Wat voor reis zou jij in 2014 naar Noord-Korea willen maken?

Noord-Korea is weliswaar al jarenlang door toeristen te bezoeken, maar tot voor kort waren de reismogelijkheden tamelijk beperkt: individueel of in een groep (in beide gevallen verplicht begeleid door twee gidsen en een chauffeur) per bus het land door, met een vrij gering aantal bestemmingen buiten Pyongyang. En vooruit, voor wie wilde was een chartervlucht naar Mt. Peaktu ook nog wel mogelijk.

De laatste jaren waren er sporadisch al wel eens wat aparte reizen, zo was er in 2012 reeds een eerste fietsreis door het land, komend jaar behoort een een dergelijke reis opnieuw tot de mogelijkheden. Recent zijn er echter steeds meer van dergelijke ontwikkelingen gaande, waardoor de reismogelijkheden een stuk uitgebreider worden.

Zo zal er komend jaar voor het eerst een groep** per slaaptrein** een groot deel van het land door reizen, inclusief een aantal gebieden die tot nu toe ontoegankelijk waren. Tijdens deze reis zullen er ook ritjes gemaakt worden met de stokoude trams en trolleybussen van Pyongyang, iets wat voorheen ondenkbaar was.

Ook nieuw zijn wandelreizen waarbij indien gewenst enkele nachten in natuurgebieden gekampeerd kan worden. Ook hierbij kom je op plaatsen waar tot voor kort geen toerist ooit was geweest.

Voor wie een “lange” reis door Noord-Korea toch niet ziet zitten zijn sinds dit najaar vanuit het Chinese Dandong ook dagtrips naar Sinuiju mogelijk, een grensstad waar een ieder die Noord-Korea per trein verliet weliswaar enige tijd doorbracht voor de douane, maar daarbij de trein niet mocht verlaten. Voortaan is het ook mogelijk hier een nacht te verblijven, zowel als verlenging van een reguliere rondreis als bij een korte trip vanuit Dandong. Dit is verreweg de goedkoopste manier om Noord-Korea te bezoeken,

Wie al eerder het land heeft bezocht maar nogmaals wilde gaan zal zijn opgevallen dat praktisch alle groepsreizen in basis sterk op elkaar lijken, en eigenlijk allemaal gericht zijn op mensen die het land voor het eerst bezoeken. Vooruit, je kan al een paar jaar naar de afgelegen Rason Free Trade and Economic Zone nabij de Russische grens, maar in andere gevallen was je voor een vervolgreis welhaast aangewezen op een individuele maatwerkreis, wat echter als je geen medereizigers kan vinden al snel een kostbare grap wordt. Ook daar komt nu verandering in met een “Veteranenreis”, waarmee de meeste gebruikelijke bezienswaardigheden worden overgeslagen. Tijdens die reis bezoek je dan onder meer een kerkdienst(!), het (nagebouwde) geboortehuis van de moeder van Kim Il-Sung, diverse fabrieken, de stad Haeju en een nabijgelegen natuurgebied, en zelfs de Noord-Koreaanse variant op McDonald’s.

Hoewel de status ervan momenteel nog wat onduidelijk is wordt er momenteel blijkbaar ook hard gewerkt aan een wintersportgebied, al is het laatste wat ik hierover gehoord heb dat de Zwitserse skiliften wegens embargo’s niet geleverd zouden kunnen worden. Dus wellicht nog wat voorbarig, maar als het even meezit kan je komend jaar dus gaan après-skiën met soju en makgeolli in plaats van gluhwein en Jägermeister…

Tot slot nog het grootste vraagteken, het Ryugyong Hotel. Twee decennia lang een 330 meter hoog stuk betonrot dat de skyline van Pyongyang domineerde, maar inmiddels is de buitenkant geheel afgewerkt. Ruim een jaar geleden maakte de Duits/Zwitserse luxe-hotelketen Kempinski bekend dat zij het hotel hotel zouden gaan uitbaten, geheel naar westerse 5*-standaard. Dit jaar hadden de deuren al geopend zullen worden, maar vanwege de politieke spanningen is dit vooralsnog uitgesteld. In 2014 dan wellicht toch wel?

Op welke manier zou jij Noord-Korea willen bezoeken?

De gewone~ en de rondreis per slaaptrein spreken mij nog het meest aan.

Goed om te lezen dat de mogelijkheden zich flink aan het uitbreiden zijn, want deze bestemming staat nog altijd hoog op mijn lijstje.

Een uitgebreide gewone rondreis lijkt me geweldig! Zou er graag eens gaan kijken.

