advies nodig over route

Hallo,

Ik verblijf voor een jaar in Australië en in februari willen mijn ouders me komen opzoeken. Ze hebben helaas maar 13/14 dagen (erg kort, ik weet het) maar ik vind het super om ze te laten zien waar ik woon natuurlijk. Ze landen in Sydney en verblijven dan eerst 3 dagen bij mij in Sydney. Dan hebben we nog 10 dagen over en ik wil ze natuurlijk zoveel mogelijk laten zien. Nu twijfelen we tussen de route Sydney-Brisbane + fraser island of Sydney -Melbourne + great ocean road. Welke route zouden jullie aanraden? We gaan dan sowieso wel langs de kust, we houden van mooie stranden.

Een andere vraag betreft het vervoer. Is het beter om een camper of auto te huren? Als we een auto huren, zouden we overnachten in b&b’s etc. En moeten we bij dat laatste ook alles al van tevoren reserveren?

Alvast bedankt!

Mirjam, ik neem aan dat je ouders hun ticket al hebben geboekt, vliegen ze vanuit Sydney weer terug? Als je dan de noordelijke route doet, hoe komen ze (jullie) dan vanaf Fraser Island terug? Binnenlandse vlucht vanaf Brisbane? En als je naar het zuiden gaat, binnenlandse vlucht vanaf Melbourne?
En als je zegt: we gaan sowieso langs de kust, is er qua route niet veel variatie mogelijk. Dan zul je zelf onderweg de bezienswaardigheden moeten bepalen. Denk aan de Blue Mountains, Waterfall Way bij Dorrigo/Bellingen, Nimbin, Glasshouse Mountains, Australia Zoo om zodoende toch alle Australische dieren te zien.

En als je naar het zuiden gaat zou ik toch een stuk Snowy Mountains mee pakken, wellicht als je opschiet Philip Island voor de pinguins, dagje Melbourne

Waarom wil je per se Fraser Island of de Great Ocean Road in het plan opnemen. Waarom geen rondje vanuit Sydney. Sydney, Blue Mountains (incl. Jenolan Caves), Snowy Mountains, Bairnsdale en langs de kust terug. En zo’n rondje is er via Blue Mountains, Singleton, Tamworth, Waterfall Way en de kust terug ook te maken. Ik ben bang dat je te veel wilt, dat het jakkeren wordt en dat ze uiteindelijk de hele (korte) periode aan de ene kant de zee en aan de andere kant wel het land zien, maar daar weinig van zien, als je voelt wat ik bedoel.

En ja, auto huren of camperen. Dat ligt er aan of je ouders camperaars, kampeerders of caravanners zijn. Je zit net buiten de zomervakantie dus de grote drukte zal voorbij zijn. Ik denk dat je het wel kunt wagen dat er overal wel ruimte is. Cabins op caravan parks (met de huurauto) zijn ook een aardig alternatief. Moet je alleen zelf voor je ontbijtje zorgen of er een stadje voor in gaan.
Qua weer maakt het in februari niet uit of je zuid of noord gaat. Dat zul je toch echt zelf moeten bepalen.

Hey Willem, bedankt voor je antwoord! Mijn ouders hebben de vlucht nog niet geboekt, dus we kunnen beide kanten op, terug naar Amsterdam vliegen vanaf Brisbane of Melbourne. Ik woon momenteel in Sydney, maar wil zoveel mogelijk van Australië zien. Als ik dan toch naar Melbourne ga, wil ik graag great ocean road doen en misschien Philip island. Omdat ik waarschijnlijk niet meer die kant daarna op ga. Zelfde geld voor Brisbane. Kun je misschien adviseren over de route? Ik weet dat de route van Sydney naar Brisbane erg populair is (byron bay, goldcoast) maar hoe zit het met Sydney-Melbourne? Zijn daar ook leuke dingen? Ik weet dat Jervis bay erg populair is voor duiken, iets wat mijn vader graag wil doen.

