Nepal Vipassana dhamma meditation 10 day course

Hallo beste wereldburgers,

Ik ga binnenkort naar Nepal toe om een vipassana meditatie cursus van 10 dagen te volgen. Deze cursus wordt georganiseerd door dhamma.org.

Zijn er nog meer personen die deelnemen aan deze cursus in juli in Kathmandu?

Ik zal tot 1 augustus verblijven in Kathmandu,Thamel en vandaar de regio verkennen. Als er andere personen zijn die in deze periode in Kathmandu zijn, hoor ik dat graag.

groet/namaste,

Q.

Hallo,

Ik wil ook graag een 10-daagse vipassana volgen in Nepal. Hoe was jouw ervaring met deze organisatie?
Het is mijn eerste keer in Nepal en ook eerste keer vipassana dus ben op zoek naar handige tips!
Hoor graag je ervaringen.

Groetjes Willeke

Namaste Willeke,

Ik ben de afgelopen zomer naar Nepal geweest en ik heb ook meegedaan aan de vipassana meditatie cursus in Kathmandu, Shivapuri aan de dharma shringa meditatie centrum.

Ik raad vipassana meditatie en Nepal wel aan, echter de dharma shringa meditatie centrum in Kathmandu Shivapuri níet aan. Ik heb wel positieve verhalen gehoord over de vipassana meditatiecentrum in Pokhara en Lumbini waar er wel veel meer westerse toeristen naar toe gaan en waar de begeleiding veel meer geregeld is door westerlingen.

Ik heb op 11 juli ingecheckt bij de meditatiecentrum en meteen bij het inchecken sloegen de twijfels toe. Er was geen discussie mogelijk over het strenge programma en de strenge regels. We moesten onze paspoorten inleveren. dag een kregen we uitleg en rondleiding door de meditatiecentrum.
Dag 2 4 uur opstaan , half 5 in de meditatiezaal zijn. Ik had slecht geslapen, doordat de slaapzaal waar ik sliep erg stonk. Het heeft dagenlang gestonken in die slaapzaal en de dharma workers hebben er niks aan gedaan. De slaapzaal waar ik sliep was dichtbij de sanitaire ruimtes. Er hoopte zich veel regenwater op bij het gebouw van de slaapzaal. Het was het moessonseizoen. Echter, dat water trok niet weg en het begon te stinken, dagenlang stinken en ik sliep bij het raam. Je zag ook het lekkage in die slaapzaal. Door die stank heb ik 4 dagen slecht geslapen.

Het eten is ok; je krijgt basic food; veel groente en fruit en rijst e.d. Het water is gezuiverd stellen ze. Ze doen het water in ijzeren tonnen en daar moet je dan je water uit halen. Ik ben van het eten en van het water zieker geworden. Diarree als gevolg. Ik was van plan om alleen flessenwater te drinken in Nepal. daar in het meditatiecentrum is het niet mogelijk. Ik heb gevoelige darmen die snel op verandering in eet en drinkgewoontes reageren. Het lag ook deels aan mij. Ik heb er geen ziektes aan overgehouden. Zo erg is het eten en drinken ook niet. Daarentegen ik was wel ingeent tegen allerlei ziektes.

Wat mij ook stoorde was de houding van de dharma workers en de ‘teachers’; de guru’s. Die zijn niet zo toegankelijk en als je inhoudelijke vragen hebt, moet je ze stellen aan de teachers die elke meditatiesessie voorzitten. Deze meditatiecentrum is autoritair en doordrongen van de Nepalese cultuur. Ze hebben dit zelf niet door. Kritiek word niet op prijs gesteld en ze zijn al gauw beledigd. Je kunt beter niet direct zijn, het wordt opgevat als ondankbaarheid. Het idee dat je over alles moet kunnen praten en aankaarten is iets Westers heb ik geleerd.

Deze meditatiecentrum had ook iets weg van een sekte in de zin dat we van 4 uur in de morgen tot en met half 10 's avonds in de gaten werden gehouden. Als we de gelegenheid hadden om te rusten of om in de slaapzalen te mediteren, kwamen ze langs om te kijken wat we deden. Je moest mediteren ook al had je er even geen zin in. Het hele programma is zwaar; je mediteert zo;n 12 uur op een dag. Als we aan het eten waren, hoorden we via de audio installatie overal op het centrum mantra;s van de guru Goenka. Zelfs tijdens het eten werd je niet met rust gelaten en moest je wel recitaties aanhoren. Zelfs als je stiekem in je bed lag te rusten , hoorde je recitaties. Pas vlak voor het slapen werd het uitgezet. Het feit dat we constant bezig werden gehouden en er niet veel ruimte en tijd was voor persoonlijke zaken, deed me denken aan een sekte.

Ik wilde weg na 2 dagen maar dat mocht niet. De guru ontweek mijn vraag en zou medicatie regelen voor mijn diarree. Na 5 dagen had ik nog steeds geen medicatie gekregen en paracetamol innemen was verboden. je moest het lijden zelf in welke zin dan ook ondergaan. Dit begrijp ik tot op een zekere hoogte, maar ik denk dat ze dachten dat ik loog over mijn diarree. Dag 3 stelde ik opnieuw voor om te vertrekken. Nee eerst toestemming vragen aan de guru. Die negeerde mijn verzoek en gaf indirect aan dat ik ze beledigde. Ik moest het volhouden en bedenken dat ik me niet onder Westerse standaarden bevond. Dag 4 hield ik vol en heb ik mijn programma gewoon gestaakt; ik ging niet meer naar de meditatiesessies, kreeg op mijn kop daarvoor. Ze stonden er op dat ik naar de sessies ging. Ik eiste mijn paspoort op. Nee de guru moest toestemming geven… zucht… Op de ochtend van dag 5 eiste ik weer mijn paspoort en dat ik weg wilde. De guru wilde met me praten en zei dat ik niks van vipassana had begrepen en misschien wel niet in staat was om het te begrijpen, 'but I want you to be happy, so u can leave '… Na 3 dagen klagen, frustratie, zieker worden mocht ik weg. Ik voelde me niet serieus genomen. Ze moesten me al gauw laten gaan.

Ik was een van de eerste deelnemers die weggingen. Toen ik eenmaal buiten stond met een andere deelnemer bleek dat ze haar ook niet hebben serieus genomen en heel lang moest klagen.

Ik dacht wel dat ik zou kunnen wennen aan de strenge regime, maar mijn geest en lichaam werken op een gegeven moment niet meer.

Het probleem bij deze meditatiecentrum is dat de vorm en inhoud niet helemaal overeen komen.

Je moet lichamelijk en mentaal in goede staat zijn en van te voren goed alles uitzoeken. Ik raad de meditatiecentrum in Kathmandu Shivapuri, de dharma shringa niet aan.

Voor de rest heb ik een geweldige tijd gehad in Nepal. Ik wil zeker teruggaan om een lange trekkingstocht te doen. Ik heb een korte trekkingstrail gedaan via Pokhara.

Als je verder nog vragen hebt, hoor ik ze graag.

Ik wil je in ieder geval veel succes wensen.

Dankjewel voor je reactie!!

Vervelend dat het voor jou zo gelopen is maar wel fijn dat je hier andere mensen weer mee kunt helpen.

Ik heb meer goede geluiden over pokhara gehoord dus ga op zoek naar iets in die stad!

Nogmaals bedankt.

Groetjes Willeke