Medical Exam en VOG

Hallo allemaal.

Ik zit in het prachtige BC met een touristen visum. Momenteel wacht ik op een (hopelijk positieve) LMO uitslag zodat ik kan gaan werken.

Samen met mijn Canadese vriendin ben ik bezig om mijn Permanent Resident status aan te vragen via het Spousal Sponsorship Program. Nu ben ik met het volgende bezig:

• verklaring goed gedrag (VOG)
    Ik ga morgen eens even bellen. Maar moet dit door iemand fysiek worden geregeld? Ik lees over een online aanvraag namelijk maar ben benieuwd wie dit recent heeft gedaan want ik vind de informatie nogal verstopt op de justitie.nl website die mij weer doorstuurt naar rijksoverheid.nl. Overigens heb ik nooit iets gedaan behalve een parkeer en snelheidsboete, dus dat moet geen probleem zijn.

Mijn eigenlijke vraag is; kan ik dit via de post/online regelen met de juiste formulieren of moet je (of iemand die ik machtig) altijd (als persoon) naar de gemeente?

• Medical Exam
    We willen de outside of Canada aanvraag doen. Nu heb ik gekeken en er zit 1 dokter in Amsterdam waarbij dit kan. Liever ga ik niet naar Nederland voor deze aanvraag. Het lijkt mij raar als ik dit niet door een Canadese dokter mag laten doen. Wederom iemand hier ervaring mee?

Moet zeggen dat het land prachtig is en de mensen vriendelijk. Maar sinds ik hier ben geeft het hele visum verhaal mij nogal hoofdpijn. Overigens was het in Nederland ook slecht, daar hebben we het voor mijn vriendin geprobeerd maar uiteindelijk opgegeven omdat we geen mogelijkheden zagen.

Ik heb het aanvraag formulier voor de VOG uitgeprint en ingevuld net als een machtigingsformulier en dit op de post gestuurd naar mijn moeder. Zij heeft toen voor mij de VOG aanvraag gedaan. Er moet alleen wel een NL adres op staan voor zover ik weet (evt het adres van je ouders of iets)

Met medical exam mbt sponsorship heb ik geen ervaring maar ik heb hier zelf bij een Canadese dokter een medical exam gedaan om aan mijn WHP toe te laten voegen. Je kan iig op de lijst (http://www.cic.gc.ca/pp-md/pp-list.aspx) kijken of er een in de buurt zit, een goedgekeurde dokter lijkt mij een goedgekeurde dokter maar anders zou je daar evt eens over moeten bellen ofzo want zoals ik al zei heb ik zelf mbt tot sponsorship daar (nog geen) ervaring mee…

1 like

Bedankt Blacky94!

Ik heb inmiddels Justis.nl gebeld en zij hebben mij zowaar goed geholpen. Je kan het tegenwoordig via de e-mail opvragen. Dus voor de volgende persoon die dit wilt doen vanuit het buitenland, gewoon even bellen en dan leggen ze uit hoe je dat kan doen.

Binnekort maar eens één van die Canadese dokters lastig vallen!

Ik heb ongeveer een jaar geleden er een gedaan voor spousal sponsorship in Saskatoon.

Idd een arts opgezocht via de cic website. Was bij een grote commercieele mediclinic. Super relax wel redelijk uitgebreid.
Krijgt bloed (hiv) en urine onderzoek en longfoto (tuberculose) en een vragenlijst.
Ik heb hier enge verhalen gehoord over mensen die toegaven ooit een keer wiet te hebben gerookt, zij moesten Canada verlaten.
De vraag hierover is of je ooit “Illegale” drugs hebt gebruikt.

Als spouse of een canadees zijn de regels kwa kosten gezondheid iets minder streng dan bij andere aanvragen.

Good luck!