Gisteren heeft zich een drama afgespeeld op phi phi. Tour geboekt bij ao nang speedboats tours naar phi phi. Even los van wat er is gebeurd kan ik dit niemand aanraden. Onze vrouwelijke gids was niet medisch onderlegd, tijdens de boottocht werden er verschillende mensen zeeziek en ze wist niet wat ze ermee aan moest. Wij moesten haar vertellen dat deze mensen achter op de speedboot moesten gaan zitten en naar buiten moesten kijken, maar goed dit is nog niet het ergste. Tijdens het snorkelen heeft een wat oudere man een hart aanval gekregen en is verdronken. Hij is aan boord gehaald en onze gids wist totaal niet wat te doen. Niks geen stabiele zijligging, nooit van gehoord. Poging tot reanimeren deed ze compleet verkeerd. Vervolgens als de donder naar phi phi don gevaren. Daar heb ik zijn levenloze lichaam samen met een paar andere mannen over het strand in het ziekenhuis gedragen zo de IC in. Op tafel gelegd waar de artsen het hebben overgenomen. Deze beste man heeft het niet gered. Zijn kinderen en vrouw waren erbij. Uiteindelijk wilde de politie dat de lijkzak met ons op dezelfde boot weer terug ging en toen ontplofte de bom. De politieagenten stonden gewoon te lachen. Ik wil een ieder hierover informeren dat het goed is om te informeren of de organisatie waarbij je zo een trip boekt bepaalde EHBO licenties heeft om dit soort drama’s te voorkomen. Ao nang speedboats tours heeft ze blijkbaar niet.
In Nederland zijn we gewend dat zaken op de Nederlandse manier geregeld zijn.
Er wordt hier ook geregeld geklaagd dat er teveel regels zijn.
In Thailand zijn er ook regels, maar minder, en slechts weinigen houden zich eraan. Het komt ook voor dat het bij de persoon die over de handhaving gaat, wordt afgekocht. Het kan dus best zijn dat dit bedrijf die licenties waar jij het over hebt, wel in huis heeft.
Dit geval maakt duidelijk wat het verschil is tussen de Thaise en Nederlandse samenleving. Helaas zul je nooit kunnen zeggen dat deze persoon het in NL wel had overleefd, zijn overlevingskans was hier wel groter geweest.
Je schrijft: De politieagenten stonden gewoon te lachen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de agenten een bepaald gebied hebben, waar ze niet uit mogen. Ze kunnen het probleem dan niet oplossen. Dit was hun oplossing, en ik kan me voorstellen dat dit op veel weerstand stuitte. Uit schaamte lacht men dan, dat is de Aziatische cultuur. Op dat moment zou je ervoor moeten zorgen dat men geen gezichtsverlies lijdt, rustig blijven. Dan is er nog wel wat mogelijk. Waarschijnlijk zijn jullie (begrijpelijk vanuit westerse blik)
boos geworden, helaas lost dat niks op.
Thailand is een prachtig land, helaas is dit een van de voorbeelden waaruit het tegendeel blijkt.
Ik ben in het verleden diverse malen op Phi Phi geweest. Éénmaal vanuit Ao Nang met een speedboot tour (weet de organisatie niet meer), toen midden op zee het anker voor los ging, over de speedboot heen vloog en hard tegen één van de motoren achter op sloeg terwijl het nog vast zat aan het touw. Voor het zelfde geld was het anker tegen één van de passagiers hoofd, rug of wat dan ook gekomen die achter zaten. Dan waren de gevolgen niet te overzien geweest midden op zee. Ik vroeg me toen af hoe er gehandeld zou zijn als er iemand zwaargewond was of nog erger…
Gelukkig niets van dit alles en was het een leuke tour verder!