Medan vs Java

Beste Surya,Boomaap
Bedankt voor de inbreng nogmaals.
Wat betreft een companon dat wil ik niet en dat hoeft ook niet,tenminste dat hebben ze mij ook verteld.
Helemaal eens wat betreft het bonus systeem P surya
Wij willen alleen opereren en lokale mensen voor ons laten werken.
Ik heb eens gehoord dat als je vrouwen als assitent voor je hebt werken dat dat ook goed zou gaan op Sumatra.
Ik heb dat trouwens bij lokale bedrijven op Java ook wel gezien.

BTW terugkomend op het topic!
Wat zouden de voordelen zijn om op Java te blijven en daar door te groeien?

In mijn ervaring zijn de enige Indonesische partners die je kan vertrouwen de Indonesiërs van Chinese afkomst. Ik werk al jaren met Chinezen samen en dat heeft beide partijen geen windeieren gelegd. Er zijn onder hen mensen met wie ik al 18 jaar samenwerk. Al mijn samenwerkingsverbanden met Sundanezen en Javanen zij na verloop van tijd op de klippen gelopen vanwege gerommel met de centjes. Met Madurezen daarentegen heb ik goede ervaringen, een trots maar eerlijk volk. De inwoners van Java leven met het vooroordeel “Orang bule banyak duit” zij zijn ervan overtuigd dat wij in onze achtertuin een boom hebben staan waar wij geld uit kunnen plukken als wij dat nodig hebben. Ik heb wel meegemaakt nadat ik een tijdje met iemand samenwerkte, de partner een auto op afbetaling kocht, een 2e hands kreng dat echt een schip van bijleg was. Hij werkte echter samen met een bule en dat moest hij de omgeving laten zien. Om zogenaamde rijkdom aan de omgeving te laten zien is een Javaanse eigenschap waarmee men terdege rekening mee dient te houden. Voorschotten vragen met de belofte die later te verrekenen, echter die alleen maar terug betaald konden worden door een onverwachte verhoging van de prijzen begeleid door excuses onderbouwd met niet zakelijke argumenten als ziekenhuisrekeningen, een familielid dat gaat trouwen, en nog veel meer. Ik heb er inmiddels een hele lijst van, ziekte staat bovenaan. Als er daarentegen met Chinese Indonesiërs eenmaal een goede band is gesmeed dan probeer je gezamenlijk van een zaak iets goeds te maken, door elkaar financieel te steunen als dat nodig is om een zaak van de grond te krijgen en daar wederzijds voordeel uit de behalen. Het verzieken van de markt door onder de prijzen van de concurrentie te gaan werken is ook zo een eigenschap. Vaak tegen prijzen die niet kunnen, alleen maar om over cash te kunnen beschikken. Men leeft vandaag, de dag van morgen bestaat niet, laat staan een toekomst. Zo zijn er in vele branches fabrieken op de fles gegaan. Ook maak ik het mee in mijn tegenwoordige handel, er worden zaken aangeboden met een marge die gewoon niet bestaan kan.

De woorden “slavendrijver” en “gedresseerd” kunnen niet in Nederland, dat is mij bekend. Echter op Java heersen er nog steeds feodale structuren, de baas is ook werkelijk de baas, iemand die altijd gelijk heeft en zeker ook gelijk krijgt, het zogenaamde Asal Bapak Senang (ABS). Om een beter inzicht te krijgen kan ik ten zeerste aanraden om de scriptie van L.S.P. Zittema te raadplegen met de titel “De Indonesische Cultuur en de Indonesische manager” een scriptie t.b.v. een doctoraal examen bij de Erasmus Universiteit te Rotterdam. Een boeiend werk om een inzicht te krijgen in de denkwereld van het Javaanse management.

