Dit topic is een beetje mijn voorstel topic en meteen ook mijn ‘vraag’ topic.
Ik zal even beginnen met voorstellen.
Ik ben Bruce, 27 jaar en woon in Rotterdam.
In 2011 ben ik met mijn familie op een cruise naar de Bahamas geweest. Om een lang verhaal heel erg kort te maken: Ik heb een mooie Canadese dame leren kennen op de cruise. Na de cruise is zij mij komen opzoeken in Nederland en ben ik haar in Canada op gaan zoeken om te kijken of het wat meer was dan een vakantieliefde.
Nadat we elkaar heel erg vaak (om de 2 maanden ongeveer) hebben gezien en omdat we beiden echt verliefd zijn op elkaar heb ik haar in April dit jaar ten huwelijk gevraagd en zijn wij in Juni in Canada getrouwd. Het plan is dat ik naar Canada emigreer mede omdat ik reeds afgestudeerd ben en omdat zij al een goede baan heeft in Toronto.
We zijn momenteel druk bezig met het invullen van de emigratie papieren. (jezus, wat een hoop!)
Nu moet ik echter nog mijn medische keuring doen. Ik heb me suf gezocht op internet en kom eigenlijk maar op één dokter terecht die de keuringen mag doen?, dokter Ritz in Amsterdam.
Mijn vraag is of er meerdere dokters zijn? (Liefst dicht bij huis, Rotterdam :P) En zo ja, weet iemand hier hoe deze dokter heet, waar hij of zij haar praktijk heeft? Dr Ritz heeft het op dit moment erg druk en wij (ik) wil graag z.s.m. mijn medische keuring doen, zodat we de papieren op kunnen gaan sturen!
Ik ben ook bezig met emigratie naar Canada en wacht op bericht van de ambassade. Er is inderdaad maar 1 dokter in Nederland die dit doet Weet jij hoe lang de wachttijden zijn dan?
Ik heb al eerder contact gehad met de assistent, deze vroeg mij om een nummer/id nummer?, toen ik aangaf dat ik deze niet had vertelde zij me dat ik ook mijn application kon indienen en later een medische keuring kon doen. Echter hebben m’n vrouw en ik, na 0938423908 keer bellen, eindelijk iemand van cic/immigratie gesproken en hij vertelde ons dat we een bonnetje moeten toevoegen aan de applicatie.
Ik heb dus afgelopen week (woensdag) gebeld om teruggebeld te worden om zo een afspraak te maken (in Amsterdam dus) voor de keuring en dat nummer waar om gevraagd werd, geen idee wat de assistente bedoelde, behalve dat ik een keuring kon doen na het indienen van de applicatie, omdat je dan een applicatienummer hebt, maar dit had de assistent dus fout blijkbaar.
Over hoe lang het duurt, geen idee. Ik weet wel dat ik de vorige keer belde, mijn nummer achter heb gelaten op het antwoord apparaat en ben meteen de dag erna teruggebeld. Nu duurt het langer (hopelijk word ik morgen gebeld).
Ik krijg na eerste inzending van de eerste papier een soort van uitnodiging om langs te komen, dat zal wel dat nummer zijn! Als ik die keuring gedaan hebt moet ik het terug sturen richting hun.
De assistent vroeg mij om mijn nummer, toen ik zei dat ik deze niet had vertelde ze me dat ik de keuring pas hoefde te doen als ik mijn nummer heb.
Maar als je je applicatie van cic invult, dan is er een gedeelte waarbij er in de checklist staat dat je in ieder geval een bon van de keuring toe moet voegen aan je applicatie om te laten zien dat je deze gedaan hebt. (Dit is overigens wat de persoon die we gebeld hebben ons vertelde) Maar nu vraag ik me af of hij er niet naast zit?
Misschien moet je (ook al staat er dat je WEL je medische keuring in moet zenden) toch geen inzenden en pas als ze bij jouw applicatie zijn en contact met je opnemen en daarbij een ID nummer geven voor je applicatie een afspraak maken met de dokter?
Bah, nu ben ik helemaal in de war… Hopelijk word ik morgen gebeld en dan zal ik het weer vragen hoe het precies zit…
Hmm, om niet een nieuw topic te openen heb ik een vraag over een onderdeel van de in te vullen applicatie ‘Generic Application Form For Canada’
Er wordt je gevraagd hoeveel schooljaren je hebt in totaal… Bij ons in NL geldt het dan vanaf je middelbare school en later (je MBO.HBO.WO jaren), of eerder al?
volgens mijn checklist tellen de basisschool jaren ook. Deze heb ik dan ook ingevuld. Het verhaal over het kopiëren en laten vertalen van de diploma’s weet je? Hier zitten namelijk ook wat regeltjes aan vast
Ik ga onder een ander visum dan jij naar Canada, heb ze allemaal moeten laten vertalen door een beëdigde vertaler. Jij hebt een totaal ander visum, dus als er niets van in de actielijst staat is het wss ook niet nodig.
