Maleisië, vooraf regelen of op de bonnefooi

Hi,

Ik zou graag wat ervaringen horen van mensen die al eerder in Maleisië zijn geweest en niks van te voren hadden geregeld. Wij zijn gewend om zo te reizen, maar het kan nogal per land verschillen of het te doen is.
Ons plan is in ieder geval te starten vanuit KL, korte stop in Melacca, Selangor, Cameron Highlands, Taman Negara, Penang, Belum rainforest, Kota Bharu en Perhentian. Vanuit daar een vlucht terug naar KL of met een bus.
Graag iedeën, tips en ervaringen!
Groetjes,
Berith:zon02:

In welke maand willen jullie gaan?

In het hoogseizoen is het soms iets drukker, en soms zit het hotel van je eerste keus vol. Als je genoegen neemt met de buren dan zijn er volop alternatieven, maar wil je perse een bepaald hotel dan kun je beter de dag vantevoren even bellen. Alles in Nederland vastleggen zou ik echter niet doen.

1 like

Hi,

We gaan volop in ons hoogseizoen. We reizen namelijk ook met onze zoon van 11. We verdiepen ons niet teveel vooraf in hotels, wel onderzoeken we of er voldoende mogelijkheden zijn. Dus het hotel bij de buurman zal vast volstaan.

Ben jij er zelf ook geweest? Hoe kom je het makkelijkst van A naar B? Auto, auto met chauffeur, bus, trein?
Allemaal vragen waar ik tot nu toe nog niet echt een duidelijk antwoord op heb gevonden.

Gr.
Berith:zon02:

Ik ben een paar keer in Maleisie geweest, 5 jaar geleden voor het laatst. Dit is het verslag van mijn eerste reis: IkReis - Mijn route door Maleisië.

Als je naar Borneo wilt, zou ik vliegen. Als je echt haast hebt, zou ik vliegen, maar Maleisie overland is heel goed te doen. Als je wilt vliegen kun je soms goedkope tickets vinden op www.airasia.com.

Je kan er voor kiezen om met de auto van A naar B te reizen, ieder hotel kan je wel helpen aan een auto met chauffeur. (Ik kan je niet de actuele prijzen geven.) Zelf reis ik echter liever met het openbaar vervoer. Dit is goedkoper, maar het is ook een goede en leuke manier om met de lokale bevolking in aanraking te komen. Openbaar vervoer is goed geregeld, er rijden meerder bussen per dag tussen de grotere plaatsen. Hier en daar rijden ook treinen, maar ik heb nooit de trein genomen in Maleisie. Treinen zijn in Azie meestal langzamer dan bussen, en rijden minder frequent, maar je hebt meestal prachtige uitzichten!

Als je naar Taman Negara wilt, kun je het best in KL een tourtje boeken. Dat is dan inclusief busje erheen, en de boot.

1 like

Wellicht dat je op de Perhentians wel iets vooraf zou moeten boeken. Accomodaties daar zijn in het hoogseizoen toch wel beetje beperkt

Wat is het hoogseizoen voor Maleisië ?

Google is je vriend.

Het hoogseizoen is in juli - augustus. Veel Europeanen die zomervakantie hebben, maar ook mensen uit de Golfstaten. Die laatsten zitten met name in de duurdere accomodaties in bv KL.

1 like

En natuurlijk ook niet te vergeten dat het ook hoogseizoen is omdat Maleisië gedurende juli/augustus ook qua weer een prima bestemming is om te bezoeken, omdat dan de droge periode is.

In Thailand zie je ook dat gedurende de droge periode het het drukste is. Daarna komen pas de maanden juli/augustus wegens de vakantieperiode van Europeanen e.d.

Je kunt prima reizen in het hoogseizoen zonder iets vooraf te boeken. Dat hebben wij vorig jaar gedaan en nergens problemen gehad.

Wat wel handig is om ervoor te zorgen, is dat je op tijd in het hotel arriveert (dus voor 14u). Wij kwamen bijvoorbeeld pas om 19u op de Perhentians aan en toen hebben we drie hotels af moeten gaan, voordat we iets vonden dat aan onze wensen (eisen?) voldeed.