Ik heb heel veel fabrieken van binnen gezien en ben vaak geschrokken van de toestanden die ik daar zag, zeker op het gebied van werkomstandigheden. Afkomstig uit de rijen van de arbeidersstand heeft mijn hart altijd aan de kant van de werknemer gelegen. Het deed mij vaak zeer als ik Indonesische werkgevers over hun personeel hoorde praten, dat was nooit veel soeps. Alleen de bedrijven waar een “slavendrijvers-mentaliteit” heerste leverden “toevallig” ook de beste producten. Vaak waren dit de fabrieken van Chinese eigenaren. Zelf heb ik op kleine schaal handicraft geproduceerd, dit waren modellen om te bekijken hoe zoiets het beste gemaakt kon worden met het beschikbare materiaal. Men heeft het tegenwoordig graag over vrijwilligers werk. Ik had altijd minstens twee leerlingen van een plaatselijke technische school meelopen, om hen te leren wat prakrijk inhield, dat heet jobtraining in Indonesië. Je ziet vaak van die jongeren op postkantoren en andere (semi-) overheidsbedrijven, kijken hoe het in de praktijk gaat. Het is een verplichting voor het diploma. Het heeft mij heel wat (verloren) uurtjes gekost. Via deze jongeren ben ik er ook achter gekomen hoe slecht de meeste opleidingen in Indonesië zijn, ze kunnen echt niets, alles moet je ze uitleggen, nou is dat niet erg, maar begrijpen doen ze ook niet. Ze denken niet na voor ze iets gaan doen, ze gaan iets doen en dan denken ze na. Ik ben na een aantal jaren gevuld met de omschreven ervaringen overgestapt op de handel, dat lag mij beter dan met personeel werken in dit land. Ik heb echter door de opgedane ervaringen veel van de manier van denken hier geleerd. In de handel ben ik zelf verantwoordelijk voor mijn fouten, hoef ik me niet op te vreten vanwege andermans fouten.

Als ik de volgende zin lees - “Gezamenlijke” belang , “inspraak”, en “medezeggenschap” , en medebetrokkenheid van je medewerkers zijn de sleutelwoorden.- dan zie ik de Nederlandse samenleving voor me, zeker niet die in Indonesië. Inspraak en medezeggenschap komen in dit land in bedrijven niet voor, democratie is een nieuw begrip waar men nog lang niet aan gewend is. Overigens zijn mijn ervaringen op productiegebied in de ‘90’er jaren opgedaan, toen was de situatie nog wel even anders, onder Soeharto, met in iedere kampung een Abri-lid die zich overal mee bemoeide. Een arbeider komt naar zijn werk voor het geld, dat is het enige wat hem interesseert, dat geld wil hij met zo min mogelijk inspanning binnen zien te krijgen. Natuurlijk zijn er mensen met een andere mentaliteit te vinden. Mijn ervaringen zijn in het Sundanese opgedaan, niet het prettigste gebied om met mensen samen te werken.

De laatste jaren is er bij grote bedrijven de trend om het personeel dat langer dan vijf jaar werkt op straat te zetten, die zijn te mondig geworden. Alles geheel volgens de regels met uitbetaling van de verplichte “pasongan” die op kan lopen tot tientallen miljoenen Rupiah. Het personeel kiest daar graag voor, een pak contant geld daar kunnen ze zelf iets mee beginnen. men betaald dit niet ineens uit, maar in termijnen. Het personeel wordt vervangen door tijdelijke krachten met een contract van 1 jaar, daar kunnen de ondernemers flexibeler mee om gaan. Volgens hun zijn de arbeidsvoorwaarden in dit land heel goed maar wil het personeel daar niets tegenover stellen in de vorm van productiviteitsverhoging. Dit soort grote bedrijven betaald ook altijd het minimumloon uit, met prestatietoeslagen. Ik moet altijd lachen om het extra geld dat ze krijgen, als ze een hele maand iedere dag zijn gekomen. De kosten van arbeid zijn te hoog in vergelijking met de buurlanden zoals Vietnam en China. Tot besluit, mijn hart ligt al lang niet meer bij de arbeiders.

@Londoh70,

Ik had bovenstaande al geschreven toen ik jouw bericht zag.

Wat betreft vrouwen, het verschil van de arbeidsmoraal tussen vrouwen en mannen op Java is heel erg groot, buiten Java nog veel groter. Ook op andere gebieden, zal een vrouw altijd kunnen overleven, terwijl de haantjes zonder vrouwen nergens zijn, altijd op zoek naar die moederfiguur.

