Meenemen naar Afrika

A.s. zomer (20 september t/m 12 oktober) gaan mijn vriendin en ik naar Uganda. Het wordt onze eerste reis naar Afrika. Aankomende week krijgen we onze inentingen.

Ik ben erg benieuwd naar goede tips over wat ik wel of juist niet moet meenemen.

Wat verdere informatie: we gaan met een georganiseerde groepsreis en verblijven in middenklasse comfortabele accommodaties.

Uganda is een fantastisch en mooi Afrikaans land, ik heb er in 2008 3-4 weken rondgereisd. Leuk dat je eerste Afrika-reis daar naar toe gaat!

Bij typische reisbenodigdheden denk ik onder andere aan het volgende (uiteraard niet als volledige paklijst bedoeld):

• voldoende cash USD of EUR voor begin vd reis, ook om evt daar te wisselen (pinnen kan niet op veel plaatsen, maar in Kampala wel bij bepaalde banken).
  • lakenzak (oa als bedlinnen in accommodatie tegenvalt handig en koel om in te slapen);
  • goede EHBO set, ik neem zelf naar dergelijke Afrikaans landen altijd zelf ook een paar steriele naalden/spuiten mee (in de betere TravelSafe reis-ehbo-sets zitten deze ook);
  • reisgids zoals Lonely Planet East Africa (ook als je met groep gaat is eigen gids wel zo prettig);
  • hoofdlamp voor tochten/excursies 'savonds

Je kan evt ook denken aan een eigen klamboe. Maar mijn ervaring is dat deze in degelijke accommodaties aanwezig zijn (ik begrijp uit je bericht dat je niet gaat kamperen, maar in hotels e.d. overnacht).

Hartelijk dank voor uw snelle reactie.

Klamboe dienen we ook te kopen, ga aankomende week eens bij de GGD kijken.

Welke medische spullen: medicijnen, deet, malarie, dienen we mee te nemen?

Waar zijn de steriele naalden eigenlijk voor?

Alvast bedankt voor de reacties.

Paul

Wat betreft advies over medicijnen: lijkt me goed als je bij de reizigers/tropenafdeling van de lokale GGD navraag doet (bijvoorbeeld als je de inentingen haalt).
Zij kunnen je degelijk adviseren.

De steriele naalden/spuiten (bijvoorbeeld de steriel verpakte spuiten in TravelSafe setjes) dienen ervoor om in dergelijke Afrikaanse landen in voorkomend geval de medische risico’s te verminderen.
Mocht het in het ergste geval nu gebeuren dat je naar een ziekenhuis moet, dan kan je in een prima prive-kliniek in Kampala komen, maar onder omstandigheden ook in een afgelegen public hospital met primitieve omstandigheden.
Mocht er dan een injectie of transfusie nodig zijn, dan heb je - als je de “lokale” artikelen echt niet kan vertrouwen - in ieder geval eigen spullen mee die zomogelijk gebruikt kunnen worden.
Maar iedereen moet uiteraard zelf beslissen of hij/zij dit soort artikelen meeneemt op reis.

Over malaria-tabletten (het al dan niet nemen / welke: malerone of lariam / etc) is op het wereldwijzer-forum al veel geschreven. Via de zoekfunctie van het forum kun je hierover veel terugvinden.
De ervaringen van verschillende mensen met malariapillen varieren nogal (van heel goed tot nare bijwerkingen), over je individuele situatie kan ook de GGD adviseren (maar uiteindelijk beslis je ook obv eigen afweging en met gezond verstand of- en welke tabletten je neemt).

En Deet is inderdaad goed om mee te nemen, bijvoorbeeld lotion of spray met 40 of 50 % werkende bestanddelen. Het is behoorlijk sterk spul (als het op de buitenkant van het flesje komt verkleurd het plastic…),
maar werkt veelal behoorlijk als muggenverdrijver.

Heeft je reisorganisatie geen checklist voor jullie?

Wat mijn advies zou zijn:

• Geen spijkerbroeken maar broeken van dunne stof die sneller drogen. Eventueel een afritsbroek of korte broek, al lopen Afrikanen zelf nooit in korte broek want dat is voor kinderen. (Alleen hiphoppers lopen in van die driekwart broeken met hun onderbroek er bovenuit ;)).
  • Geen witte kleding want dat is binnen no time vies.
  • Voor de vrouw wat shirtjes met een kort mouwtje, blote schouders worden niet zo op prijs gesteld. Een rokje tot de knie ofzo is handig voor het warme weer.
  • Zonnebril, zonnebrandmiddel met hoge factor (is daar net zo duur, en misschien niet makkelijk te vinden, of al jaren oud).
  • DEET, ook overdag op safari bij je hebben, sommige steekvliegjes prikken dwars door je broek heen en DEET smeren kan daartegen helpen.
  • standaard medical kit, gewoon kant en klaar te koop bij HEMA of outdoor winkels.
  • klamboe (die ook altijd goed onder de matras stoppen 's nachts, en overdag niet wijd open laten hangen want dan vliegen er nog beestjes in, maar even dichtknopen).
  • DUCT tape en een stukje touw om eventueel klamboe op te hangen als er geen haakje is.
  • extra schroefhaakje als dat niet bij de klamboe zit, om eventueel zelf in een houten balk te draaien.
  • oordopjes.
  • een sarong: handig als rok, picknickkleedje, strandlaken, handdoek, gordijn, plunjezakje, cape als je het koud hebt, etc.
  • een bandana: handig als sjaaltje of voor op je hoofd, of als nood-zakdoek, doekje voor het bloeden etc.
  • genoeg geheugenkaarten voor je foto’s of een andere manier om te back-uppen (bv. USB-stick met groot vermogen, pas wel op voor virussen in internetcafé’s).
  • een paar plaatjes / foto’s van je familie en van Nederland, leuke ijsbreker want ze vragen heel vaak naar je familie.
  • een Swahili phrasebook, leer de begroetingen, ook de extra beleefde begroetingen, en wat getallen om te kunnen afdingen.
  • Een zijden lakenzak. Is duurder dan een katoenen, maar erg comfortabel, en ook kleiner en lichter om mee te nemen.
  • In plaats van normale handdoeken, neem ik altijd van die reishanddoekjes mee van de Xenos, die zijn maar 3-4 euro per stuk en doen het prima. Wat overigens ook prima werkt, zijn theedoeken. Eerst even de ergste druppels van je af vegen en dan afdrogen.
  • Voor verdere inspiratie kun je in mijn handtekening klikken op ‘Gratis reistips’.

Deel geen spullen uit aan arme kindertjes, zo ontstaat bedelarij. Als je toch graag iets met ze wilt doen, speel dan een potje voetbal of maak samen tekeningetjes. En koop wat bij de winkeltjes van de lokale mensen, dan blijft iedereen in zijn waarde.

Misschien in aanvulling op de handige lijstjes hierboven ook handig om aan te geven wat ik in ieder geval niet zou meenemen:

• afritsbroeken (herken de NL’er! Bovendien nauwelijks functioneel);
  • een al te overdreven tropenuitrusting (ik kom soms reizigers tegen die al op Schiphol een perfecte dr. Livingstone-imitatie doen); “gewone” zomerkleding volstaat veelal, en een nuttige aanvulling vormen bepaalde dunne, lichte en sneldrogende broeken uit outdoorwinkels;
  • een geldbuideltje om je middel (herken de toerist en zijn waardevolle spullen);
  • opvallende sieraden/horloges/etc.;
  • een harde koffer (veel handiger is een grote rugzak of desnoods een zachte koffer).

Succes!