Meditatie en yoga in Nepal

Binnenkort vertrek ik voor enkele weken naar Nepal en ik ben op zoek naar centra en kloosters waar ik lessen meditatie en yoga kan volgen. Ik zou ook het boeddhisme beter willen leren kennen.

Heeft hier iemand ervaring mee? Wie heeft goede ervaringen met een verblijf of retraite in een centrum of een klooster?

Het Kopan klooster is heel bekend, maar op het moment dat ik daar ben, gaat juist de monthly course door. Aangezien ik nog maar zeer weinig ken van meditatie en yoga, lijkt het mij lang om opeens een hele maand daar mee te doen.

Groetjes,
Sarah

Het Kopan klooster was vorige week gesloten voor renovatie, geen idee wanneer het weer open gaat.

Beste Jenny,

Ook wij zouden het klooster willen bezoeken, jij melde dat dit gesloten is
Ik kan hier niets over vinden op hun website, weet jij misschien wanneer het weer geopend is?

Thanx Vince

Nee, ik heb geen idee. Misschien gaan cursussen gewoon door, ik zou ze even mailen als ik jou was.

Toevallig ben ik naar hetzelfde op zoek, maar dan voor volgend jaar (ws. april), dus ik blijf even meekijken ;). Ik was ook al op het Kopan klooster uitgekomen…

En heeft er iemand ervaring met andere centra of kloosters?

Ik had namelijk al besloten niet naar het Kopan Klooster te gaan omdat ik een hele maand erg lang vind voor een eerste ervaring. Tenzij er iemand is die het zou aanraden met een monthly course te beginnen? (Op voorwaarde dan dat het klooster open is)

Ik mag mezelf gelukkig prijzen met de ervaring van de maand-cursus in Kopan. Bijzondere ervaring! De nadruk van de maandcursus in november ligt op het horen van de lessen van de boeddha en het oefenen met mediteren. Er zijn discussiegroepen om alles te bespreken met medecursisten. Een maand is intensief, als je dat graag wilt kan het een mooie levenservaring zijn. Yoga is geen onderdeel van het programma, maar er kunnen cursisten zijn die het leuk vinden om yogalessen of ander soort ontspanning te geven.

In Pokhara is een ‘zusje’ van Kopan, Ganden Yiga Chozin. Een meditatiecentrum waar elk weekend van vrijdag tot maandag een cursus wordt gegeven voor beginners. Meditatie, yoga, lessen over boeddhisme en lekker eten zijn de ingrediënten. Mij was het heel goed bevallen om daar de basis van het boeddhisme te leren. Hun website is http://pokharabuddhistcentre.com/

In Lumbini zijn ook kloosters waar je lessen kunt volgen. Ik weet hier geen websites of namen van, heb deze info van mensen in Kopan die ook in Lumbini waren geweest.

Een zelfde soort cursussen kun je ook in noord-India vinden bij www.tushita.info, zelfde organisatie als Kopan en veel goede verhalen over gehoord.