Ik zou als je eenmaal op Java produceert nooit van zijn levensdagen naar Sumatra verhuizen, al was het alleen al om alle kosten en ellende die dat met zich meebrengt. Java is het centrum van deze republiek, heeft de beste infrastructuur en faciliteiten, plus een verschrikkelijk groot arbeidsarsenaal. 40 % van de bevolking is op zoek naar werk. Daar is misschien 2 % geschikt van, dat zijn er heel veel, want er wonen op dat eiland meer dan 120 miljoen mensen. Als het werk dat je hebt door vrouwen gedaan kan worden moet je dat zeker doen.

Misschien is Madura een goed idee, een arm eiland, dat over niet al te lange tijd door een brug met het vasteland verbonden zal zijn, de haven van Surabaya ligt om de hoek.

Succes met je plannen.

:zon02:

Over “compagnonschap” die waarschijnlijk wettelijk bepaald is kan ik natuurlijk niet veel zeggen , ook omdat ik niet weet welke rechtsvorm je bedrijf heeft.

Ik mag aannemen dat een bedrijf van een buitenlander (tenminste als je een buitenlander bent) een PMA vorm moet hebben.

Als men goede produkten wil leveren , moet men naast het hebben van redelijk tot goed opgeleide medewerkers ook in staat zijn om hun te “binden” .
En zeker als je geen "hit and run"bedrijf op wil zetten (korte termijn met veel winst) , dan moet men voor lange termijn kiezen.

Mijn “stokpaardje” vwb medebetrokkenheid etc is normaal gesproken nog niet in elke branch toegepast

Aan de andere kant zijn de begrippen zoals medezeggenschap en die andere “europese” bla bla ook haar waarde heeft bewezen .
Alleen moet je toepassen op Indonesische manier en op het nivo van je medewerkers.

Met gedresseerde werkvolk en ook slecht opgeleid cq “slecht” betaald kan je niet veel bereiken.

Al die “europese bla bla” wijsheid (eenvoudige huis tuin keuken managementtechnieken) werd al tientallen jaren toegepast in Indonesia , alleen heeft het daar andere namen.

Aanvulling:
De Indonesische woorden Musyawarah en Mufakat zijn gebaseerd op democratische principes van meer dan 1400 jaar terug .
Dat het vaak niet toegepast is natuurlijk een andere verhaal.
Medebetrokkenheid - teamspirit kan men o.a vinden in de woord Gotong Royong.
Persoonlijk zou ik in Java blijven.

PS : Bij de trainingen van Indonesische Pejabats , de zgn P4 (?) werden deze begrippen ook zeer waarschijnlijk gegeven.

Ik wil terug komen op de Orang Medan .
Ergens werd geschreven dat Orang Medan :
1.Orang Medan, zijn Batak
2.Batak worden vaak gebruikt als debtcollector op Java vanwege hun grote mond.
3.Batak zijn goed als chauffeur want hebben branie,
4.ook daarom als militair want het zijn koele killers.

Omdat Wereldwijzer een forum is waar reizigers en toekomstige reizigers informatie verzamelen is het duidelijk dat we enigzins voorzichtig moeten zijn om ongenuanceerde meningen te plaatsen.

mbt :
1.Het is duidelijk dat Orang Medan niet dezelfde hoeft te zijn als Orang Batak.
Dezelfde als Orang Amsterdam (Amsterdammers) een Orang Mokum te zijn.
De meeste Amsterdammers zijn ook migranten , zelfs Soef Soef Habebe , een Amsterdamse Maroks is ook een Amsterdammer.

2.Het gebeurt weleens dat sommige debtcollectors afkomstig zijn uit die groep , maar in het algemeen krijgen ze dat baantje als debtcollectors niet wegens hun grote mond , maar waarschijnlijk door andere "capaciteiten.
De wereld van debtcollectors , zeg maar van “premans” (Vrije Man) wordt ook "bevolkt"door andere bevolkingsgroepen .
Wat wel duidelijk is dat ze vaak uitgeoefend wordt door kansloze migranten die geen fatsoenlijke werk kunnen vinden op Java.
Dat er Batakkers er tussen zitten staat buiten kijf , maar dan zijn ze “kansloze” migranten die op Java allerlei baantjes opknapten.
Dit is om een beetje verduidelijking te geven.

3.Het is voor mij nieuw dat Batakkers goed aangeschreven zijn als chauffeurs , met de reden omdat ze branie (veel lef= lefgozer ?) zijn .
Er zijn veel betere chauffeurs van andere bevolkingsgroepen , en dat wordt gebaseerd op meer ervaring (meer auto sturen) .
Een lefgozer achter de stuur is eigenlijk levensgevaarlijk.

