Inmiddels bijna een jaar terug van mijn fantastische rondreis door Azië. Deze nazomer gaan we wat korter: 3 weken. En we blijven alleen in Thailand.
Luwe willen weer naar Koh Chang (grote) om lekker te relaxen en ook wel wat te ondernemen dit keer. Brommer huren of zo. Ik vind het saai om drie weken daar te verblijven…dus we zoeken nog een strand stop ergens op de weg tussen Bangkok en koh Chang, waar ook wat te ondernemen is. Koh Samet is niet veel te doen geloof ik. Vaste land mag ook, daar is alles weer iets goedkoper met eetstalletjes enzo.
Nou op Koh Samet kan je prachtige strandwandelingen doen alsook kan je met de brommer (300 bath per dag) het mooie eiland verkennen.
Ben je het eiland wat moe,dan kan je altijd een boottochtje doen naar de nabij gelegen eilandjes.
Een zes uur durende reis (loopt van 11 uur tot 5 uur) kost dacht ik rond de 400 bath,deze boottrip is inclusief snorkelen, vissen, lunch en een bezoek aan een viskwekerij.
Het plaatsje Khao Lak, is op zich niet zo bijzonder, een drukke weg met aan beide kanten restaurants,winkeltjes,reisburo’s enz. Maar goed om een aantal dagen te verblijven. De stranden van Khao Lak zijn wel heerlijk rustig, Ik was in 2009 op Khuk khak beach en kon er kilometers lopen en kwam maar 10 mensen tegen.
Khao Lak is een goede uitvalsbasis om de eilanden in de buurt te bezoeken, zoals Similan islands, Koh Tachai en Surin islands.
Maar die eilanden zijn vaak pas vanaf november toegankelijk ivm regenseizoen.
Als je voor strand kiest zou ik persoonlijk in die periode niet voor Khao Lak kiezen. Je kunt er rond die periode dagen/weken regen hebben, maar het kan ook een bui in de namiddag zijn. De zee is vaak wat onrustiger en je hebt de minste zon uren. Maar ja, het is en blijft een tropisch land! Je kunt er niks van zeggen.
De natuur is dan wel weer op zijn groenst in die periode.
Toen ik met de overzetboot van Ban Phe naar Koh Samet vaarde zag ik in het blauwe water een pijlstaart rog en ontelbare kleine visjes,maw een ongeloofelijk schouwspel.(dit terzijde)
Nu weet niet ofdat je met de bus van Koh Chang terugkomt richting Bkk,indien dit het geval is dan kan je altijd even haltje houden in Pattaya voor een paar dagen.
En eventueel nadien je reis voorzetten naar Ban Phe/Koh Samet (80km verwijderd van Pattaya) om daar een paar nachtjes te verblijven Marietje.
Ach weet je, alle vooroordelen die je hoort die kloppen wel,maar voor zover je daar zelf geen aanleiding toe geeft wordt je echt niet lastig gevallen door mensen die je op sexueel gebied het een en ander willen aanbieden.
Pattaya heeft in de omgeving diverse attracties die de moeite waard zijn om te bezoeken. Tussen Pattaya City en Jomtien beach bevindt zich een mooie heuvel met het grote Boeddha beeld. Naast de grote Boeddha heb je een volledig uitzicht op de kustlijn van Pattaya.
Andere leuke dingen die je kan doen in Pattaya zijn oa:het Pattaya Elephant Village alsook de Million Year Stone Park & Crocodile Farm (ligt circa 8,5km buiten Pattaya) of een bootrondvaart doen na de nabij gelegen eilandjes.
Wanneer je denkt het geen 3 weken lang uit te houden op Ko Chang, dan ga je naar de Bang Bao pier, en neemt de boot naar een van de 7 andere eilanden die ten zuiden van Ko Chang liggen.
Koh Kood is het grootste eiland, maar ligt tevens het verst verwijderd. Ik koos voor Ko Maak.
Ieder eiland heeft zo zijn eigen charmes.
In stand gehouden door de vele filmpjes op internet, de vele wilde verhalen, pattaya zelf… Maar goed het is voor ieder wat hij zelf wil mijn keuze is het niet.