Melbourne - Gold Coast

Hallo allen,

In Augustus heb ik een bruiloft in Kuala Lumpur, en omdat mijn vrouw en ik al een rondreis Maleisië - Cambodja - Thailand - Vietnam hebben gemaakt in 2007, vliegen we samen met onze 8 maanden oude dochter na de bruiloft van KL naar Melbourne. We hebben dan iets minder dan 2 weken om met de auto naar Gold Coast te rijden alwaar we terugvliegen naar KL.

Erg kort, ik weet het, maar het is voorlopig onze enige kans wat verder weg te reizen want als mijn dochter eenmaal begint te lopen dan zijn dergelijke vliegreizen waarschijnlijk niet meer te doen en zullen onze vakanties meer in Europa plaatsvinden… :tssk:

Ik denk zelf aan minimaal 1 dag Melbourne, 2 dagen Sydney en 2 of 3 dagen Byron Bay. Verder lees ik in de Lonely Planet goede verhalen over Phillip Island, Montague Island, Fitzroy Falls voor mooie locaties tussen Melbourne en Sydney. Natural parks en lange hikes zal waarschijnlijk lastig worden met die kleine, en in Augustus is het waarschijnlijk geen strandweer met ± 20 °C overdag. Zijn bovenstaande locaties inderdaad de beste? Observaties, commentaar?

Wat zou een mooie tussenstop voor overnachting op route Sydney - Byron Bay kunnen zijn??

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Hoi Hugo,

dan dacht ik dat wij afgelopen jaaar een tempo hadden in Australie :lol:

Jullie vliegen niet vanuit Melbourne terug naar KL?

Beperk je liever en ga niet te gehaast. Je bent met de bus (Greyhound/Firefly) al een dikke dag onderweg van Sydney naar Melbourne. Verkijk je niet op de afstanden, want dat doe je heel snel kan ik uit ervaring zeggen.

Melbourne en omgeving(bv Great Ocean Road) zijn ons erg goed bevallen. Ik denk dat je je beter een beetje in datgene waar je interesse ligt kunt verdiepen en dan besluiten hoe lang je er wilt blijven. Bij Sydney hetzelfde verhaal, maar heb je m.i. nog meer tijd nodig. Vanuit Sydney kun je makkelijk met de trein naar de Blue Mountains etcetera.

Wij hadden een maand en hebben route Sydney - Melbourne - Adelaide - Alice Springs - Cairns - Sydney gedaan, waarvan 2 grote stukken(AS-Cainrs-Sydney) met binnenlandse vluchten. Omdat de tijd krap was, hebben we redelijk een schema moeten aanhouden en dat was soms niet prettig ivm het langer ergens willen blijven.

Succes!

hoi Robert,

Misschien heb je wel gelijk. Waren er veel hoogtepunten op route Melbourne - Sydney voor jou? Of zijn de twee steden en omgeving meer de moeite waard?

Ik vraag me nu af of we niet gewoon van Melbourne naar SYdney moeten vliegen, en in beide steden en omgeving 4-5 dagen te verblijven. Dan doorvliegen naar Brisbane en nog een stukje van de kust meepikken (gold coast, surfers paradise).

Grote vraag is dus: Mis ik veel als ik de trajecten Melbourne - Sydney en Sydney - Brisbane vlieg i.p.v ze met de auto af te leggen?

Hi Hugo,

Sydney en Melbourne kun je m.i. i.d.d. beter als uitvalsbasis gebruiken. Beide steden hebben zelf al veel te bieden en liggen ook nog ideaal voor uitstapjes. Denk b.v. aan de Blue Mountains bij Sydney en The Great Ocean Road, de Dandenongs en Yarra Valley bij Melbourne.

Brisbane en Gold Coast ken ik niet uit ervaring.

