Wij willen deze zomer met de slowboat van luang prabang naar thailand (Houay Xay), maar je leest alleen maar over de 2 dagen in de andere richting. Is ons idee mogelijk? Hoe lang duurt dat dan? (midden regentijd), of is het af te raden ivm stroomversnellingen? Graag iemand ervaringen.
Helene
ik heb geen idee of het mogelijk is maar het lijkt me wel, want die boten moeten toch wer terug. het zal wel langer dan 2 dagen zijn vooral in de regentijd. ik heb wel eens 3 tot 5 dagen gehoord, maar ik weet niet of dat klopt.
Ik heb vorig jaar de gebruikelijke route genomen (van Thailand naar Luang Prabang), maar andersom was het ook mogelijk. Alleen vertrekken die boten volgens mij minder vaak omdat minder mensen voor deze optie kiezen. Ik weet niet of het ook iets te maken heeft met de stroom…
Alle boten die heen moeten, moeten ook terug ??? Het zou wel kunnen dat boten leeg terug varen…
In LP wordt de boottocht volop geadverteerd, het zal niet moeilijk zijn een adresje en een boot te vinden.
ik heb hem beide kanten op genomen.
In Luang Prabang ga je naar 1 van de vele burootjes of als je een beetje geld wilt besparen ga je naar het echte kantoortje aan de kade. Achter het National Museum is een …pff…hoe heet dat in het nederlands??..in het engels een “ramp”…zo’n schuin aflopend stuk beton richting water.
De boot die ik omhoog had deed er ook gewoon 2 dagen over. je overnacht dus ergens in Pak Beng.
De meeste boten hebben houten bankjes en niet van die mooie busstoelen zoals de plaatjes beloven. Wanneer je dit belangrijk vind moet je er echt op staan en eventueel al van te voren de boot gaan bekijken. anders koop je het beste op de normale markt in LP (dus niet waar de toeristen komen) een kussentje voor 1 of 2 dollar. De investering meer dan waard!
Wie als eerste komt mag als eerste op de boot. tenminste…dat is een beetje de bedoeling. je wilt niet helemaal achterin zitten zonder oordopjes want de motor maakt flink herrie. soms houden ze de duer goed dicht en valt het wel mee trouwens. En soms zitten er toch 4 luxe stoelen in en die hebben ze dan achter in gezet…haha. tja, je kunt niet alles hebben.
in de regentijd kan je pech hebben dat het regent. dat klint heel logisch he??
Maar vergis je niet. Ik heb die tocht oa in januari gedaan en toen regende het 1 volle dag. dan zie je dus niets want de zijflappn gaan dicht. en het was KOUD!!!. je hebt namelijk wat vaart dus het waait een beetje aan boord. als het dan maar 16 graden is en de regen slaat soms een beetje naar binnen dan is 8 uur best heel lang
je gaat thuis ook niet met 16 graden in de wind staan een volle dag.
Iedereen begon dus zijn tas open te ritsen en laag over laag aan te trekken. En ik was ZOOO jaloers op de mensen met droge sokken en een muts!
Maar goed, je moet wel erge pech hebben om zulk weer te hebben
neem voldoende eten en drinken mee voor de hele da. op mijn boot verkochten ze niets
ik kan het in iedergeval erg aanraden!
hartstikke bedankt voor alle reacties! ben ik weer een stapje verder!
Helene