepen is evt met Grimaldi Lines, naar Luanda, angola. Je kunt zelf mee aan boord en dat maakt t een stuk makkelijker (minder moeilijk) om de auto in te klaren (nog steeds een C d P nodig hoor). De auto is dan geen cargo maar handbagage… Kosten voor t inklaren worden hier ook sterk mee gedrukt.
Of wat Frans ook al zegt en als je niet van plan bent om overland terug naar NL te rijden dan kun je het beste een auto daar kopen, scheelt een hoop gedoe (havens zijn niet echt leuk) en kosten. (reken op verschepen minimaal een € 1500, enkele reis)

Hoe makkelijk is het om ter plekke een goede land cruiser te vinden, te kopen en weer te verkopen als niet inwoner? Hoe gaat dat met verzekering?

Carnet de Passage is overigens sinds dit jaar alleen nog maar via de ADAC in Duitsland verkrijgbaar. ANWB site verwijst door naar de adressen en de procedures.

Auto´s genoeg te koop daar. landcruisers komen wat minder voor, meer Landrover. verder veel Hilux, of Isuzu 4x4 Pickups,
Als niet inwoner geen probleem om een auto te kopen.
BTW, een kameraad van me , die in Zwitserland woont, heeft een Landcruiser gekocht om een paar maanden mee rond te reizen, daarna heb ik er net 2 maanden mee rondgereist en hij wil hem nu weer verkopen. Is een 24 jaar oude BJ75 maar in zeer goede staat!. Heb er 13000 km mee gereden en 0 problemen gehad.
Weet de vraagprijs niet maar dacht iets rond de € 5000.

De verplichte 3- party insurance zit in zuid afrika al in de benzineprijs inbegrepen. Dus automatisch heeft iedereen die verplichte verzekering.

Thanks. Kan via een expediteur voor 1400 Eur verschepen all-in one-way Rotterdam - Cape Town, maar de hassle weegt niet op tegen het gemak van kopen daar.

Wat betreft de BJ75: klinkt goed, en zou interessant kunnen zijn. Echter ben ik van pas vanaf Dec in ZA. Bovendien ligt het aan de set-up in de auto. Ik heb “normale” achterbanken nodig want er gaan twee kleine kids mee…dus de BJ75 Troop Carrier versie zou niet geschikt zijn…details?

Hij is trouwens maar ´licht´aangepast voor t reizen want hij had de auto gekocht met t idee hem een paar maanden later weer te verkopen. Wel heeft ie hem technisch helemaal op orde gebracht. Er zit een gewone achterbank in dus geen probleem om de 2 kids mee te nemen. Verder een 80 l watertank, 2x 4 kg gastankjes, een robuuste aluminium dakdrager, een dubbele verdieping achter de bank voor de bagage, maar verder niet veel meer. De vorige eigenaar is een duitser geweest en heeft de auto uit duitsland geimporteerd, heeft dan ook links stuur. De auto is van 1985, heeft nu een 330.000 km. Olieverbruik z.g.a. niks. Het is geen snelle auto want t is er een zonder turbo, maar wel betrouwbaar. Deze motors kunnen makkelijk de miljoen kilometer halen. De auto heeft enkele kleinere roestplekjes zoals aan de onderkant van een deur maar niks ernstigs en de onderkant is in prima staat, dus geen dragende delen die verroest zijn.
Stuur me je emailadres door ( [EMAIL=“holandes@terra.com.br”]holandes@terra.com.br) dan zal ik wat foto´s zoeken.
Je kunt evt ook de eigenaar aanschrijven als je wilt. [EMAIL=“mikakuhn@web.de”]mikakuhn@web.de
Groet,
Marcel

heb Mika net gebeld, de vraagprijs is € 5400. Auto heeft vorige week de MOT (=APK) gehad (en goedgekeurd).
Zijn ook 2 reservewielen bij trouwens en een complete reserveset bladveren en div jerrycans.

Auto daar kopen is handiger!

Deze Toyota van Ton zou je kunnen overnemen…:

Gr. Hans
www.come-along.nl Safari

fidelcastro = Maarten?

Thanks, heb je een mail gestuurd voor evt. wat foto’s.

@ Schoelink: correct, wij hebben vandaag gemaild - ik antwoord je nog!

Hi FransV; Hoezo auto verschepen lukt niet??? Omdat het stuur links staat??? Enkel uw wagen verkopen daar lukt niet…vanwege… ook ouder dan 5 jaar lukt niet!!!
Heb mijn VW/Camper(bouwjaar '80) verscheept in '97 en dan terugverscheept in 2000) stond tussentijds voor enkele maanden bij Belgen in Storage…no problem…no worries! Dan terug een verscheping gedaan in 2002 en terug in 2005(VW/Camper/Syncro/16")…idem systeem telkens vanuit Antwerpen naar Durban en vise-versa…
Indien u van plan bent daar langere tijd rond te toeren of met onderbrekingen, verscheping is de Goedkoopste oplossing…en u hebt uw eigen materiaal bij…(Vraag maar info’s bij ECU-LINE Antwerpen)