Alhoewel GOR zeker een bezoek waard is zal het hoogstwaarschijnlijk koud en winderig zijn in augustus. Niet de beste tijd van het jaar. Tussen Melbourne en Sydney is de Hume highway. Nog steeds niet helemaal 4 baans! Betrekkelijk saaie rit en erg lang om in een dag te doen. De mooiste route gaat via de kust Orbost-Eden-Narrooma-Wollongong-Sydney. Vooral langs de NSW coast zijn vele plekken te bezoeken, maar alweer, niet de beste tijd van het jaar. Je zal waarschijnlijk om ongeveer 6-7 pm in Melbourne aankomen vanaf KL. Ik zou overwegen om een domestic flight te boeken ( www.jetstart.com.au www.virginblue.com.au )naar Sydney de volgende dag. Tegenover de aankomsthal in Melbourne is een goed Hilton hotel (alleen de weg oversteken). geen taxi nodig etc. Niet de goedkoopste plek maar er zijn vaak aanbiedingen. In Sydney kan je gemakkelijk 4-5 dagen doorbrengen en heb je geen auto nodig. Wij zijn er net weer 4 dagen geweest en de auto is niet uit de garage gekomen. Ook een trip naar de Blue Mountains kan ik aanbevelen. De route tussen Sydney en Brisbane behoort ook niet tot de mooiste in het land maar er is natuurlijk een groot aantal platsen een bezoek waard. Ik zou toch overwegen om een andere binnenlandse vlucht to maken naar Brisbane en daar een auto huren. Brisbane is een mooie stad en de City Cat ride en South Bank zijn aangename bezoeken. Ten noorden van Brisbane is Australia Zoo en die zou je niet mogen missen. Noosa heeft fraaie stranden en vele restaurant. Nog meer naar het noorden is Hervey Bay van waaruit je een of meer dagen Fraser Island zou kunnen bezoeken. (Kan ook vanaf Noosa) Ten zuiden van Brisbane is de Gold Coast, niet mijn favorite maar velen vinden het er prachtig. Byron Bay ligt daar weer tenzuiden van en heeft fantastische stranden. Als je nog wat verder wil gaan, augustus is perfekt voor een bezoek aan Far North QLD. Vlucht gaat naar Cairns. Enkele plaatsen voor een bezoek zijn: Great Barrier Reef, Daintree NP, Atherton Tablelands, Kuranda. Voor een bezoek aan de omgeving van Cairns/Port Douglas zou ik tenminste 4-5 dagen uittrekken. De stranden zijn niet zo mooi als langs de Sunshine Coast, de Gold Coast of bij Byron Bay.
Yeehaw

bedankt robert en yeehaw voor jullie reacties. Ik zal de komende week e.e.a. op een rijtje zetten en een voorlopige planning maken voor wat betreft de vluchten. Voor de kosten hoef je het niet te laten. Enkele vlucht Melboure - SYdney was 118 AUD voor ons drieën :slight_smile:

Ik heb de planning bijna rond, vluchten en hotels bijna allemaal geboekt.
Goede hotel site tip is www.wotif.com, ongelooflijk wat voor een aanbiedingen die soms nog kunnen bieden t.o.v. www.booking.com of ww.agoda.com.

We gaan voor 2 volle dagen Melboure. Een dagje Melbourne zelf, en dan of Phillip Island of GOR. Ik vrees dat Phillip Island 's avonds in Augustus erg koud zal zijn, dus misschien maar lekker vanuit de auto GOR?

Daarna vliegen we door naar Sydney, waar we ruim 3 dagen hebben. Waarschijnlijk ook een uitstapje naar Blue Mountains.

Vanuit Sydney vliegen we door naar Hervey Bay om een paar dagen Fraser Island aan te doen. Ik heb de hotels nog niet definitief geboekt, ik hoop toch nog wat input van jullie te ontvangen. Ik zit zelf te denken om de 1e dag een whales boot tocht te doen vanuit Hervey Bay en daarna voor 3 dagen en 2 nachten met een 4WD naar Fraser Island te gaan. Is dit lang genoeg?? We zijn met onze dochter, dus enorm lange wandelingen zal er niet inzitten.

We kunnen evt. nog 1 dag en nacht langer op Fraser Island blijven alvorens we terug rijden naar Gold Coast (5-6 uur volgens routeplanner). Of is bijvoorbeeld Brisbane of Australia Zoo op de de route Fraser Island - Gold Coast meer de moeite waard??

We besluiten Australië met een dagje strand op Gold Coast. Van daar uit vliegen we terug naar KL.

