Reis langs de grens met Noord Korea

Het lijkt me interessant en fascinerend om langs de grens met Noord Korea te reizen.

Te beginnen vanaf Peking, dan naar Dandong…verder langs de grens en dan afbuigen naar Harbin.

Gezien de gespannen situatie nu met Noord Korea en de VS vraag ik me wel af of dat verstandig is.

Als het überhaupt al verstandig is?

Ik denk niet dat je je veel aan hoeft te trekken van de spanningen tussen de VS en NK, dat is voornamelijk een politiek spelletje. En als je het land niet in gaat krijg je er sowieso niet mee te maken.

Wat ik me wel een beetje afvraag hoe interessant een dergelijke trip zou zijn. Vanaf de brug bij Dandong kan je een glimp van NK opvangen, en met een bootje zou je nog wat dichterbij kunnen komen, maar dat is het dan ook wel. Op andere plaatsen zal je waarschijnlijk helemaal niks noemenswaardigs zien. Interessanter is wellicht om de invloed van de Koreaanse vluchtelingen/migranten/gastarbeiders in die regio te zien, en van wat ik gehoord heb is het ook bij uitstek de regio om de traditionele Noord-Koreaanse keuken te proeven (in China niet gehinderd door een chronisch gebrek aan ingrediënten…).

Het schijnt wel mogelijk te zijn Changbai shan te bezoeken, de Chinese helft van Mt. Paektu. Volgens de officiële lezing is dat de geboorteplaats van Kim Jong-Il, maar het is ook gewoon een verdomd mooi plaatje:

Wat wellicht ook wel een interessant is: je kan tegenwoordig vanuit Dandong een dagtrip naar Sinuiju maken, de stad direct aan de overkant van de rivier. Dan steek je per bus de rivier/grens over, breng je een dag in Noord-Korea door, en 's avonds ben je weer terug in Dandong. Bij Koryo Tours kost dat je 2290 RMB (incl. visum), ik weet zo niet of andere organisaties een dergelijke trip ook aanbieden.

Dank!

Ik weet zelf ook nog niet of het de moeite is. Het is op dit moment meer een idee dan een uitgezocht plan. Maar het idee om daar te zijn/rond te kijken vind ik tof.

De oversteek naar NK klinkt tof!! Wel erg duur… weet niet of ik dat het waard vind… Wel tof idee!!

Helaas heb ik maar 20 effectieve dagen. Kort, maar tis niet anders.

Het plan tot nu toe is :

Peking ( daar was ik al eens eerder , hoef ik niet lang te blijven )
Vanaf Tianjin de boot naar Dalian.
Dalian
Dalian –> Dandong
Dandong… vanaf daar verder langs de grens
Of ;
Richting het noorden naar Shenyang
Jilin - Changbai Shan
Harbin
Terug naar Peking ( ik vlieg vanaf daar weer terug )

De bootreis en de reis van Harbin naar Peking zijn behoorlijke tijdrovers.

Wellicht is het plan van de boot heel onlogisch maar ik vaar eigenlijk nooit tijdens mn reizen, dat lijkt me nu eens leuk. Maar het is geen absolute must.

Is dit een beetje logisch plan?

Het gaat mij vooral om het avontuur dan zoveel mogelijk bezienswaardigheden te zien in korte tijd. Fotografie is het grootste doel, de mens in het bijzonder. Gebouwen zie ik wel op andermans foto’s :slight_smile:

Ik heb zoiets in 2015 gedaan.
Van Beijing naar Harbin gevlogen. Daar een paar dagen. Best een aardige stad. Hostel in de buurt van de centrale voetgangerswinkelstraat.
Met de trein naar Shenyang, daar een hotel aan de zuidkant van het imperial palace.
Met de langzame trein naar Dandong. Kun je inderdaad goed (Noord)-Koreaans eten.
Interessante verhalen onderweg in de trein van een handelaar met Noord-Korea over o.a. het ‘vriendschappelijke’ beleid van China voor Noord-Koreaanse vluchtelingen.
Zorg dat je je aan de regels houdt bij de grens, daar stond een komisch bord met wat je niet mag doen.
Dan kun je de bus naar Dalian nemen.
Weer terug naar Beijing per trein.
Lijkt me geen probleem om in die regio te reizen.

Het zijn niet de meest fotogenieke provincies, maar dit was mijn tiende reis en ik heb al heel veel van China gezien. Voor mensen fotograferen is het westen en zuiden veel interessanter.

Johan

Dank Johan,

kan ik wat mee.

