Bij deze even mijn ervaringen van mijn slowboat tocht van Huay Xai naar Luang Prabang op 6 en 7 augustus 2012.
Wij hebben geen pakket vooraf geboekt omdat wij in principe alles zelf willen regelen. NA een verblijf van enkele nachten in Chiang Khong zijn wij op 06-08 om 7:30 naar de oversteekplaats gegaan naar Huay Xai. Om 08:00 gaat het douane kantoor open aan de Thaise kant waar je een stempel moet halen dat je het land uit gaat. Wees hier echter een half uurtje eerder dan ben je snel aan de beurt en dus ook snel aan de overkant. Vooral dat laatste is belangrijk.
(extra kosten voor “overstay” << dagen later vertrekken dan je Thai visa aangeeft >> 500 tb p/p/p/d ).
Na de douane aan de Thai kant met de boot naar de Laos kant (40 TB).
Daar aangekomen moet je twee formulieren invullen met persoons- en verblijfs gegevens ( ik had deze van te voren uitgeprint maar dat accepteren ze in Laos niet !!). Omdat wij als 1 van de eerste over waren koste dit maar een minuut of 20. Kosten visa voor Nederlanders $ 35,- p/p
Er is een wisselkantoor met zeer gunstige wisselkoersen. Ik kreeg 8000 kip voor en dollar en 253 kip voor een bath. En dat was meer dan de huidige wisselkoers aangeeft. Ik ben geen 1 lokale tegen gekomen die aanbood geld te wisselen tegen woekerkoersen.
Na je visa nog 1 andere controle en klaar. Dan op weg naar de slowboat. Lopend is dat ongeveer 20 minuten. Maar met de warmte valt dat best tegen. Dus toch maar en tuktuk a 15000 kip (met z’n 3-en).
rond 09:30 waren wij bij de slowboat en de eerst volgende ging om 11:30 (die van 10:00 zat vol). Kaartje naar Luang prabang 220.000 kip (+/- € 24,-).
Je krijgt plaatsen toegewezen middels een nummer. Omdat wij ook hier als een van de eerste waren ben ik op de boot gaan kijken wat de gunstigste plaatsen waren en de plaatsnummers en heb gevraagd bij de ticketcounter of ik die kon krijgen wat geen enkel probleem was.
Van Huay Xai naar Pak Beng deden wij in 5 1/2 uur. Dat viel dus erg mee omdat ik op 7 uur had gerekend. In Pak beng had ik ook niets geboekt. Als ik dat in Thailand had gedaan dan was ik tussen de 800 en 1200 TB kwijt geweest en ik had al en vermoeden dat het veel goedkoper moest kunnen, en dat klopt. Wij zijn met zij 3-en en ik had een 2-persoonkamer met fan voor 100.000 kip (monesavanH) en mijn zoon aan de overkant voor 200 TB(Ze nemen daar kip, bath en $ aan !). Beide prima te doen en schoon. Duurtste guesthouse wat ik heb gehoord was 500 tb, en de goedkoopste 100 tb.
Eten is erg goedkoop alleen ontbijt en het kopen van etenswaar in de winkeltjes betaal je de hoofdprijs.
Bij het verlaten van de boot op dag 1 werd ons verteld dat wij morgen in een andere boot zouden komen te zitten maar wel met dezelfde stoelnummers. Dat vertrouwde ik al niet erg en besloot om maar en uur eerder bij de boot te zijn dan de genoemde 09:00. En dat loonde. De mensen die in twee boten op dag 1 aankwamen moesten nu in 1 boot. Dat was dus proppen. Er bleven maar mensen bij gepropt worden en toen ze ook de gangpaden vol gingen douwen vond ik het genoeg geweest (zeker qua veiligheid). Ik heb de bank die voor mijn neus neer werd gezet en waar ook nog mensen moesten zitten opgepakt naar buiten gedragen en de organisator van dit circus duidelijk medegedeeld dat er en grens is aan proppen. Mensen in de boot begonnen zich er ook mee te bemoeien en voor ik het wist had de man zich uit de voeten gemaakt en werden de trossen losgegooid. Maar er stonden nog mensen op de kade wiens rugzakken al op de boot stonden. Deze konden nog net naar binnen springen. Een aantal mensen zaten op plastic tuinstoeltjes of op de grond. Slimme zet om maar weg te varen dan hoefde de goede man in ieder geval geen extra boot te laten komen. Dus 155 man op 1 boot. Dat kon net. 2e dag 6 1/2 gevaren (ipv de geplande 8 1/2 uur). Dus mooi op tijd in L. Prabang aangekomen.
Zelf heb ik erg genoten van deze reis ondanks de eerder beschreven problemen. Je moet wel zorgen overal lekker vroeg bij te zijn. De 2e dag kwamen mensen echt om 09:15 nog aan terwijl wij om 09:00 weg zouden varen. Dat is dus niet handig en dan weet je ook zeker dat je geen goede plek meer hebt en achter moet zitten bij het oorverdovende lawaai van de motor.