Mantsjoerije

In oktober naar China.

Ik zit te denken om dit gebied, Mantsjoerije, te gaan bezoeken. Ik las dat dit gebied nog wat minder bekend is dan de rest van China.

Heeft iemand hier ervaringen met reizen in dit gebied?

Mantsjoerije.Ik was daar in 2010. Als je interesse in geschiedenis hebt, is het leuk gebied. Dit gebied was in de vorige eeuw decennia lang door de Japanners bezet.

In Harbin heb je o.a. Russische architectuur, musea over de Japanse bezetting en nog meer. De stad heeft de kenmerkenvan een Russische stad. Het ligt dichtbij Korea dus de stad heeft een Koreaanse wijk.
In Changchun heeft niet zoveel bezienswaardigheden. Het is nu een (auto)industriestad. Het was vroeger de residentie van keizer Pu Yi namens Japanners. Dus 1 dag is meer dan genoeg. Vrolijke mensen en de stad, met 1 milj inwoners is vergeleken met andere steden niet zo groot.
Shenyang heeft veel historie. Hier komen de nakomelingen, de Mantsjoes van de laatste Dynastie, de Qing vandaan.
Ik begon in Harbin en zo naar beneden naar Changchun en Shenyang. Dit deed ik met de trein.Van Shenyang naar Beijing deden we per vliegtuig. Per trein is het langer dan 6 uur.

Verder spreken ze een dialect, Dongbei. Moeilijk te verstaan. Een beetje brabbel Russisch.

Dank Brian! Hier kan ik weer wat verder mee.

Het lijkt me een interessant gebied. Eerlijk gezegd niet zozeer vanwege de historie. Maar meer omdat het niet het geijkte gebied is waar veel mensen heen gaan, zoals Xi’an, Chengdu, Dali etc.

Ik ga voornamelijk om te fotograferen. Dat kan natuurlijk overal prima in China. Maar zodra het minder toeristisch is is het toch wat leuker. Het nadeel is dan wel dat je weinig mede-reizigers zal ontmoeten. Of valt dat toch wel mee daar? Zijn daar veel in de steden die je noemt? ( zal zelf ook even checken uiteraard )

Verder begin en eindig ik in Peking. In 2009 was ik al in Peking voor een dag of 4. Dus daar hoef ik deze keer niet al te lang te blijven.

Graag gedaan.

Ok, dan sla je de stad Changchun over. Daar staat alleen het historische paleis.
Ik ben daar een dag maar gebleven en toen snel doorgereisd naar Shenyang.

In de provincie Heilongjiang heb je Nationale Parken en de Yabuli.
Op de Yabuli gaan de Chinezen op wintersport vakantie. Kan je daar mooie plaatjes schieten.
Daar zou je hooguit expats en zakenlui op zakenreis tegenkomen. Bijna geen westerse toeristen.

De provincies Liaoning en Jilin hebben ook mooie Nationale Parken.

Voor meer info op wikitravel:
http://wikitravel.org/en/Heilongjiang
http://wikitravel.org/en/Jilin
http://wikitravel.org/en/Liaoning

Dank! Ik zit nu met het volgende idee in m’n hoofd qua route.

Peking.

Boot naar Dalian vanaf Tianjin. Ik vaar eigenlijk nauwelijks op m’n reizen. Lijkt me leuk!

Dalian

Dandong. Het lijkt me tof om in de buurt van Noord Korea te komen.

Shenyang.

Jilin ( ShangBai mountain )

Harbin

Weer terug naar Peking voor de vlucht naar NL.

Ik heb 20 dagen. Voor mijn gevoel is deze route wat te lang, of in ieder geval te gehaast. Of teveel reizen in te korte tijd. Kan jij daar wat zinnigs over zeggen Brian? Of iemand anders wellicht.

Heb eerlijk gezegd nog niet goed uitgevogeld wat er nu allemaal precies te zien is op deze route. Maar voor mij geldt het avontuur meer dan mooie gebouwen bekijken. Dat herinner je je uiteindelijk het minste op een reis.