  1. Het is mij niet bekend dat batakkers “koele killers” zijn .
    Dat er batakkers in dienst zijn bij de Indonesische leger , zelf bij de Commando’s is bekend.
    Sommige (Hogere ) officieren zijn ook Batakkers.
    Alleen zijn ze qua vertegenwoordiging/deelname in de minderheid.
    Het is ook logisch , gezien de demografische verdeling in Indonesia.

Als we terug gaan naar Tempo Doeloe , toen de Nederlanders daar nog waren , hebben de Ambonezen(eigenlijk Zuid Molukkers) de naam als goede vechters te zijn .
De Javanen en Sundanezen waren ook van de partij , wel worden ze minder hard gezien en kregen ze daardoor minder soldij .Het heeft ook te maken met "verdeel en heers"politiek.

Terwijl er veel Javaanse en Sundanese KNIL officieren met zelfs een KMA achtergrond in vergelijking met de Ambonese officieren.
Zie geschiedenis van de KNIL .

Nog eentje: er zijn veel Batak vrouwen rentenir op pasar.

Op de rest ga ik niet in, u schrijft altijd dezelfde rotzooi in reactie op wat ik heb geschreven. Nu legt u weer met uw domme gezwam deze topic te verkankeren, reageer ik dan komt er weer een eindeloze discussie omdat u denkt altijd dat u gelijk heeft, want dat is uw Javaanse karakter, als de dood voor gezichtsverlies.

In de 40 jaar dat u in Nederland verblijft heeft u alle contact met het dagelijkse leven in Indonesie verloren, wat uit uw kibor vloeit zijn ervaringen van 40 en meer jaren geleden, de ervaringen van een jongeling, die helemaal niet op dit soort details lette.

Ik vermoed dat u niet alleen het contact met Java, maar ook met de werkelijkheid verloren heeft. Ga eens normaal doen man, en probeer niet te schitteren door hetgeen anderen schrijven te verbeteren cq in de vernieling te helpen, omdat u zogenaamd alles weet.

Zou een ondernemer die van plan is om een PMA wil vestigen zich gaan oriënteren op een reizigersforum ? Ik moet toegeven het staat wel interessant hier over een PMA te spreken, maar niet erg reëel. Het komt mij ook als niet verstandig voor om in deze economisch duistere tijden een PMA op te gaan richten. Je hebt een hoop instanties nodig die allemaal geld willen zien, bovenop het kapitaal dat je moet meenemen. Een PMA is iets voor de grote jongens, want kost veel geld. Je kan best iets beginnen in Indonesië zonder vaste compagnon, maar met een of meerdere mensen/bedrijven samenwerken.

Wat betreft dresseren, dat is niets anders dan mensen kunstjes leren, dat is de betekenis van het woord zo zit productiewerk in elkaar. Als er een beter woord is dan hoor ik dat gaarne. Opleiding zegt weinig in een productieproces waar veel handwerk aan te pas komt, mensen moeten snel van begrip zijn, anders krijg je vragen. De inwoners van Java hebben de gewoonte veel te vragen, zo kunnen ze hun onwetendheid verbergen achter het mom van “Takut salah”. De komende tijd keren er tienduizenden TKI (gastarbeiders) terug uit Malaysia, er wordt verwacht dat er minstens 100.000 ontslagen gaan worden, sommige cijfers spreken al van 300.000 mensen. dat zijn mensen die werkervaring hebben opgedaan en in een ander land hebben gewerkt. Ze zijn buiten de kampung geweest en begrijpen iets van het leven over de grens. Daar kan men goede krachten aan hebben. Beter dan de meeste “goed” opgeleide mensen. Op 90% van de scholen wordt nauwelijks iets meer geleerd dat de leraar of lerares na te zeggen. Er wordt de nadruk gelegd op vakken zoals godsdienst, nationalisme (Kewarganegaraan). Sport wordt nauwelijks aan gedaan, na 6 jaar Engels geleerd te hebben komt er geen zinnig woord uit. Wil men iets leren dan moet men daarvoor naar een cursus buiten school. Er wordt in Indonesië veel geklaagd over de lage kwaliteit van de Sumber Daya Manusia (SDM)

Dat zijn dan de zgn Inang Inang.
De zakenvrouwen .Eerst waren ze gewone huisvrouwen die bij gaan verdienen.
Die zag ik al meer dan 45 jaar geleden .

para pedagang mayoritas memang wanita separuh baya dari suku Batak. Mereka yang kerap dipanggil inang-inang itu sudah biasa membanting tulang
Sorry zonder ondertiteling

Op de rest ga ik niet in*,* u schrijft altijd dezelfde rotzooi in reactie op wat ik heb geschreven.