Ik zou bijna vragen wat jullie dan nog tegenhoudt, maar bij Zaan zie ik al vier acceptabele redenen :biggrin:

Hoewel ik me had voorgenomen komend jaar eens wat “nieuwe” bestemmingen te gaan bezoeken zit ik stiekem toch wel serieus aan die treinreis te denken. Per slot van rekening ben ik toch wel een beetje treinenfanaat, maar ook los daarvan lijkt dit me een mooie manier om stukken van het land te zien die tot voor kort niet of nauwelijks toegankelijk waren, en sowieso zie je vanuit een trein toch veel van het land. Komt nog bij dat die reis zich mooi laat combineren met een bezoek aan Sinuiju.
(daarnaast heeft die reis een vertrekdatum die mooi aansluit op de Beijing Auto Show, een andere afwijking van me…)

De veteranenreis lijkt me ook zeker interessant, weliswaar kom je dan op zich nog niet eens in zoveel nieuwe steden, maar de bezienswaardigheden die je bezoekt zijn wel grotendeels nieuw. Daarnaast gaat het minder om de grote propaganda-musea en monumenten die de reguliere rondreizen domineren, maar draait het meer om het gewone leven, tenminste zoals het regime ons dat wil doen geloven.

Tot slot had ik zelf de Rason-reis aangevinkt, maar dat is toch een beetje een twijfelgeval. Ja, het is een uniek gebied in de zin dat er praktisch niemand ooit komt, maar ergens heb ik ook het gevoel dat dat welhaast ook de enige reden is het gebied te bezoeken.

Ik ben ook nog lang niet klaar in dat deel van de wereld, dus het zal er vast eens van komen :biggrin:

Onlangs gelezen in Noord Hollans dagblad
2 familieleden van de leider van N korea voldeden niet naar zijn wens
zijn naakt in een ijzeren kooi gezet en verscheurd door een troep uitgehongerde jachthonden
wil ik dan naar dit land Neeeee!!!

Het ging allereerst alleen om zijn oom, die daarnaast een van de meest vooraanstaande politici was. Toen Kim Jong-Un net aan de macht was werd er vaak getwijfeld wie van de twee nu eigenlijk de touwtjes in handen had, die twijfels zijn bij deze de wereld uit geholpen…

Dan het hondenverhaal, dat is de wereld in gebracht door een van de meest onbetrouwbare Hong Kongse roddelkranten, die zelf enkele dagen later die keutel weer hebben ingetrokken. Tussentijds is het bericht opgepikt door een Singaporese roddelkrant die het in het Engels vertaald heeft, welke weer de enige bron van alle westerse media is geweest. Dat zelfs de Zuid-Koreaanse media, die normaal gesproken juist smullen van dergelijke berichten over hun Noorderburen, dit bericht totaal genegeerd hebben is veelzeggend. Niet dat het goed met die oom is afgelopen overigens, betrouwbaardere bronnen melden dat hij “gewoon” voor een vuurpeloton, of mogelijk met luchtafweergeschut, doodgeschoten is.

Uiteraard nog altijd gruwelijk, dat vooropgesteld. Dit soort zaken zijn ook wel inherent aan dictaturen, nieuwe leiders laten eenmaal in het zadel meer dan eens hun politieke concurrenten uit de weg ruimen. Maar ook zonder dit geval zou toch wel duidelijk zijn geweest hoe monsterlijk dat regime is. Ik heb persoonlijk meer te doen met de gewone bevolking die al ruim 60 jaar zwaar onderdrukt wordt, dan met die oom die zijn leven lang juist tot de hoogste rangen van de onderdrukkers behoorde.

Ik kan desondanks prima begrijpen dat dit soort gebeurtenissen mensen afschrikken het land te bezoeken, het is ook absoluut geen bestemming voor iedereen. En wie wel gaat zal zich ten alle tijd moeten blijven realiseren dat er ontzettend veel mis is, hoe hard ze dat middels propaganda ook proberen te verbergen. Ik zal ook nooit begrijpen hoe iemand als Dennis Rodman, die momenteel samen met een stel andere oud-basketballers in Noord-Korea zit voor een demonstratiewedstrijd, het in zijn achterlijke kop haalt Kim Jong-Un een goede vriend te noemen.

Een reis naar Noord-Korea maak je niet (ik niet tenminste) om het regime te steunen, ook al is dat in financiële zin onvermijdelijk. Zo’n reis maak je om met eigen ogen de erbarmelijke situatie te zien, om te zien hoe de mensen er ondanks dat regime toch hun leven proberen te leiden. Want dat zijn nu net de kanten van het land waar de westerse media totaal geen aandacht voor heeft, die zijn uitsluitend geïnteresseerd in sensatieberichten zoals dat hondenverhaal en uiteraard het gebruikelijke politieke geschreeuw. Daarom vond ik het ook zo geweldig dat Floortje Dessing een paar jaar geleden daar geweest is, zij liet Noord-Korea zien op een manier die zelden eerder op de Nederlandse TV is geweest.

Hallo Wizardofoss
bedankt voor je reactie hier kan ik wat mee
mieke

Dat lijkt mij wel wat zo’n slaaptrein.Vandaag op de vakantiebeurs wat info over N.korea meegenomen.
Dus wie weet is onze volgende reis wel een Noord-Korea reis inplaats van een Japan-reis.

De, ik werp het regime omver en bevrijd alles gevangenen uit de slavenkampen reis, die wil ik best maken.

Het is dat ik de items in de poll niet kan aanpassen (toch?), anders had ik hem toegevoegd.

Klinkt op zich als een prima plan, maar ik zou dan wel een goede reisverzekering nemen, en dan vooral de voorwaarden aangaande repatriëring goed doornemen…