Hoi Mirjam,

Als ik jou was, zou ik je ouders adviseren een ticket te gaan boeken want ze worden naarmate de reisdatum nadert meestal alleen maar duurder. En als duiken je vaders ding is, en jij en je moeder willen ook het water nog in, scheelt het qua watertemperatuur nog wel of je noord of zuid gaat. In februari/maart is de watertemperatuur in Jervis Bay circa 20 graden, in Byron Bay circa 25 en in Moreton Bay, (Brisbane) 27.
Bij Moreton Bay kun je ook snorkelen op Moreton island bij Tangalooma Island Resort. Vanaf het strand. Zie: http://www.dolphinwild.com.au/snorkelling.php En hier nog meer dagcruises voor de dag waarop je vader gaat duiken:Brisbane's Best Moreton Island Day Trip Cruises | Tangalooma
Ik zou wel alvast een dagplanning maken. Wil je naar de Blue Mountains en Jenolan Caves, trek daar dan 2 dagen voor uit. Dan een verplaatsingsdag, een dag Waterfall Way (echt de moeite waard), evt een duik in Coffs Harbour (South Solitary Island), weer een verplaatsingsdag, sla zeker Nimbin niet over, zeker voor je ouders die zich de hippie tijd nog wel kunnen herinneren. Een andere top-duiklocatie is Julian Rocks bij Byron Bay. Dus het is maar net of je vader 1, 2 of 3 keer wil duiken :wink:
Dan kun je ten noorden van Brisbane Australia Zoo doen, kost ook eeen dag. Fraser Island een dag, dan terug naar Brisbane voor de terugvlucht. En natuurlijk zijn de dagen die je nu nog over hebt met behulp van Google, de VVV in Sydney en later onderweg de diverse VVV’s makkelijk in te vullen.
Via Google zou je ook je onderkomens onderweg kunnen regelen. Gezien je strakke schema schiet je met een huurauto wat meer op.
Dus samenvattend zou ik zeggen: vluchten boeken, planning maken en kiezen voor de noordelijke route. Oh ja, en een auto huren natuurlijk.
Succes, veel voorpret en plezier met plannen.

Nog even een aanvulling, ik weet niet waar je woont, maar als Düsseldorf een optie is, is dat vaak voordeliger. Bij Emirates vond ik een tarief van 1170 euro p.p. met Emirates, een van de betere maatschappijen.

Bedankt voor je antwoord opnieuw! We hebben uiteindelijk een keuze gemaakt, we gaan richting Melbourne. Great ocean road is iets wat mijn vader heel graag wil zien, dus vandaar. En we hebben besloten om de reis te maken met een huurauto. Nu enkel nog een kwestie van een dagplanning maken!

Dagplanning en route? Of blijven jullie echt aan de kust? Een alternatief is na Jervis Bay via Canberra, Cooma, Jindabyne, Bombala naar Lakes Entrance, zodat je nog iets van de Snowy Mountains ziet. Of langs de kust afzakken tot Bega en daar een lus maken via Cooma, Jindabyne en Bombala naar Lakes Entrance. Dan is er nog een goede duikmogelijkheid rond het Mornington Peninsula. http://www.visitvictoria.com/Activities-and-attractions/Outdoor-activities/Water-sports/Scuba-diving
Aan de andere kant van Melbourne zijn in combinatie met de Great Ocean Road ook de Triplet Falls een wat minder bekende attractie die erg de moeite waard is en niet veel tijd vergt. http://www.visitvictoria.com/Regions/Great-Ocean-Road/Activities-and-attractions/Outdoor-activities/Walking-and-hiking/Triplet-Falls-Rainforest-Walk Verder noem ik maar niet te veel, want het zal toch al een puzel worden. Hebben jullie overwogen om vanuit Sydney een georganiseerde dagtrip naar de Blue Mountains te maken. Het geeft je wat minder vrijheid qua tijd in de Blue Mountains , maar ze brengen je wel zonder zoeken langs de highlights.
En dat je aan het eind vanaf Warrnambool snel terug kunt via Camperdown en Colac had je zelf wellicht al uitgevonden.
Veel plezier bij het plannen en als je nog vragen hebt, lees ik het wel.