Ik wil geen problemen met de Moderator hebben.

Ik wil even** inhoudelijk** reageren.

Dan werkt je als freelancer , dat betekent dat je ook veel moet investeren om alsnog mee te kunnen draaien.
Moet je als buitenlander opboksen of eigenlijk inwerken in diverse groepen freelancers en van vrije jongens.

Daar kan je ook geld verdienen , met de nadruk op kan.
Maar eerst **veel **investeren , zoals lid worden van de plaatselijke notabelengroep , lid worden van de plaatselijke golfclub etc .
Veel netwerken , dus veel investeren .

P.S , dat zijn niet mijn persoonlijke ervaringen.
Dat zijn de ervaringen van mijn Indonesische vrienden die toevallig zakenmensen zijn .
Ook van mijn Chinese vrienden , daar wordt echt behoorlijk gelobbyed .
Ben ooit meegaan praten met een paar jongens die thuis zijn in dat wereld.
Door mijn verblijf in Nederland heb ik de afgelopen jaren vaak aanbiedingen gekregen om mee te doen .
Is voor mij te moeilijk en soms ook te link , want dan heb je te maken met cowboys , en ik had een degelijk kantoorbaantje van 9 tot 5 .
Vakantiegeld , winstdeling , 13de maand en aanspraak op een klein pensioentje.
Betaal niet veel , maar wel voldoende om in een Lada te rijden en bij Lidl inkopen te doen.

Ik ga wel eens samen met zakenrealties kepiting telor goreng en ander seafood eten, zuipen in een leuke bar, naar een karoakeclub, waar ik absoluut niet van houdt, maar bepaalde relaties wel. Met anderen soms naar de kerk. Maar golfen, nee ik ben maar een gewoon handelaartje en heb totaal geen reden om mezelf meer dan dat te voelen. Komt nog bij dat ik een schurftige hekel heb aan patserigheid. Een netwerk bouw je al werkend op.

Trouwens als je goede handel bij een verkoper weet te liggen en je kent daar een koper voor, dan is de transactie bijna rond, heb je geen cent eigen geld bij nodig. Een goede transactie ga je samen vieren en/of iets drinken, zo doen de Chinezen het. Voor Javanen is bergengsi met alle onkosten die eraan verbonden zijn om “iemand” te zijn, zeer belangrijk. Ik heb geen zin om sociale jaloezie op te wekken, want die is heel erg op dit eiland, dus “low profile”.

Netwerk bouw je al werkend op.
In de meeste gevallen is het ook zo .
Daarom is het kwestie van lange termijn , keihard werken, inwerken °en soms ook inlikken .
Dat hangt ook af van wat je inbreng is , en van je papieren.

Tijdens mijn reis in Jan 2009 , kreeg ik een aanbieding via een chinese vriend die weer heb gekregen van zijn chinese vriend , zijn oude studiegenoot , die weer van een godmother kreeg om Money Changer te spelen.
Voorwaarde is dat ik 3 maanden in Jkt moet wonen° aanwezig te zijn .
Om controle uit te oefenen .
Ondanks dat ik via via kan krijgen en de spoeling behoorlijk dunner geworden is , kan ik toch aardig zakcentje krijgen. En Meneer Bos uit Den Haag hoeft het ook niet te weten .
Dat is voorbeeld van Netwerken , krijg je zo maar aangeboden , ik weet niet welke agentschappen ik in de afgelopen X jaar heb afgewezen .
Simpel feit omdat ik niet past bij dat wereld.
Vaak krijg je iets toegeschoven van oude studiegenoten of een mede geng lid .