GOR is eigenlijk geen dagtrip. Veel te ver en je moet naar Port Campbell om de "“12"” apostelen te bekijken. London Bridge is half ingestort en is nu geen bridge meer maar een Arch. Zo gaat dat in de natuur. je zal last van jetlag hebben en ik zou aanbevelen om rustig in Melbourne te blijven. Genoeg te zien. Misschien Puffing Billy met de kleine.
Dan Hervey Bay. Genoeg accomodatie daar maar op Fraser Island moet je reserveren. De meest whalewatch cruises zijn een halve dag en dat is echt genoeg. Ze geven garantie dat je walvissen zal zien en het is echt spectaculair, maar een hele dag zou voor ons veel te lang zijn. En dan zelf op Fraser Island rijden. Ben je een zeer ervaren 4wd chauffeur? Indien niet neem dan een dag les in Nederland. Fraser Island is niet te onderschatten. Velen zakken reddeloos in het zand en dan betaal je een vermogen voor de towtruck als niemand je er uit haalt. Het strand is tricky, Rijd daar heel langzaam en het binnenland heeft erg diepe zandkuilen. Tevens zijn er veel klachten over de verhuurmaatschappijen die je bij terugkomst allerlei beschadigingen aansmeren. Ik zeg niet dat je het niet moet doen, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2. Er zijn ook tours met een overnachting.
Yeehaw

zoals Yeehaw zegt, ga alsjeblieft niet zelf (onervaren) rijden op Fraser Island.
Er gebeuren vreselijke ongelukken mee, helaas…
Boek een leuke trip op dat eiland, heb je meer plezier en veel minder stress

Brisbane is leuk om te bezoeken, ik zou het niet overslaan als het toch op de route licht.
Wat betreft de dierentuin: Australia Zoo is enorm groot, mocht je t niet willen dan is er een kleinere optie in de Gold Coast: Currumbin Sanctuary.
Ben zelf niet naar de Zoo geweest, wel naar Currumbin, en vond dat erg leuk! Je kan iig met kangaroos knuffelen en er zijn heel veel (informatieve) shows.

En als je dan toch een paar dagen in de GC hebt: breng een bezoekje aan Lamington of aan Springbrook Natural Bridge! Beide zijn fantastische stukken natuur :slight_smile:
Easy self-drive of makkelijk per georganiseerde tour.

Have fun! Cheers, Karin

Wij zijn net dit voorjaar met onze kinderen van net 2 (daar 2 geworden) en 3 naar australie geweest. Dus ook met kinderen is het nog steeds prima te doen en ben je niet gebonden aan Europa.
Het stuk hervey bay/ coldcoast in 5-6 uur is optimistisch. Ik geloof dat wij er zeker 8 uur over gedaan hebben. De reisuren die in de folders staan moet je met een korreltje zout nemen. Je doet er altijd langer over dan verwacht! Zeker met kleine kinderen.

Australia zoo is erg leuk. Vergelijk het met een europese dierentuin. Leuke aan deze dierentuin (en de andere dierentuinen in australie) is dat je de dieren mag aanraken, ze lopen met de dieren door het park heen. Heb je gelijk een leuke tussenstop voor onderweg naar de goldcoast.

Fraser island is ons echt tegengevallen. Gezien het noodweer in jan/feb zijn er grote stukken kust weggeslagen waardoor wij de meeste hoogtepunten niet konden bereiken door combinatie hoogtij en slechte kust. Terwijl we wel de volle pond hebben betaald.

Jullie kindje zal waarschijnlijk het meeste genieten van de dieren die ze ziet. een aquarium en dierentuin zal voor haar het meest interessante zijn. De taronga zoo is zowel voor jullie als voor haar super zijn. Vooral ook door het uitzicht op de operahouse en de bridge.

Jammer dat Fraser Island jullie tegenviel. Ik zou het echter toch altijd graag blijven aanbevelen omdat wij er juist goede ervaringen hadden. Maar ja wij hadden dan ook schitterend weer. Scheelt een hoop. Van Hervey Bay naar bv Surfers Paradise in 5 uur is idd erg theoretisch maar 8 uur is nu ook weer niet nodig. Zonder stops zal je er een uur of 6-6.5 over doen buiten de spitsuren. Toen wij van Brisbane naar Hervey Bay vertrokken stond het verkeer richting Brisbane muurvast 's morgens.
Yeehaw