Ik heb inderdaad ook helemaal terug geteld naar het begin van de basisschool tot aan het eind van me laatste dag van me studie. Ik heb een lijstje gemaakt:
Sponsorship:
Het eerste gedeelte is voor de persoon die jouw wil gaan sponseren.
Hoeft nog geen medische keuring bij.
Wel aan geven dat je dat wel van plan bent te doen, maar dat je een client ID number nodig hebt.
Als je ooit eens een werkvergunning of visa in canada hebt gehad, dan heb je al zo’n nummer. Heb je dat nog nooit gehad, dan wordt jou dat nummer gegeven zodra de informatie wordt ingevoerd in de computer bij Immigration Canada.
Als je intussentijd nog in Canada komt dan kun je het hier ook doen.
In de buurt van mississauga zijn verschillende plekken waar je terecht kunt.
Jou informatie word door de dokter naar Cic gestuurd.
Jij krijgt een klein documentje wat je mee kunt sturen.
Ik zelf was dat formuliertje kwijt, en dus ook niet mee gestuurd.
Nooit problemen mee gehad.
Het enigste nadeel dat je hebt als je het niet meteen doet, maar pas als er om gevraagd wordt is dat je het proces een beetje vertraagd.
Ik heb 1 diploma mee gestuurd.
Niet eens vertaald.
Het gaat om sponsorship, niet om een skilled worker immigration.
Wel heb ik al mijn jaren van scholing ingevuld.
Van begin basis school tot mijn laatste opleiding.
Molson Canadian? Daar doe je vrij weinig mensen een plezier mee. Laatste keer dat ik in ON was (Hamilton) heb ik een Barking Squirrel geserveerd gekregen: errug lekker!
Anyho… Dat Client ID nummer krijg je pas nadat je immigratiedossier voor het eerst wordt ingezien en de eerste stappen worden verwerkt. Zo even uit mijn hoofd moet eerst de sponsor worden goedgekeurd in Missassauga ON (hier krijgen jullie Client ID nummers), vervolgens wordt jouw portie ergens in een ambassade verwerkt.
Destijds heb ik mijn medische test ook gedaan zonder ID nummer. Alle medische tests worden opgestuurd naar Ottawa en in een database opgeslagen (is wat mij is verteld). Vervolgens zal immigratie contact opnemen met het bureau in Ottawa en ze vinden je resultaten heus wel terug op basis van je naam. Tenminste, ik heb alles binnen in Canada gedaan (medische keuring en de immigratie via Vegreville AB, dus inland).
Ik kan mij niet herinneren dat ik diploma’s moest insturen, ik moest ze enkel vermelden op een formulier. Basisschool is overigens maar 6 jaar, want Canada telt de kleuterklassen niet mee.
MBO/HBO is altijd een moeilijk verhaal om uit te leggen aan buitenlanders, dus je moet maar creatief zijn. Het is sowieso post-secundary. MBO is het beste te vergelijken met het Quebecois CEGEP (misschien spreekt dat bij immigratie meer tot de verbeelding).
30 augustus papieren (mijn applicatie) naar haar gestuurd, deze heeft zij (met haar applicatiepapieren om te sponsoren) op 12 September naar de CIC in Mississauga Ambassade gestuurd. Een week later kreeg ze een e-mail dat de aanvraag is ontvangen en vandaag al!!! (volgens de site duurt het 29 dagen), heeft ze een e-mail ontvangen met daarin de mededeling dat ze mag sponsoren en dat de rest van de applicatie is opgestuurd naar Wenen!
Kortom, erg goed nieuws!.
Ik heb overigens mijn keuring al laten doen en bonnetjes en alles wat ik maar kon krijgen van de dokter in Amsterdam bijgevoegd, want als je afwacht tot de CIC contact met jou opneemt om vervolgens door te geven dat je, je keuring moet doen dan wordt het proces alleen maar vertraagd en duurt het langer. Volgens de CIC site is de wachttijd 12 maanden, maar dit is dus mede voor mensen die nog geen volledige applicatie hebben (dus geen medische keuring). Dus als het mee zit zal het niet al te lang meer duren!
Heb in November een mailtje gestuurd met de vraag of ze mijn applicatie vanuit Canada goed hebben ontvangen, omdat ik niets hoorde. Kreeg een automatisch antwoord dat ik maar op de site moest kijken, daar staat alle informatie (onzin dus).
Vervolgens kreeg ik de week voor kerst een e-mail van de immigratie dienst in Wenen. Ik had een kopie van mijn VOG bijgevoegd, ze moesten het origineel hebben!
Aan de ene kant, ik blij (ze hebben m’n applicatie dus toch ontvangen!) en aan de andere kant, weer klote want ik moest nu mijn originele VOG opsturen. Dit meteen de dag erna gedaan (aangetekend verstuurd). En nu is het weer afwachten.
Geen idee of dit verzoek om het originele document nu vertraging gaat opleveren … Ze hebben mijn brief nog dezelfde week ontvangen (handig aangetekend versturen en op postnl kijken of je brief al is afgeleverd).
Nu weer ‘gezellig’ afwachten op een e-mail/brief/whatever…