Mekong afzakken

Hallo allemaal,

Volgende week vertrekken wij voor 3,5e week richting Z.O-Azië en van 9 t/m 16 mei zijn we in Laos. We willen van Huay Xai naar LP in 2 dagen de Mekong afzakken: de bekende route.
Nou zij we geen backpackers en moeten er niet aan denken 2 dagen op een houten plank op de boot te zitten.
De vraag is:

• heeft iemand (goede) ervaringen met een wat luxere boot, met stoelen, tafels en banken en de mogelijkheid een drankje te bestellen of te lunchen aan boord?;
  • wat zou de beste plek zijn - mocht een reservering nodig zijn - om dat te regelen; bijv. in Chiang Rai al, of Chiang Khong?
  • misschien ook een tip voor een goed guesthouse/hotel in Pak Beng?

Wat ik wel tegenkwam op het internet was de Luang Say Mekong Cruise, maar afgezien van de wisselende beoordelingen vind ik een prijs van € 250 wel erg hoog voor een land als Laos.

Andere vraag: de informatie over het slikken van malaria-tabletten is erg verwarrend. Ondertussen zijn wij van plan dat niet te doen en goed te smeren (vorig jaar op Borneo ook zo gedaan).
Wij wijken niet af van de bekende, toeristische route: Huay Xay-PB-LP-VV-Vientiane; zijn er Laos-reizigers die de tabletten ook achterwege hebben gelaten (in de hete periode) en die daar goede ervaringen mee hadden?

Alvast bedankt voor elke reactie.

Kees

1.al vele keren is-ook op dit forum- gewaarschuwd dat wegens erg lage waterstand Mekong (vanwege allerlei stuwdammen in China) de boot NIET gaat-of erg onregelmatig. Je vindt vele vragen hierover iets meer beneden.
2.ja-in het HIGH seaosn (nov-jan) ging er ooit een wat luuksere boot-maar die kostte zoveel meer dat daarom velen er maar weer vanaf zagen. Werd vooral voor georganiseerde luukse groepen gebrukt-maar als er plek over was, mocht je ook wel mee. Dat lijkt me inderdd de boot+prijs die jullie noemen (kan dat hier niet natrekken). Als ik me goed herinner ging ie stroomaf in 1 dag en op in 2 (maar dat is-zoals alles in Laos-geheel afhkl. van de natuur). Enig ander altern. voor water is de speedboat-of de bus via Luang nam Tha.
3.Zelf heb ik nooit wat geslikt voor Laos-en ik weet bijna wel zeker dat Mal-risico op Borneo stukken hoger is als in Laos. Die muggen kunnen ook maar tot zekere hoogte leven-grote delen van Laos (maar niet angs de Mekong) liggen in de bergen.

1 like

Je kan vanuit Huay Xai naar het noorden reizen per bus. Ik heb een lokale bus genomen, die alles behalve luxe is, maar r gaat vast ook een travel (minibus). Supermooi landschap!

1 like

ik denk ook dat je geen luxe boot gaat vinden. maar je kunt altijd met de bus zoals jenny zegt. er gaan ook wel minibusjes.

wij hebben ook geen malaria tabletten genomen. wel goed gesmeerd en vitamine b1 geslikt. dit vinden wij voldoende.

Luxe vervoer vinden in Laos is er wel als je privevervoer neemt dit betekent een chauffeur inhuren met auto en die je laten brengen waar je maar wilt. Ik heb dit zelf gedaan van Luang Prabang naar Vang Vieng.
Wij betaalde hier ongeveer 50 USD voor en dan hadden we een auto die voor 8 man is.
Verder zul je geen echt luxe vervoer gaan vinden in Laos er zijn bussen inderdaad maar het werkt daar wel zo hoe meer mensen er in passen hoe beter. Ik heb het stuk van Vang Vieng naar Vietiane met een VIP bus gedaan waar niets vip aan was een bus waar extra stoelen ingezet waren zodat ze flink wat mensen mee konden nemen.

Verder heb ik zelf ook geen malariapillen geslikt in Laos en vooral goed ingesmeerd wel in de avond lange kleding gedragen.

Hallo Kenk,

Het is op dit moment weer mogelijk om vanuit Houei Xai naar Luang Prabang te reizen. Het klopt inderdaad dat voorheen, door de lage waterstand, er geen boten navigeerden tussen Houei Xai en Pakbeng. Er gaat iedere ochtend om 08:00 uur een slowboat. De boot doet er ongeveer 8 uur over om zijn bestemming te bereiken (Houei Xai - Pakbeng - Luang Prabang (2dagen)).

Helaas zijn er niet echt goedkope luxe boten vooraf te regelen. Maar het is ook niet zo dat je op een wrak komt te zitten. Het zijn goed onderhouden boten die enigzins ook nog wel comfortabel zitten. Hoe dan ook, de omgeving zorgt er voor dat je een onvergetelijke tijd hebt.

In Pakbeng heb je een aantal guesthouses/hotels en de prijzen variëren enorm. Als je in een luxe hotel wilt overnachten betaal je al gauw 25 á 35 dollar en als je tevreden bent met een simpel guesthouse hoef je niet meer dan 5 euro voor een 2-persoons kamer te betalen.

Doordat het regenseizoen er aan zit te komen neemt het aantal muggen ook flink toe. De kans dat je dan malaria oploopt is dan uiteraard hoger, hoewel er nog maar nauwelijks malaria gevallen zijn geweest in Laos. De keuze is dus aan jezelf. Goed insmeren met deet is ook een goede optie.

Als je meer informatie nodig hebt voor je reis kun je een emailtje sturen naar ruud@greendiscoverylaos.com. Green Discovery is Laos’ grootste tour operator en heeft een uitgebreid scala aan 1-daagse tot meer-daagse reizen (www.greendiscoverylaos.com).

Hoi Ruud,

Bedankt voor de info, 3 vragen hebben we nog:

• Klopt het dat alle (ook de luxere) hotels in Pak Beng na een uur of 11 's avonds geen airco meer hebben omdat de generatoren dan uit gaan?
  • Zou je een behoorlijk hotel (met airco) daar kunnen aanraden?
  • Als we besluiten om niet 2 dagen op de boot te gaan zitten, is dan de afstand Huay Xai-Luang Prabang in 1 dag met een (prive)mini-busje te doen?
    We zitten nu in KL en vertrekken morgen naar Chiang Mai en gaan gelijk door naar Chiang Rai voor een paar dagen, dus we hebben nog even om tot een besluit te komen.
    Ben benieuwd naar je reactie, alvast bedankt weer.

KenK

Hoi Kenk,

Op je eerste vraag durf ik geen antwoord te geven. Het zou kunnen dat dit klopt, maar ik geloof dat het dorpje sinds kort aangesloten zit op het vaste netstroom. Oftewel, ik ga er vanuit dat de airconditioning 24/7 werkt.

Een goed hotel, gelegen aan de Mekong, is het Phetsokxay Hotel. Je betaalt hier ongeveer 25-35 dollar voor een 2-persoons kamer inclusief airconditioning en ontbijt.

Het is mogelijk om in één dag van Pakbeng naar Luang Prabang te gaan met een minivan. De rit daarentegen is niet erg aangenaam. Van Pakbeng reis je eerst naar Oudomxai (3-4 uur), en vervolgens van Oudomxai naar Luang Prabang (4 uur). De meeste mensen prefereren de boottocht over de Mekong, aangezien dit goedkoper is en meer comfortabel.

Mail gerust als je nog meer vragen hebt! En je kunt me ook bereiken op ruud@greendiscoverylaos.com