Dat ligt wel heel erg aan waar je naartoe gaat. Duiken op Sipadan of beklimming van Mt. Kinabalu (Beide Borneo) gaat je niet lukken op de bonnefooi

hallo ik ben al 3 keer op de bonnefooi naar maleisie geweest ,heb alleen via internet een vlucht geboekt ,via agoda een hotel voor een paar nachten in kl.en van daar alles zelf geregeld ,in nederland heb ik alleen wel verblijven telefoonnummers etc ,een sim kaart gekocht is niet duur en je kan bellen om een plek te recerveren als nodig of evn van te voren te bellen of er misschien plek is .bussen en taxi’s gaan overal naar toe ,bus is wel goed koper ,in taman negara kun je goed verblijven bij travellers home .als je van te voren belt komen ze je ook wel op halen ,je kan ook mailen ,de bootjes kunnen vol zijn maar er zijn er veel kans dat er geen meer gaat is wel aanwezig .maar wij zijn van kl met taxi naar travellers gegaan .is wel wat duurder,boek niet in nederland via reisbureau dat is vaak duurder ,in malieisie is via internet hotelregelen vaak goedkoper dan zo binnen vallen ,ik zou lang tenghna vermijden .perhentian besar is geweldig voor snorkelen ,zo van het strand ,slaap plaatsen zijn wel beperkt ,maar wij hebben eerst bij mamma gezeten was niets en de dag er op zijn we naar de reef geweest konden de dag erna zo terecht.soms zit je een nacht ergens en alsje dan de volgende dag verder vraagt is er vaak wel plek ,gewoon lobbieen ,maleisie is een prachtig land met veel mogelijkheden.maar hou er wel rekening mee dat je van plek naar plek wel bijna een dag en soms en hele dag kwijt bent .de afstanden zijn erg groot ,ik hoopdat je hier wat aan hebt veel succes

Hoi,

De vluchten met air asia,kun je die goedkoper te plaatse boeken?

Absoluut niet! Hoe eerder je boekt, hoe beter. Prijzen kunnen soms wel 10 keer hoger worden.

Hallo Berith,

Persoonlijk vind ik Maleisie een van de gemakkelijkste landen om op de bonnefooi te doen, er wordt goed engels gesproken dus je hoeft niet met handen en voeten te werken. Over je vraag m.b.t. vervoer, ik ben onlangs geweest en heb toen een auto gehuurd en een rondreis (ongeorganiseerd) vanaf kuala lumpur het vaste land over gedaan. Dit is erg goed te doen (navigatiesysteem is wel handig aangezien de kaarten behoorlijk slecht zijn) wegen zijn heel goed en doen niet onder voor menig europees land. Qua verkeersdrukte en chaos vond ik het erg meevallen dus het kan een tip zijn om dit te overwegen.

Fire Fly is trouwens vaak de goedkoopste airline, zijn de lowcost variant en een echte aanrader!

Fijne reis! groetjes Marjolein

Hallo,
Wij gaan in Juli naar Maleisie en verblijven daar ongeveer 16 dagen, de ticket is inmiddels al geboekt, nu willen we natuurlijk naar Taman Negara en de Camaron highlands.
Weet iemand of het echt nodig is om het van te voren te boeken vanuit Nederland of dat we dit kunnen doen in KL (waar we landen), ze vragen bij maleisie online voor 2 nachten TN en 2 nachten CH +/- 450 euro voor 2 personen, uiteraard met vervoer, weet iemand of dit goedkoper kan in Maleisie zelf?
We willen onze reis eindigen op langkawi, heerlijk zonne en duiken! Moeten we hier van te voren een hotel boeken ivm hoogseizoen of op de bonnefooi?

