Met 2 pubers naar Bali en Lombok

Hallo allemaal,

In augustus 2012 willen wij met onze zoons van 13 en 16 jaar een kleine maand naar Bali en Lombok. We denken er aan om alles los te boeken en met Singapore Airlines te vliegen.
Dit is voor ons de 1e keer met de kinderen dat wij zo’'n verre reis gaan maken. Aan de ene kant denken we erover om te kiezen voor zekerheid en dus op verschillende plekken een huis te huren en vandaar uitstapjes ondernemen. (Lovina, Amed, Senggigi bijvoorbeeld) Aan de andere kant ligt dan alles vast. Dus misschien eerst 1 week in een huis in het noorden en dan bekijken hoe het loopt. Bij aankomst kort in het zuiden blijven en we willen natuurlijk ook nog naar Ubud.
Nu begrijp ik dat augustus zeer druk is en we willen niet lopen leuren om een slaapplaats met de kinderen. Ook ben ik bang dat als we op een van de Gili’s aankomen er geen onderkomen is of alleen heel duur.

Natuurlijk heb ik over dit onderwerp al meer gelezen op het Forum maar nog niet echt als je ook met kinderen reist.
Graag lees ik jullie ervaringen/adviezen tips etc.
Alvast bedankt!!

Je kinderen zijn al redelijk groot, dus qua reisplanning kan je ze bijna als twee volwassenen behandelen. Even een bedje bijplaatsen op de kamers van de ouders kan niet meer, dus je zal overal twee kamers moeten boeken. Soms kun je kiezen voor twee aangrenzende kamers met een deur ertussen, maar die zijn er niet overal. Je moet je goed afvragen of je dat een probleem vindt of niet! Op sommige plekken zijn ook vakantiehuisjes voor gezinnen te huur. Zelf zit ik echter liever in een hotel, omdat dat vaak net wat centraler ligt.

Houd verder rekening met het eind van de Ramadan, het is dan NOG drukker op Bali dan normaal in augustus!

Je kan alles in NL al vastleggen, maar dan heb je minder vrijheid. Je kan ook in Indonesie een lokale SIM-kaart kopen en dan 1-2 dagen voor aankomst bellen voor een kamer. Op die manier heb ik altijd iets gevonden - ook in het hoogseizoen!

Bali is relatief klein, dus op verschillende plaatsen een huis huren hoeft helemaal niet. Zoals al geschreven is het tijdens de Ramadan drukker op Bali met uitzondering van het Oosten. Dat weet ik omdat ik daar woon. Een familiekamer in Amed of een vakantiehuisje voor 5 personen in Candidasa van daaruit ben je snel op Lombok en de Gili,s en je zit toch wel centraal. Met je 2 pubers kan die reis goed gemaakt worden. Niet alles vantevoren vastleggen, terplaatse geven ze vaak een discount natuurlijk niet in het toch al overvolle Zuiden, dat is de driehoek Ubud-Sanur- Kuta daar moet je om die tijd niet willen zijn, je kan over de hoofden lopen.
Singapore Air een hele goede keus.

1 like

In het noorden van Bali krijg je geen discount in onze zomer. Ook in Pemuteran en Lovina zat in augustus dit jaar (bijna) alles vol!

1 like

Tussen Lovina en Singaraja sterft het van de pensions, guesthouses en kleine hotelletjes. Het is waar dat het toerisme in het noorden wat toeneemt, maar ik weet zeker dat er voor een hele schappelijke prijs wel een verblijf te boeken is in juni/juli en augustus…Voordat ik een eigen stulpje had in die omgeving, ging ik die kant ook altijd op de bonnefooi heen, altijd gelukt een goed onderdak te vinden…

1 like

Afgelopen zomer heb ik meer dan 10 (goedkopere) hotels gebeld voordat ik een kamer had. Ik kwam namelijk pas eind van de middag aan, en veel was vol. Uiteindelijk zat ik in een kamer voor 275.000 rp. Voor Nederlandse begrippen misschien niet duur (en het was zeker een mooie kamer!), maar meestal betaal ik minder voor een eenvoudige single room.

Vorige zomer heb ik met m’n zoontje van toen 7 op Bali rondgetrokken. We hebben vrijwel alle vervoer met bemo’s gedaan, wat een hele belevenis was en hadden behalve de eerste nacht niets geregeld.

Het was in de tweede helft van juli en we hebben in 7 verschillende accomodaties in Legian, Ubud, Padangbai, Tirtaganga en Sanur overnacht. Homestays, bungalows een Tune Hotel en een paar hotels met zwembad.

Als je laat op de dag aankomt in een nieuwe plaats, klopt het dat het moeilijk kan zijn om 2 kamers te krijgen, maar anders is dat geen probleem. Ik vind het zelf jammer om alles al vast te leggen. Soms kom je op een heel leuke plek, waar je graag langer wilt blijven, maar voel je je gedwongen om toch maar door te reizen naar het geboekte hotel.

