Ik lees diverse berichten dat de waterstand van de Mekong te laag staat zodat er geen boot genomen kan worden van Houai Xai naar Luang Prabang. Deze berichten komen uit maart, weet iemand wat de huidige stand van zaken is? en of je kunt reizen met de slow boat naar Luang Prabang.
Bedankt vast en ik hoor het graag!
had het artikel gelezen op een Belgische site,maar wegens copy rechten kon ik het niet plaatsen.
Geen paniek,je kunt nog altijd met een longtail boot rondvaren(dit na rondvraag)of met bus,zoals Martinbrons het al vermeld heeft!!
het ligt allemaal wat ingewikkelder-of wreder-al; naar gelang je interpretatie.
de rainy season is nog niet begonnen-dus no chance on meer water.
MAAR-andere bercihten geven aan dat het ten dele ook een bedonder-scam is in H.Xay. Ze kopen alle bustickets op en verkopen die met wat meer winst door aan in de war gebrachte witneusjes.
als je zelf het weet te brengen naar de afvaarplaats dan kan je wel FAST boats vinden die het wel willen-maar je moet voor de hele boot betalen=6 personen. Of dus nog 5 andere (of minder die meer sam-sam doen). de slow boat gaat zeker niet. Maar de charme van die slow boat was juist dat je opgepropt met een zooi andere jonge en onwetende bekpekkers hutje-mutje op elkaar zit en dat schijnt o-zo leuk en ook spannend te wezen.
er gaan inmiddels diverse bussen vanaf HXay-en de weg is prima-maar loopt NOordOOst-ri. Luang nam Tha. prima als je daar toch ook al heen wilde. er gaan zelfs bussen door ri. LPrabang en zelfs naar VTE-maar dat is wel een hele zit )hoewel-alsof die slow boat geen hele zit op harde houten plankjes zou zijn…
next problem: zoals vermeld- op winst beluste tussenhandelaren kopen al die tickets op en willen ze jou doorverkopen. Ja, deze wereld is wreed en vooral voor witneusjes die alles vrezen.
Hopelijk is hier mee zelfs deHr georges wat beter geinformeerd geraakt.
google voor lao-bussen naar iets als lao-bus-time-table.blogspot.
Tjaaa,van laos heb ik niet veel kaas gegeten!Ben er zelf maar een weekje geweest,maar deze vragen stel ik niet aan mezelf,ofwel neem ik het vliegtuig&boot of bus,geraken in Luang Prabang doe ik altijd.
hoi,
toen wij er waren half februari was de waterstand inderdaad te laag. Dit werd ons echter niet van tevoren meegedeeld. Wij namen gewoon de boot maar in plaats van in pak beng te gaan overnachten (waar we overigens als een reservering hadden gemaakt bij iemand van de slow boat) stopten we zo maar ergens en konden we niet verder omdat het water te laag was. Dat werd op de boot slapen. De volgende dag gingen we verder op boten die een paar km verder lagen.
Wij hadden persoonlijk het idee dat de organisatie dit wel wist maar ons niet verteld had. Maar dat weten we natuurlijk niet zeker. Als je de slowboat neemt boek dan in ieder geval niet van tevoren een kamer voor in pak beng.