wat is de meest praktische route?

Hallo allemaal, onze dochter gaat een wereldreis maken. wij(mijn man en ik)zijn van plan zelf naar Australie te gaan en haar daar een aantal dagen in Sydney te treffen. ik had al uitgezocht wat we zelf graag willen zien en doen, maar loop vast op de route.
In Sydney zullen wij 15 januari zijn voor zo’n 5 dagen. we hebben totaal 8 weken de tijd. ik dacht op Cairns te beginnen vanwege great barier reef en whitsunday’s, alsmede fraser Island. we willen echter niet al te veel rijden. is het mogelijk vanuit Cairns excursies te maken naar deze bovengenoemde dingen, dan vliegen naar Brisbane, waar familie woont, dan weer vliegen van Brisbane naar Sydney. van daaruit een auto huren en van Sydney, via Melbourne(ocean road) naar Adelaide rijden en van daaruit terug vliegen. onze dochter heeft het liefst dat we, na onze dagen in Sydney, met haar naar de familie in Brisbane gaan, maar dan kunnen wij niet eerst naar Cairns. wat is de meest logische route en moeten we überhaupt naar Cairns in dat jaargetij.(zou dan begin januari zijn, als we maar op 15 januari in Sydney zijn). bij voorbaat dank voor jullie tips!

Januari is geen goede maand voor cairns en omgeving. Je zit dan middenin het regenseizoen. Het kan wel, maar echt fijn is het niet.
Jullie zouden vanuit sydney naar brisbane kunnen rijden/vliegen/bussen/treinen, familie bezoeken en vandaaruit een paar dagen uittrekken voor fraser island. Veel noordelijker zou ik in dat seizoen niet gaan. Vervolgens terug naar brisbane en dan rustigaan met een auto naar adelaide. Heb je dan prima de tijd voor om allemaal mooie plekken te bezoeken.
Eventueel kun je wat sneller rijden en nog een paar weken uittrekken voor tasmanie.

Heel erg bedankt voor je reactie! we laten Cairns dan zitten. Dacht dat Fraser Island ook te noordelijk was, maar is dus te doen. nog tips voor de route onderweg?(waar stoppen/overnachten enz.), die je hebt voorgesteld? is b.v. de blue mountains de moeite waard vanuit Sydney voor een dagtour?

Nog even dit, zorg je wel voor een goede kaart? Hema of zo, dan hoef je niet op de grote doorgaande wegen te blijven. De kaarten die de verhuurders verstrekken zijn meestal niet de beste. Is jullie dochter al eerder in Australië dan jullie? Dan zou die eens kunnen kijken naar kaarten. Angus and Robertson is een grote keten met goed gesorteerde boekenwinkels in alle grote steden van Australië. Of google eens op Map Shop Australia. Een TomTom huren kan natuurlijk ook.

Beste Willem,
Nee, wij komen dezelfde dag aan in Sydney als onze dochter(althans, dat is het plan). zij heeft er dan al heel wat landen op Zitten(Nepal, Thailand,Vietnam,Cambodja,Maleisie,Indonesische eilanden,Philipijnen). vanaf Sydney willen we daar dan een aantal dagen doorbrengen(o.a.blue mountains aan doen),dan auto huren, rijden naar Byron bay(daar wil onze dochter graag naar toe),daar een dag of 2 blijven om vervolgens naar familie te gaan, die vlakbij Brisbane wonen. Misschien dan terug vliegen naar Sydney(of eerst,zoals Francine voorstelde,Fraser eiland aan doen) en van daar uit dan een route maken. dank voor de tip over de kaart, gaan we zeker aanschaffen als we in Sydney zijn. tevens een tom tom in de huurauto.

Mooi land hoor Australië, maar ik geloof dat je niet helemaal door hebt hoe GROOT het land is. Bovendien heb je met het regenseizoen te maken, waardoor het inderdaad niet heel erg handig is om helemaal naar het noorden te reizen.
Sydney is top, dag of 5 voor de meeste bezienswaardigheden heb je wel nodig. Dagtocht naar de Blue Mountains kan, maar je kunt ook een camper of auto huren en dan zelf erheen rijden. De route naar Brisbane kun je op verschillende manieren rijden, is heel divers en zeer de moeite waard.
Dan kun je ook naar Fraser Island en heb je tijd om bij je familie in Brisbane te zijn.
Daarna vliegen naar Melbourne en met de auto een mooie route maken naar Adelaide. Accomodatie genoeg langs deze routes (hotels/motels) en voor het echte avontuur en het beste australië gevoel huur je een camper.
Veel plezier met de voorbereidingen en inderdaad een kaart van HEMA (niet de nederlandse keten) is een must!

@ Echidna, ze krijgen al aardig door hoe groot het land is en hebben het noorden (Cairns) al laten schieten, zie een vorige posting. Verder is het allemaal best te doen. Ik heb ze al van wat routesuggesties voorzien.

Dat zeg ik toch ook, wist niet dat jij als enige suggesties mag doen…

Wat krijgen we nou, als ik zeg dat ik ze een paar routesuggesties heb gedaan wil dat toch niet zeggen dat niemand anders dat mag? Je lijkt wel net zo stekelig als een echidna :wink:

Verstandig om Cairns te laten vallen. The blue mountains is inderdaad te doen met een dagtour, maar als je een eigen auto hebt, zou ik dat doen, zodat je lekker je eigen gang kunt gaan. Vanuit sydney 1 of 2 dagen voor uitrekken. Vijf dagen, incl blue mountains, lijkt mij voor sydney voldoende.
Fraser kan rond die tijd denk ik nog wel (ben daar zelf ook eens in jan. geweest) maar informeer voor die tijd even. Het regenseizoen houdt zich niet altijd aan vaste tijden en vaste hoeveelheden! Je familie kan dat mogelijk voor je in de gaten houden.
Een goede kaart is inderdaad handig. Gewoon de eerste dag even een boekhandel inlopen. Bijna altijd wel op voorraad.
Succes en veel plezier met de voorbereidingen!

Dank je wel Francine, zal vast een fantastische reis worden. Als we zo ver zijn dat we een route hebben samengesteld, zal ik hem posten, zodat er misschien nog wat aanpassingen in gemaakt kunnen worden. De vraag waar we nog mee zitten is: we willen aan het einde van de rondreis nog een kleine week van de warmte op een droomstrand genieten.We zullen er genoeg tegen komen onderweg, maar daar dan niet lang blijven. Wij houden allebei van erg warm weer, zeker ook voor de avonden. Nu las ik dat Adelaide(onze laatste plaats en mogelijk terugvliegplaats)best goed weer heeft in maart(dat is het tegen het einde), maar niet meer dan zo’n 22 graden en koude avonden. is dat waar? en zo ja, zijn er dan nog tips om te vliegen naar een eiland die dat wel heeft? desnoods in de buurt van Singapore, waar we dan een tussenlanding hebben. alle tips zijn welkom.