Trouwens als je goede handel bij een verkoper weet te liggen en je kent daar een koper voor, dan is de transactie bijna rond, heb je geen cent eigen geld bij nodig

Mijn inziens is het een profiel van een PERANTARA , de nette benaming van een CALO.
Het is de profiel van een bemiddelaar.
Zie discussie in de Topic Bahasa Indonesia.
Daar kan je ook je portie nasi verdienen.

Goed meneer dan maar Calo, jij weet immers alles, ik zou me maar effies inhouden, je begeeft je weer eens voor de zoveelste keer op een gebied waar je geen verstand van hebt. De logica die boven is omschreven past niet in die veels te krappe pan van je.

Een Calo is een beroep dat zeer ongunstig bekend staat in Indonesia, dus zal ik maar mijn woorden snel terug nemen als ik jou was, er zijn grenzen.

Ik heb diverse opdrachtgevers die mij verzocht hebben naar bepaalde zaken uit te kijken, dat is alles. ja dan ben ik tussenpersoon en daar verdien ik goed aan, so what?

Ik ga eigenlijk steeds harder lachen om de kwalificatie “calo” die ik van de megalomane Surya heb opgetjapt gekregen. Ik ben al eerder corrupt door hem genoemd, hij weet immers alles. Iemand die een uitgebreide Indonesia ervaring bezit is een gevaar voor zijn Google kennis. Ik moet denken aan het moment dat er een telefoontje binnenkomt dat er dit of dat is opgedoken, waarvan je weet dat veel mensen dat graag in hun verzameling zouden willen hebben, maar er zijn slechts weinigen die het echt kunnen betalen. Een uniek stukje papier, bolletje goud, ruw gekapt zilver, Je informeert en als je denkt dat het iets kan zijn ga je er op af. Soms heel wat kilometers verder, dus reiskosten, hotel. Je gaat de handel (!) bekijken, dat is een moment van grote spanning, want is het echt of vals. Je moet ook een soort detective zijn, want je wil wel een beetje weten waar het vandaan komt. Een stukje geschiedenis bij iets zeldzaams wordt door de verzamelaar zeer op prijs gesteld. Het komt ook voor dat de verkoper een tussenpersoon is, zo werkt het in Indonesië. Mocht alles aan de voorwaarden voldoen die een potentiele opdrachtgever er aan stelt dan ga je voorzichtig naar de prijs vragen, daar schrik je uiteraard van, voor zeldzaamheden is geen vaste prijs. Lijkt de prijs zonder onderhandelen een beetje in de goede richting te leggen dan neem je contact op met iemand waarvan je denkt dat hij wel interesse heeft. Meestal is dat het geval want je kent de mensen. Je weet ook dat hij schrikt van de prijs, maar aan de toon van de onderhandelingen kan je ook merken dat hij de komende nacht slecht slaapt. Je weet dat het een “hebbert” is, daar stem je je verhaal op af. Daarna ga je het spel verder spelen. Je hoopt op een goede marge en niet dat er een patser uit Jakarta of Singapore opduikt die het object voor je neus wegkaapt, want dat zijn ook hebberts. Wordt er een accoord bereikt dan moet je zorgen dat het geld binnen een redelijke termijn binnenkomt, het object op een manier verzonden wordt dat je zeker weet dat het onbeschadigd aankomt. Als dat is gelukt en je telt alle biljetten van 100,000 Rp nog eens na die je aan de deal hebt overgehouden denk je bij jezelf, ik ben toch wel een goede calo, want je garandeert je transacties voor de volle 100%, dat doen immers alle calo in NL. Zo een zaak staat of valt met betrouwbaarheid.

http://www.dumpjeplaatje.nl/images/MIy26420.jpg

3 x reales d’ocho, reaal van achten of Spaanse matten, afkomstig uit een partij van 300 stuks afkomstig uit de Brantas rivier. Dit “geld” werd in de eerste eeuw van hun aanwezigheid door de VOC in Nederlandsch Oost-Indien gebruikt.

Ik hoop dat “Boomaap” zich niet laat afschrikken door die vervelende onderbrekingen van die Surya hier. Het is denk voor iedereen hier wel duidelijk dat Boomaap veel praktijkervaring heeft in Indonesië en daarom zijn postings reuze interessant zijn om te lezen. Die commentaren van die Surya zijn echt te lachwekkend. Nu weer die theorietjes van hem over hoe handel te drijven in Indonesië… Die vent snapt echt helemaal niet hoe het werkt daar!
Mijn advies aan Boomaap is dan ook: gewoon alle postings van die Surya negeren, doe net of het er niet staat!