Er zijn ook nog aardig wat homestays die je van te voren helemaal niet kan boeken. Hier kom je echt met de plaatselijke bevolking in aanraking. En daar hebben wij juist de leukste herinneringen aan.

hi, wij zijn 2 j. geleden ook met 3 kids!! (17, 22 en 25j ) naar java en bali gereisd en ik had veel van te voren gereserveerd; ten eerste omdat wij heel veel tips hadden van de familie die er reeds allen geweestr waren (m’n man is van indon; afkomst) én ook omdat ik niet graag veel tijd verlies met zoeken. ik kan je verzekeren dat als je in die drukke periode gaat én je bent met 4 én je wilt het naar je zin t;t;z.prijs , kwaliteit, ligging… dan kan je beter vooraf boeken!! wij hebben een hele rondreis gedaan en wij waren steeds zeer tevreden over de acommodatie, de ene keer wat duurder , wat meer luxe enz… 1X niet zo tevreden toen we de laatste 3 nachten vrij hadden gehouden om te kiezen en in sanur belandden waar we bijna géén kamers konden vinden. Trouwens is zéér leuk om in de winter mee bezig te zijn!!!

Vantevoren is vastleggen is zeker niet nodig, en moet je vooral ook niet doen! Gewoon een dag voor aankomst bellen en je bent ruim op tijd. Langer blijven is vaak makkelijk te regelen.

Op de Gilis kan het soms in die maanden zo druk zijn dat er geen kamers zijn. In de afgelopen jaren sliepen mensen zelfs op het strand. Ik zou met een indo sim kaart gewoon een paar dagen van te voren verschillende accomodaties afbellen met de vraag wat de mogelijkheden zijn. Ik zou het zeker niet vanuit nederland vast leggen.

Ik wil iedereen die de moeite heeft genomen om op mijn vraag te reageren bedanken. We zijn er nog niet helemaal uit. Twee leden vh gezin willen graag alles vastgelegd hebben en de andere 2 zijn avontuurlijker ingesteld :slight_smile:
Het zal wel een combinatie worden. We willen al op korte termijn de vluchten gaan boeken. Dan zijn we zeker van vertrek en aankomst in Nederland. De rest vullen we op termijn in.
Jammer dat het nog zo ver weg is want we hebben er nu al zin in.

groet:wereld:

Geniet van je trip en vooral van Indonesie…

Juli en augustus zijn hoogseizoen maanden in Bali en de Gilli eilanden van Lombok. Afhankelijk van je budget en je eisen kan je wel of niet makkelijk een accommodatie vinden. Homestay’s zijn overal en het gehele jaar door te vinden en goedkoop, maar niet altijd wil je daar vertoeven. Hoe drukker het seizoen, hoe beroerder de homestay’s zijn die overblijven.
Zeker voor de Gili eilanden van Lombok zou ik reserveren. Wij hebben daar wel eens gestaan, zelfs nadat we gereserveerd hadden, zonder kamer voor de eerste nacht en dan rest slechts een hele vieze kamer of het strand. Dus zelfs als je gereserveerd hebt in het hoogseizoen, toch ook nog even een dag van te voren een belletje eraan wagen.

Een oude sim-lock vrije mobieltje meenemen en hier een simkaart met eigen Indonesisch nummer ( Euro 5,-) en met beltegoed aanschaffen is een aanrader.

Afhankelijk van wat de jongens graag willen:
Zuid Bali( Kuta Legian, Seminyak, Eko beach) surfen, uitgaansleven groot
Midden Bali ( Ubud) raften, olifanten safari, dierentuin, fietsen door sawa’s, uitgaansleven
Midden Bali ook te doen vanuit ander plaatsen, vulkaan tochten, jungle trekking.
Noord Bali ( Menjangan, Lovina, Amed) snorkelen, duiken, dolfijnen, watervallen, uitgaansleven kleinschalig.

Beste Marja,

Bedankt voor je bruikbare informatie. Het sterkt ons wel in ons idee om toch maar onze accommodatie van te voren vast te leggen. Vroeger, voordat we kinderen hadden, hebben we o.a door Azie getrokken met de rugzak en zagen we wel waar we verbleven. Bali is echter nu totaal anders dan 25 jaar geleden en aangezien het voor onze kinderen de 1e keer is dat wij een lange reis gaan maken, wel fijn om zekerheid in te bouwen.
Wij hadden jullie huizen al op internet bewonderd maar helaas is het boven ons budget :slight_smile:
Vriendelijke groet van Irma

Je kan Bali absoluut niet meer vergelijken met 25 jaar geleden, in geen enkel opzicht, het Dharma Hindu geloof uitgesloten dat is er nog steeds en hopelijk blijft dat ook zo! het Gotong Royong systeem op Bali is eenmalig en houdt de bevolking van Bali rustig en bijelkaar. Rellen zoals op de andere eilanden, heb ik hier in 10 jaar 1 x gezien en dat was nog kinderspel vergeleken bij wat je nu ziet op de nationale tv. Het ging destijds om een stuk land en zag er grimmig uit. Politie niet te bekennen (2002) en aan het begin van onze straat werden
een paar huizen + warung afgefakkeld. toen de 2 dorpjes eruit waren van wie dat land was, werd er een tempel neergezet en ieder maand 2 ceremonies gehouden. 25 jaar geleden in de 80er jaren was Bali het "morgenland) aldus Mahatma Ghandi nu niet meer het toerisme en de bomblash heeft zijn werk wel gedaan :beef: maar desalniettemin is het goed vertoeven en wonen hier in oost-Bali. >>>