Als iemand hier meer over weet, laat me het weten!!!:zon02:

Groetjes,

Rob

hallo ik adviseer je niet in nederland te boeken ,je kan met de bus naar tamanegara ,naar de bootjes ,wij waren ,met de taxi gegaan voor 70 euro ,is ook wel veel maar die bracht ons gelijk naar het verblijf ,wij waren in travellers home bevalt erg goed ,is all inn je eet sóchtends en svonds gezamelijk en drinken is inclucief ook fruit ed behalve bier ,je kan ook naar een reisbureau gaan daar lokaal er zitten er best wel wat ,of gewoon lobieen ,als je in nederland boekt betaal jeje scheel en zit je in het mutiara ,in het park zelf ,is vreselijk duur eten en drinken ,travellers brengt ja naar de rivier en ben je klaar dan bel je komen ze je halen ,voor 2 ringet ben je aan de over kant voor 5 ringet betaal je intree voor het bos/park,bij de bootjes alias restaurantjes kun je ook tripjes boeken ,bij travellers ook ,ik zou het zeker niet hier boeken .kan je voor dat geld wel 10 dagen dar zijn of meer,ik hoop dat je hier wat aan hebt
veel plezier:zon02:

Hallo,

Wij gaan in juli ook naar Travellers Home.( vanuit KL met een busje voor RM75 p.p), en daarna naar Cameron Highlands.
Hebben jullie de uitstapjes ook bij Travellers Home geboekt. Hebben jullie nog leuke tips welke uitstapjes je beslist moet doen, en wat het ongeveer kost.

groetjes Sabine

hallo sabine ,wij hebben geboekt bij travellers maar voor weinig kun je ook bij de bootjs opde rivier wat boeken ,travelers is ook niet zo duur ,is goed te doen ,de baas heet hamid een gezellige man ,wij hebben het er erg gezellig gehad ,houd van babbelen ,heeft veel voor zijn gasten over als je iets wilt weten of iets moet regelen doet hij dat voor je ,bij ons zat een zweedse familie die treinkaartjes moesten halen ,hij deed dat voor ze ,met ons ging hij winkelen en haalde de kaartjes,is wel een uur heen en terug ,als het kan doet hij zulke dingen ,is echt een toffepeer ,zeker doen ,laat je niet gek maken dat de prijs hoog is want je hebt alles inclucief ,dat heb je verder nergens ,de opzet is dat jeje thuis voelt ook al en je ver van huis ,van daar de naam travellers home het huis van de reiziger.je kan hem bellen als je ergens staat word je op gehaald ,de service is echt perfect ,wij zijn 2 keer geweest ,de eerste keer had hij alleen het grote huis nu een paar aparte erbij en hij was bezig met nog mer bouwen ,wie weetis dat ook af ,isnu eenjaarverder ,had wat problemen met de aannemer wie weet is het op gelost ,hamid is moslim maar neemt het niet zo nauw ,drinkt gezellig mee,alleen kan er slecht tegen hihi dus drinkt niet te veel maar je kan altijd prizen vergelijken ,maar ze doen zeker hun best voor alles ,vraag bij de bootjes wat de prijzen zijn en dan kan je altijd bij hamid vragen ,onder handelen zoals ze dat ook vaak willen ,zeker altijd doen ,maar pas op in china ton in kl die kunnen echt boos worden als je te ver gaat daar in ,het busje moet je aan houden is echt niet duur .in cameron is niet heel veel te beleven ga niet naarde waterval of de orang asli is niets byzonders ,in taman negara is het beter om de orang asli te bezoeken ,boot ritje op de rivier is ook leuk als je het mutiara park doorloopt langs de rivier kun je zwemmen in de rivier is een erg mooi plekje ,noemen ze het zwembad ,in cameron zou ik het mossey forest aan bevelen ,is wel erg apart ,ik zelf ben nooitnaar langkawi geweest wel perhentian besar ,kecil ,lang tengnah ,lang tengna zou ik niet doen ,perhentian is de best om te snorkelen besar ,bij perhentian island resort de zeein is geweldig mooi snorkelen ,verblijf daar niet is stuk duurder ,nou wer genoeg zo ik hoop dat je hier wat aan hebt ,veel plezier:zon02:>>>:dag:

Dank je wel voor je informatie. Camereon Highlands bijven we ook niet lang, maar wil het wel gezien hebben, zal kijken of we naar de mossey forest kunnen.
Daarna gaan we relaxen op Perhentian. Heb er helemaal zin in.

groeten Sabine