Fotografie is altijd het belangrijkste op m’n reizen dus ik ben dan ook benieuwd waarom die regio minder fotogeniek is. Veel saaie moderne bouw? In het westen en zuiden meer de mooie geleefde gezichten?

In 2009 was ik deels in het zuiden. Dali, Li-Jang, Yangshuo, Shangri La.

Het westen is ook nog een optie. Al moet ik dan wel weer een binnenlandse vlucht boeken denk ik. Wat zou je in het westen aanraden?

China is nooit echt saai, behalve dan dat steden steeds meer op elkaar beginnen te lijken en hoogbouw als paddenstoelen uit de grond schiet. Veel steden verliezen daardoor hun aantrekkingskracht en het ‘avontuur’ neemt af.

Van het westen zijn bijvoorbeeld de regio’s ten westen van Chengdu bijzonder te noemen. Autonome Tibetaanse Prefecturen, met veel bergwegen en kloosterdorpen.

De route van Chengdu naar Lanzhou is ook mooi. Kun je combineren met natuurparken. Ik zou dan extra dagen inplannen voor Xiahe (met een gigantisch kloostercomplex) en overnachten in het Nirvana Hotel (Nederlandse eigenares, zie Facebook). Heel veel Tibetanen zie je daar zonder dat je Tibet in hoeft.

Een andere mooie route is van Van Guiyang via Kaili en vele Miao en Dong minderheidsdorpen (schitterend!) naar Guilin reizen (of andersom). Veel interessanter dan Yangshuo, maar ook lastiger omdat je lokale bussen moeten nemen en moet weten waar je overstapt op de bus voor het volgende traject. Van dorp naar dorp heb ik hier al eens twee weken over gedaan. De dorpen hebben vaak houten hotels voor enkele euro’s (wel kamers met eigen badkamer). Mooi om rond een festival in te plannen.

Wanneer je goed zoekt met Google, dan vind je wel voorbeeldroutes.

Houd het reistempo laag en neem de tijd voor het verplaatsen, want reizen in die gebieden gaat niet zo snel.

Johan

Dank voor je tips Johan!

Ik vind het lastig allemaal, jouw routes klinken goed. Ik heb daar denk ik alleen te weinig tijd voor. Zo’n 20 effectieve dagen.

Ben het vooral eens met het laatste wat je zegt zoveel mogelijk zien in weinig tijd is geen vakantie. ( voor mij )

Volgens mij moet je zonder weinig problemen langs de grens kunnen reizen. Verwacht echter niet dat je andere buitenlanders tegenkomt…

Ik weet niet wanneer je wilt gaan, maar de winter duurt lang in Heilongjiang, Jilin en Shenyang. Van november tot april kan je wel sneeuw verwachten en temperaturen van -20C & -30C. In Harbin kan je dan wel mooi het ijsfestival bezoeken.

Je zegt dat de reis van Harbin naar Beijing lang duurt, maar als je een slaaptrein neemt vertrek je om 20:00 en kom je om 06:30 in Beijing aan. Met een hogesnelheidstrein is het zo’n 7 uur.

Mijn idee skip ik maar. Moest noodgedwongen mijn ticket verzetten naar eind oktober. In de regio van Mantsjoerije is de winter dan allang begonnen. Daar heb ik niet zo’n trek in :slight_smile:

Ik ga het toch doen, de route door Noord Oost China.

Peking - Harbin - Mudanjiang - Yanbian - Bahia - Dandong

Ik heb zo’n 20 dagen. Dus of ik het allemaal ga halen betwijfel ik. Maar dat zie ik ter plekke wel. De trein naar Harbin en Mudanjiang zijn al geboekt ( bevestiging van China DIY dat het lukt )

Peking was ik al eens eerder dus daar blijf ik kort. Harbin dag van aankomst, daarna 1 volle dag, dag erna vertrek. Vanaf daar bekijk ik het wel.

Iemand tips? Dan hoor ik ze graag.

Ik Harbin zou ik Zhongyang Dajie (winkelstraat in Russische stijl), gelijk Sofia (kerk), Stalin & Zhaolin Park, Songhua (rivier) en de oude spoorbrug bezoeken. Dat moet wel op een dag lukken, wel aardig wat lopen.

Het nieuwe theater is ook wel mooi om te fotograferen.

’s Avonds kan je ook naar Hexing Lu gaan om de grootste nachtmarkt van Harbin te bezoeken. Hier kan je veel snacks proberen, al is het in de winter wel een stuk kleiner, dan zomers.

Het is nu al -15C in Harbin, dus accu’s (telefoon/fototoestel lopen snel leeg. Het is wel handig, als je een powerbank ofzo meeneemt.