Maleisië en nu?

Na een geweldige reis van een maand vorig jaar naar Thailand, gaan we dit jaar eind sept/okt waarschijnlijk naar Maleisië.
Als het even meezit 24 dagen, en die willen we verdelen over het schiereiland en Sabah en Sarawak.
Nu sliepen we in Thailand meestal in kleine goedkope maar schone hutjes/hotelletjes met airco en warm water voor €17,50. Kunnen we zulke prijzen en accomodaties ook makkelijk vinden in Maleisië zonder te reserveren?
En die binnenlandse vluchten met Air Asia, als je deze nou niet boekt, zijn ze daar ter plaatse op korte termijn nog wel te boeken? Of zit dan alles vol en is heel duur…
En moet je echt alles vantevoren bespreken als je de nationale parken in wilt? Zoals de Taman Negara? Of kun je dat makkelijk ter plekke doen…
En we willen heel mooi snorkelen, wat is dan de beste streek? Helaas mag ik niet duiken, dus waar is het zicht goed en het koraal niet te diep?

En wie heeft tips voor een leuke route?

groetjes Willy

Ja hoor, je kunt goedkoop en proper logeren in Sarawak en in Sabah betaal je misschien iets meer i. v. m. Sarawak, maar ook daar is genoeg keuze. Airasia houdt regelmatig promoties op internet. Er is er pas een geweest, ik heb mijn vlucht van KL naar KK (Kota Kinabalu) geboekt voor slecht € 50 retour dan nog wel! Dit betekent dus wel dat je een beetje vooraf plant. Wil je echt op vluchten besparen dan teken je een reisplan uit en dat geeft je een groter budget ter plaatse te besteden.
Normaal krijg ik bericht van een volgende promotie en dan zal ik jullie zeker via deze weg berichten.
De eilanden voor KK zijn uitgelezen om te snorkelen, maar neem eens een kijkje op de website van Sabah (je vindt ze alle via Google) maar let wel op dat de meeste duikoorden in Sabah een stuk duurder zijn dan elders.
In Sarawak is volgens mijn info weinig of geen gelegenheid om te snorkelen of te duiken, hier kun je wel de mooiste jungle-wandelingen maken en de meeste dieren zien. Vergeet zeker niet een stukje cultuur mee te pikken : 1. bezoek het Sarawak Cultural Village en 2. maak een tocht naar een Iban-longhouse met minimaal één overnachting.
Sarawak heeft ook de beste!!! keuken van heel Maleisië…

Taman Negara kun je zonder reservatie bezoeken. Zeker in de periode dat jullie gaan, zal men je graag zien komen en gaan jullie veel ruimte hebben.
Er zijn enkele goede slaapgelegenheden en voldoende restaurantjes vlak in de buurt van het park. Je hebt wel permits nodig voor het park zelf, maar de meeste van de hotelletjes kunnen je zeggen wat te doen en waar te gaan.

hoi willy,

Wij zijn 3 jaar geleden in sabah en sarawak geweest. Accomodatie is prima te doen, ook ter plekke te regelen. vanuit KK zijn wij naar manukan ( een van de eilanden van het NP) gevaren en hebben daar prima gesnorkeld. Het koraal ligt vlak voor de kust.
Als je bv. naar Mulu NP zou willen, dan is het wel van belang van te voren te reserveren. Het park is alleen per vliegtuig te bereiken en er is zover ik weet eigenlijk maar 1 accomodatie te vinden. ( en die is uitstekend) Dit is wel een stuk duurder als de door jou genoemde prijzen maar het is net wat je hiervoor over hebt. Wij vonden het zeer de moeite waard.
Het zelfde geld eigenlijk voor Baku NP. Dit is voor 1 dag te bezoeken of je kunt een huisje huren. Accomodatie is zeer basic maar de natuur en neusapen ( als je ze ziet) maakt het allemaal dubbel en dwars waard. Let op er is maar weinig accomodatie beschikbaar.

Groetjes en veel plezier.

Heeft Iemand Weleens Gesnorkeld Of Geduikt In Maleisie? Wil Dit Jaar 2008 Dat Gaan Doen?

We zijn inmiddels in Maleisië geweest en hebben een rondreis gemaakt door het vasteland en door Borneo. Vantevoren hebben we tickets geboekt via Airasia, echt spotgoedkoop.Soms was dit jammer, omdat we op sommige plekkern liever wat langer waren gebleven en andere plekken weer korter. We hebben gesnorkeld bij de Perhentian eilanden. Als je met een trip gaat met een gids, ga je naar plekken toe waar iedereen zijn bootje neerlegd,maar dat zijn ook de plekken waar wat te zien valt.Veel koraal is toch verwoest door de visserij. We hebben daar mooie schildpadden gezien, haaien, prachtig koraal en vele kleuren vissen.
Bij Kota Kinabalu op Borneo hebben we ook gesnorkeld, geen mooi koraal gezien,maar wel veel vissen, met name veel soorten Nemo’s en die vind ik echt geweldig.
En bij Turtle island bij Sandakan hebben we gesnorkeld,maar dat was niet lang te doen omdat het eb werd om 14.00 uur en het dan te ondiep werd.
Wat veel mensen deden (wij niet door tijdgebrek) was een trip naar Sipadan, erg duur,maar erg de moeite waard. Met name ook voor duikers. Staat in de top 5 van beste locaties ter wereld.
groeten Willy