wij zijn van plan om in februari de speedboot van Huay Xai naar Luang Prabang te nemen, maar nu lees ik op verschillende plaatsen dat daar nogal veel ongelukken mee gebeuren. De slowboat lijkt ons tergend lang te duren, maar de speedboot lijkt niet ongevaarlijk.
Weet iemand hier meer over of heeft hier iemand ervaring mee?
Ben geen angsthaas, maar heb ter plaatse ook gehoord en gelezen dat er weleens ongelukken gebeuren met de speedboten, die soms als idioten over de Mekong racen. Naar verluidt vallen er zelfs doden. Daarbij: als je bijv met z’n 2-en bent dan is het vrij prijzig, zo’n prive speedboot. Zelf heb ik de junglebus gepakt van Huay naar LP. Doet er normaliter iets van 14 uur over, maar het blijft laid-back Laos. Ontzettend genoten van het landschap.
ff nadenken-dingen in dit leven zijn meest niet 0 of 100%-het helpt dan om iets meer te weten over wat er is gebeurd
1.seizoen-aan het eind van de dry season is het water ? (hoog of laag?) bij laag water steken die rotsen/klippen veel hoger uit-en dat is/was de reden voor die accidents 2.de regering van Laos neemt zijn taak toch wel serieus en heeft een controlecommissie ingesteld-die raceboten mogen dus niet als men het te dangereux vindt. en je moet verplicht een helm op-altijd. of dat altijd wordt nageleefd-tja, dit is Azie hier. de meestgehoorde klacht van de laatste tijd is de pokke-herrie van die open motoren 3.de slow baots zijn ook lang niet vrij van accidents-omkiepen of dezelfde rotsen. zwemmen is niet iets wat de gemiddelde Laotiaan goed kan. Maar inmiddels is deze reis een soort diploma om groot te worden voor bekpekkers uit deze hele wereld (hoeveel huwelijken of relaties er al niet op ontstaan zijn…). Het laatste mij bekende ongeval was overigens tenminste 2 jaar terug (en vanwege werk hoor ik dat soort dingen te weten-en soms zelfs af te regelen als er reisverzekering in het spel is)
DUS met wat meer kennis van zaken kun je mogelijk beter de risico’s inschatten. Yes, de dry season is begonnen-incl. het koude weer met siberiese poolwinden-en duurt tot begin/eind mei-hoe verder in dat seizoen-hoe lager/hoger…-juist!
overigens is de ROAD intussen een heel stuk verbeterd tot prima nu-maar maakt wel een grote omweg. HX-Lpr duurt zon 9-10 uur-als je die route goed plant kan je andere stukken noord Laos erin passen
Een paar jaar geleden ben ik van Luang Prabang naar Huay-Xai gevaren met een speedboot.
Gingen s,morgens om een uur of 7 weg uit L P om s,middags voor het sluiten van de grenspost in H X te zijn.
Inderdaad niet helemaal ongevaarlijk want als ze met zo,n snelheid van een 40-50 k/m uur een rots raken die net onder water ligt is er van de boot niets meer over.
Als ik de trip nog eens zou doen nam ik de slowboot want en uurtje of 8 op een bankje in een speedboot met een zwemvest om en een integraal helm op en oordoppen in want anders heb je aan het einde van de trip een gehoorbeschadiging en als je dan nog de pech van een aantal uren regen hebt is de tijdwinst niet echt een voordeel t.o.v. de slowboot waarop je ook veel meer van de prachtige natuur kunt genieten, droog zit en rustig een biertje kunt drinken.
Sabadee, zit nu in Huay Xai en de speedboot vaart niet, alleen de slowboat. kosten tussen de 600 en 100 Thai Bat, afhankelijk van je onderhandelingsvaardigheden. In Huay Xai valt niet zo gek veel te beleven, het is echt een transit post van/naar Thailand en Laos vice versa. Verder vragen ze hier dubbele prijzen voor kamers en eten in vergelijking met de rest van Laos. Zeker nu, in het hoogseizoen. Tis niet anders. Keep smiling.
de slowboat is een prima vervoersmiddel het duurt wel wat langer maar dat geeft je ook de tijd om andere reiziger te leren kennen en ervaringen uit te wisselen hier kan je dan de rest van je reis weer mooi mee plannen en je zal ook zien dat je later tijdens je reis “vrienden” van op deze boot tegen gaat komen en dan heb je gelijk weer een band
het kan natuurlijk zijn dat je dit juist niet zoekt maar ik vond het heel prettig
Wij hebben ter plaatse nu ook niet echt positieve verhalen gehoord.
We zaten in een bootje vanuit Luang Prabang om naar de grotten te gaan en toen kwam zo’n speedboot langs. Die varen als een gek! Iedereen zit daar met helmen op aan boord.
Ik zou er iig niet voor kiezen.