Ik wil inhoudelijk terugkomen op de verschijnsel Perantara en Calo .
Dit is belangrijk voor mensen die zaken willen doen in Indonesia.
Voordat je het weet zou je lastig gevallen worden door een Calo .
Van een Perantara (middle man-bemiddelaar )kan je eventueel veel baat hebben . En zeker als je nieuw ben en de spelregels nog niet weet.

Ik maak hier duidelijk verschil tussen Perantara (Broker-middle man , bemiddelaar) en een Calo .

Als ik deze pasting lees is mijn associatie en ook van veel Indonesiers gelijk : CALO .
Reden : Het woord je
Trouwens als[COLOR=red] je goede handel bij een verkoper weet te liggen en je kent daar een koper voor, dan is de transactie bijna rond, heb je geen cent eigen geld bij nodig[/COLOR]

Voor de Indonesiers zijn zulke personen CALO , want ze hebben eigenlijk bijna niks geinvesteerd , behalve moeite.
Goed (mee)kijken en goed (mee)luisteren .Vandaar dat er soms sprake is van Uang Dengar .
De koper, verkoper en meestal is het de officiele Perantara(bemiddelaar) moet soms een klein deeltje van de courtage afstaand aan Calo’ s die zogenaamd moeite gedaan hebben en ook een deel v.d courtage opeist.

Dit wordt ook bevestigd :
Een Calo is een beroep dat zeer ongunstig bekend staat in Indonesia,

Vwb BoomAap , hij schreef :
Ik heb diverse opdrachtgevers die mij verzochthebben* naar bepaalde zaken uit te kijken, dat is alles. ja dan ben ik tussenpersoon en daar verdien ik goed aan,** so what?***

Als ik bovenstaande stuk lees ,** is het duidelijk** dat BoomAap geen Calo is , hij heeft duidelijk aangegeven dat hij in opdracht is / of op verzoek van opdrachtgevers

Daarom begrijp ik dit niet :
dus zal ik maar mijn woorden snel terug nemen als ik jou was, er zijn grenzen.

Die verschijnsel Perantara , zelfs Calo heb ik van dichtbij meegemaakt , toen ik goed bevriend raakte met veel Batakse studenten (40 jr geleden) ,en ook andere studenten die uit buiten Java kwamen.
Omdat Indonesia toen geen stufi (studie financiering) kende en en veel van de studenten ook geen rijke ouders hebben gaan sommigen in de handel . Soms als Perantara , soms als Calo.

En van Calo wort gezegd dat hun MODAL (kapitaal) alleen maar hun
“Dengkul” , de zgn MODAL DENGKUL.
Vrij vertaald , de benenwagen , dengkul betekent eigenlijk knie-en.

Nir Ziel,

Afschrikken dat niet, maar soms krijg ik de neiging om te vomeren. Ik lees dan de berichten van SA als afkomstig van een gewoon iemand en denk dan vaak dat ik iets onnatuurlijks aan mijn fiets heb hangen. Ik realiseer me niet lang daarna dat ik eigenlijk erg veel medelijden met hem heb, de hele dag in dat vervelende Amsterdam Noord achter zijn PC’tje, hardop voor zich uit dromend “Je suis l’Indonesie”. Ik had laatst de link van dit forum naar een bevriende psychiater die in het Slotervaartziekenhuis werkt opgestuurd. Die had het over een “megalomaan karakter”. Nou ben ik niet zo bekend met al die medische termen, maar toen ik de betekenis van die term had opgezocht begreep ik het volkomen, dus mededogen is wel op zijn plaats, maar daarbij op je hoede, dat ben ik echter altijd voor Javanen. Dus niets aan het handje.

:zon02:

NB voor SA, toen ik hier Calo werd genoemd was ik even pissig, maar op dat moment realiseerde ik mezelf niet uit wiens kibor dit vloeide. U mag mij alles noemen, ik weet wie het zegt, u schijnt dat nodig te hebben om te schitteren hier, silahkan zou ik zeggen, hoe lelijker de kwalificatie hoe beter.:smiley: